خانواده صانع ژاله و محمد مختاری: تحت فشاریم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» اعلام یک هفته عزای عمومی توسط دانشجویان دانشگاه هنر

در حالیکه لباس شخصی ها و نیروهای بسیج دیروز پیکر صانع ژاله و محمد مختاری را تشییع می کردند، خانواده ها و نزدیکان این دو جانباخته روز 25 بهمن به روز گفتند به شدت تهدید شده اند و تحت فشارند تا از هرگونه مصاحبه و اطلاع رسانی درباره فرزندان شان پرهیز کنند.

صانع ژاله و محمد مختاری، روز 25 بهمن و در جریان تظاهرات مردم معترض به انتخابات مخدوش سال گذشته جان باختند.

صانع ژاله، دانشجوی دانشگاه هنر تهران بود که جمهوری اسلامی مدعی است بسیجی بوده و توسط “منافقین و فتنه گران” کشته شده اما خانواده او می گویند فرزندشان بسیجی نبوده است.

محمد مختاری نیز دانشجوی دانشگاه آزاد شاهرود بود که روز 25 بهمن بر اثر اصابت گلوله جان باخت.

 

تشییع جنازه حکومتی

 لباس شخصی ها و نیروهای بسیج، دیروز در حالی پیکرصانع ژاله را از دانشگاه هنر تشییع کردند که دوستان و همکلاسی های این دانشجو در تالار فارابی و ساختمان مرکزی این دانشگاه محبوس شده و به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند.

سجاد رضایی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه هنر در این مورد به روز می گوید: از صبح لباس شخصی ها ریختند توی دانشگاه، کوچه های اطراف را بستند و دانشگاه را محاصره کردند. گارد ویژه هم در مقابل دانشگاه مستقر شده بود و اجازه لحظه ای توقف به مردم را نمیداد.

وی می افزاید: لباس شخصی ها که پلاکاردهای توهین آمیز و عکس های مونتاژ شده ای از میرحسین موسوی و مهدی کروبی در دست داشتند، وارد دانشگاه شدند.آنها علیه موسوی و کروبی شعار میدادند و عکس های رهبر را هم در دست داشتند.  دانشجویان هم آمده بودند؛ آنها میخواستند در تشییع پیکر دوستشان شرکت کنند اما  اعتراض کردند، دانشجویان را در تالار دانشگاه حبس کردند و با باتوم و شوکر به جان آنها افتادند و آنان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. از طرفی در حالیکه لباس شخصی ها به راحتی وارد دانشگاه می شدند، از ورود دانشجویان دانشگاه هنر به این دانشگاه جلوگیری میکردند و حتی با کارت دانشجویی نیز اجازه ورود به دانشجویان ندادند.

آقای رضایی از بازداشت 8 دانشجوی این دانشگاه هم خبر میدهد و می گوید: تا الان که با شما صحبت میکنم 4 نفر از بچه ها آزاد شده اند اما 4 نفر دیگر همچنان بازداشت هستند.

او می افزاید: دوست ما کشته شد اما اجازه عزاداری هم به ما ندادند و در مقابل کتک مان زدند. نگذاشتند برای دوست مان اشک بریزیم و عزاداری کنیم. خب اینها از کجا خط می گیرند؟ باید مسئولان دانشگاه و حراست پاسخگو باشند. باید پاسخ دهند چطور دانشجویان اجازه ورود به دانشگاه را نداشتند و لباس شخصی های غیر دانشجو وارد دانشگاه شدند و دانشجویان دختر و پسر را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

به گفته او دانشجویان دانشگاه هنر قرار بود ساعت 12 در این دانشگاه مراسمی برای گرامیداشت صانع ژاله برگزار کنند اما اجازه برگزاری این مراسم را نیافته اند و دانشگاه در قرق لباس شخصی هاست.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه هنر خبر از اعتصاب دانشجویان دانشگاه هنر می دهد و می گوید: هفته آینده تمام دانشکده های دانشگاه هنر، اعتصاب می کنند و از روز شنبه تمام کلاس ها تعطیل است. باید جواب بدهند. باید بگویند چطور اجازه داده اند عده ای غیر دانشجو، دانشگاه را تصرف کنند و دانشجویان را کتک بزنند. حتی رئیس حراست دانشگاه را کتک زده اند. جنازه دوست ما را دزدیده اند و به جان ما افتاده اند.

براساس بیانیه ای که از در اختیار روز قرار گرفته، انجمن اسلامی دانشگاه هنر یک هفته اعلام عزای عمومی کرده است.بر اساس این بیانیه کلاس های درس دانشگاه تا آزادی دانشجویان در بند تعطیل خواهد بود.

 

افزایش فشارها بر خانواده صانع ژاله

همزمان با تشییع جنازه صانع ژاله توسط لباس شخصی های حکومتی، خانواده او به روز گفتند که به شدت تحت فشارند تا حرفی برخلاف آنچه که تریبون های حکومتی اعلام میکنند بر زبان نیاورند.

قانع ژاله، روز گذشته در مصاحبه با صدای امریکا اعلام کرده بود برادر او بسیجی نبوده است.

او بعد از این مصاحبه به شدت تحت فشار قرار گرفته تا هم مصاحبه را تکذیب کند هم با حضور در صدا و سیمای جمهوری اسلامی بگوید که برادرش بسیجی بوده است.گفته می شود وی دیشب بازداشت شده است

 قانع ژاله و قبل از انتشار خبر دستگیریش به روز می گوید: به ما گفته اند حرف نزنید، گفته اند بازداشت تان می کنیم. برادرم رفت و اکنون ما تحت فشاریم که سکوت کنیم. میخواستیم پیکر برادرم را در پاوه تشییع کنیم اما خودشان در تهران تشییع کردند. مادرم در حسرت به آغوش کشیدن پیکر برادرم است؛ نمیدانیم چه پیش خواهد آمد.

خانواده صانع ژاله از سوی برخی بستگان خود نیز به شدت تحت فشارند. پیش از این وب سایت دانشجو نیوز خبر داده بود که زین الدین انصاری سردار سپاه و پسرخاله صانع ژاله عامل اصلی فشار بر خانواده صانع ژاله برای مصاحبه با رسانه‌های دولتی است. سردار زین الدین انصاری که خود نیز روز گذشته در شبکه‌های صدا و سیما بر علیه تظاهرات ۲۵ بهمن ماه مصاحبه کرد، از نیروهای امنیتی شهر پاوه و مسئول حراست سد داریان در نزدیکی شهر پاوه است. مدیریت سد داریان تحت اختیار سپاه پاسدران قرار دارد.

قانع ژاله این موضوع را تایید میکند و می گوید که خانواده او تحت فشار سایر اعضای خانواده هم هستند.

او می گوید که تصویر کارت عضویت صانع ژاله در بسیج جعلی بوده: صانع یک هنرمند بود او بسیجی نبود. او میخواست با هنرش به مردم کردستان خدمت کند اما نگذاشتند و…

او به صدای امریکا هم گفته است که آرزوی برادرم این بود که مثل بهمن قبادی در خدمت ملتش باشد.

مادر صانع ژاله به شدت متاثر است، توان سخن گفتن ندارد و می گوید: من فقط جنازه بچه ام را میخواهم، میخواهم او را در آغوش بگیرم. من سیاسی نیستم،  یک مادرم. بچه ام را به من بدهید…

خانم ژاله به دلیل وضعیت نامساعد روحی نمی تواند بیش از این حرفی بزند و یکی از بستگان صانع ژاله به روز می گوید: ایشان حالشان اصلا خوب نیست. اینجا همه داغدارند، هیچ کسی حالش خوب نیست، اینجا همه دیوانه شده اند و کسی نه می تواند حرفی بزند و نه می تواند کاری بکند و…

او می افزاید: اینجا فقط صانع دانشجو نبود، این خانه دانشجویان دیگری دارد که همه نگران آنها هستیم. ما را درک کنید برادر صانع مصاحبه کرد، تهدید کرده اند، خیلی تحت فشاریم و… از این خانه یک نفر رفت نگذارید کس دیگری نیز…

رسانه های حکومتی با انتشار تصویری از یک کارت عضویت بسیج، مدعی شده اند که صانع ژاله عضو بسیج بوده است، اما خانواده و دوستان صانع ژاله این کارت را جعلی میدانند. دوستان صانع ژاله حتی عکس های دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشگاه هنر با آیت الله منتظری را منتشر کرده اند که صانع ژاله نیز در آن ها حضور دارد.

سجاد رضایی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه هنر نیز به روز گفته است که صانع ژاله یکی از اعضای این انجمن بوده و به هیچ عنوان ارتباطی با بسیج نداشته است.

 

پیکر محمد مختاری را نیز بردند

اما دیروز تنها پیکر صانع ژاله نبود که بر دستان لباس شخصی ها تشییع شد. پیکر محمد مختاری، دیگر جان باخته روز 25 بهمن نیز دیروز بعد از ظهر توسط لباس شخصی ها و نیروهای بسیج تشییع شد.

یکی از نزدیکان محمد مختاری در مصاحبه با روز از تحت فشار بودن خانواده او سخن می گوید: گفتند در شورای امنیت ملی جلسه دارند و تصمیم گیری خواهند کرد. بعد پدر محمد را بردند؛ به او گفته بودند که 48 ساعت دیگر جنازه را تحویل می دهیم، البته بعد از اینکه وضعیت سیاسی و گروهکی محمد مشخص شود. بعد تهدید کرده و گفته بودند حق مصاحبه ندارید، حق حرف زدن ندارید تا مشخص شود و جنازه را بدهیم. همه سکوت کردیم اما ندادند یکباره شنیدیم که خودشان تشییع کرده اند.

وی می افزاید: محمد نه به هیچ گروهی وابستگی داشت و نه آدمی سیاسی بود. او یک جوان معترض بود مثل سایر جوانان این مملکت. دیروز صبح همه در انتظار بودیم که خبری بدهند یا جنازه را بدهند و تشییع کنیم اما ندادند.

از او درباره آخرین جمله ای که محمد مختاری در فیس بوکش نوشته می پرسم. او که توان صحبت کردن ندارد. تنها به این بسنده میکند که: “محمد به تظاهرات رفته بود این را همه میدانند و اکنون خانواده محمد به شدت تحت فشار هستند برادران او را تهدید کرده اند، به پدرش رسما گفته اند که تو فرزندان جوان دیگری داری، به فکر آنها باش و…”

آخرین استوسی که محمد مختاری در فیس بوک شخصی اش نوشته بود این جمله است: “ خدایا ایستاده مردن را نصیبم کن که از نشسته زیستن در ذلت خسته‌ام!”

عکس پروفایل او نیز در فیس بوک، فراخوان راهپیمایی 25 بهمن بود. نزدیکانش می گویند او یک معترض بوده است. محمد مختاری، 22 سال داشت و دانشجوی دانشگاه آزاد شاهرود بود.

او بر اثر شلیک مستقیم گلوله از سوی لباس شخصی های موتورسوار، از ناحیه کتف آسیب می‌بیند و به علت تاخیر در رسیدگی پزشکی و انتقال نیافتن به‌موقع به بیمارستان، فوت می‌کند.

وب سایت کلمه به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که همان دوشنبه شب، 25 بهمن  خون زیادی از وی رفته بوده، به طوری که لباس‌های وی غرق در خون بوده و همان شب درگذشته است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه دیروز گزارش داد در مراسم تشییع پیکر محمد مختاری شعارهایی همچون “کروبی موسوی مرگ به نیرنگتان، خون جوانان ما می‌چکد از چنگتان”، “لعن علی عدوک یاحسین، کروبی و خاتمی و میرحسین”، “مرگ بر موسوی”، “مرگ بر کروبی” و “مرگ بر منافق” سر داده شده است.

به گفته خانواده مختاری، مراسم ختم  این جوان ۲۲ ساله روزجمعه از ساعت ۱۴ تا ۱۵.۳۰ در دردشت خیابان ۶۲ شرقی میدان سوم کوچه شهید هراتی پلاک ۵۱ برگزار می شود.