گزارش هایی که به خامنه ای دادند

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» گفتند امسال از سال های قبل جمعیت بیشتر بود

در حالی که پیش از برگزاری مراسم 22 بهمن ماه تعدادی از فرماندهان ارشد نظامی از سازماندهی اعضای بسیج و سپاه برای حضور در مراسم مختلف در دهه سالگرد “انقلاب اسلامی” خبرداده بودند، رهبر جمهوری اسلامی چند روز پس از سالروز پیروزی انقلاب طی اظهاراتی، مراسم برگزار شده در 22 بهمن ماه سال جاری را “راهپیمایی عظیم ملت ایران” خواند و اعلام کرد که “گفتند امسال از سال های قبل جمعیت بیشتر بودند، پرشورتر بودند، شادمان تر بودند.”

آیت الله علی خامنه ای طی اظهاراتی در جریان دیدار با کسانی که خبرگزاری های رسمی کشور آنها را “مردم آذربایجان شرقی” خوانده اند، راهپیمایی 22 بهمن سال جاری را به عنوان “یک درس عبرت” برای ملت و مسئولین خواند و گفت: “همین راهپیمائی عظیم ملت ایران در بیست و دوم بهمن امسال است. همه گفتند امسال از سالهای قبل جمعیت بیشتر بودند، پرشورتر بودند، شادمان‌تر بودند. چرا؟ این خبرِ یک نفر و دو نفر نیست؛ در تهران، در شهرستانها، در تبریز، اصفهان، مشهد و بقیه‌ی شهرهای بزرگی که ما از آنها خبر داریم، قضیه اینجور است. سؤال این است که چرا؟ امسال چه خبر بود که مردم از سالهای دیگر گرمتر، گیراتر، مشتاقتر، پرشورتر این صحنه‌ی عظیم مردمی را انباشتند و پر کردند؟”

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه در پاسخ به پرسش هایی که خود مطرح کرده بود افزود: “پاسخ این است که ملت ایران امسال احساس کرد که کشورش، نظامش، اسلام عزیزش به این حضور احتیاج دارد.”

آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه “یک جبهه دشمن عنود شریر” برای عدم حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن برنامه ریزی کرده بودند، مدعی شد: “نوجوان، جوان، پیر، کهنسالِ از کارافتاده، زن و مرد، در همه‌ی کشور آمدند توی عرصه و صحنه‌ی حضور. طبق «گزارشی» که به من دادند - گزارش موثق - اقلاً در هشتصد و پنجاه شهر کشور این تظاهرات با همین شکل گسترده وجود داشته است که تلویزیون قادر نیست این همه را نشان بدهد.”

وی با اعلام اینکه “ده‌ها میلیون انسان آمدند توی صحنه” همچنین اضافه کرد که “این ملت ایران است، این بصیرت است، این موقع‌شناسی و حضور این ملت است. این ملت شکست نخواهد خورد. آنهائی که باید پیام را بگیرند، گرفتند. آنهائی که در مغزهای الکلیِ آفت‌دیده‌ی خود خیالاتی برای ملت ایران در سر میپختند، آنها فهمیدند در ایران چه خبر است. البته در تبلیغات سعی کردند نگذارند این حقیقت منعکس بشود، اما آنی که باید بفهمد، فهمید.”

 اظهارات آیت الله خامنه ای درباره مشارکت مردم در راهپیمایی 22 بهمن سال جاری در شرایطی مطرح می شود که او پیش تر نیز در جریان دیدار با کارکنان ارتش در 19 بهمن ماه تاکید کرده بود که “هر سال و حتی در بدترین شرایط جوی، میلیونها نفر در سراسر کشور، در 22 بهمن به خیابانها می آیند و سالگرد انقلاب اسلامی را گرامی می دارند… در 22 بهمن امسال نیز به توفیق الهی و با هدایت خداوند متعال، همه خواهند دید که مردم ایران چگونه به میدان خواهند آمد.”

پیشبینی 19 بهمن و اظهارات اخیر رهبرجمهوری اسلامی درباره “حضور میلیونی مردم” اما در حالی است که پیش از برگزاری مراسم مختلف در ده روز سالگرد انقلاب1357 چند تن از فرماندهان سپاه پاسداران به صراحت از برنامه ریزی و سازماندهی نیروهای خود برای حضور در این مراسم خبرداده بودند.

از جمله در همین ارتباط سرتیپ پاسدار احمد ذوالقدر10 بهمن ماه سال جاری از سازماندهی نیروهای سپاه و بسیج برای شرکت در مراسم مختلف سالگرد پیروزی انقلاب تحت عنوان “دهه فجر” خبرداده و اعلام کرده بود که “یک میلیون و 500 هزار بسیجی را برای برگزاری برنامه‌های دهه فجر سازماندهی کرده‌ایم، در تهران 2 هزار رده مقاومت، 22 ناحیه و 400 حوزه برای اجرای برنامه‌های دهه فجر آماده شده‌اند.”

جانشین فرمانده سپاه محمدرسول الله تهران با تاکید بر اینکه این نیروهای نظامی سازماندهی شده تا پایان 22 بهمن، سالروز پیروزی انقلاب 57، در مناسبت ها حضور خواهند داشت، در عین حال افزوده بود که “ما 22 بهمن را به عنوان یک رای گیری برای نظام تلقی می‌کنیم و با تمام وجود در آن شرکت خواهیم کرد تا دشمنان انقلاب مایوس شوند.”

از سوی دیگر آیت الله علی خامنه ای در بخش دیگری از اظهارات روز گذشته خود انتخابات آتی مجلس در 12 اسفندماه را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد که “پس فردا، یعنی دو هفته‌ی دیگر تقریباً، انتخابات است.”

او با اعلام اینکه “حضور مردم در انتخابات میتواند کشور را پیش ببرد، از شر دشمن محفوظ و مصون نگه دارد؛ دشمن را در توطئه‌های خودش دچار تزلزل و تردید بکند؛ دشمن را وادار به عقب‌نشینی کند” بار دیگر گفت: “انتخابات پرشور، مشت محکمی به دهان دشمن است.”

رهبرجمهوری اسلامی همچنین تاکید کرد که “ان‌شاءاللَّه انتخابات مجلس نهم پر شور با احساس، با بصیرت، با حضور فراوان مردم انجام خواهد گرفت تا به توفیق الهی مجلس خوبی نصیب مردم بشود.”

این بخش از گفته های رهبرجمهوری اسلامی درباره انتخابات مجلس و اینکه با حضور “پرشور بااحساس” مردم برگزار خواهد شد نیز در شرایطی مطرح می شود که او پیشتر در 18 دی ماه پیشبینی کرده بود که انتخابات مجلس شاهد “حضور پرشور و دشمن شکن مردم” خواهد بود.

وی گفته بود: “از مدتها قبل، از مرکز و قرارگاه فرماندهی جبهه کفر و استکبار گرفته تا پادوها و پیاده نظام این جبهه در داخل و خارج، تلاش گسترده ای بکار گرفته شده تا حضور مردم در انتخابات مجلس کمرنگ باشد اما به لطف و فضل الهی، حضور مردم در این انتخابات پرشور و دشمن شکن خواهد بود.”

پیش از خامنه ای، علی سعیدی نماینده وی در سپاه پاسداران17 دی ماه مدعی شده بود که “نظرسنجی ها از مشارکت گسترده و 60 تا 65 درصدی مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی حکایت دارد. مردم در انتخابات مجلس نهم شرکت می کنند و به حرف کسانی که موضوع تحریم را مطرح می کنند توجهی ندارند.”

روز گذشته نیز آیت الله محمدرضا مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری و از روحانیونی که موظف شده بود تا اصولگرایان را برای انتخابات مجلس با هم متحد کند نیز اعلام کرد: “مردم ما در راهپیمایی 22 بهمن حضوری چشمگیر داشتند و در انتخابات آتی هم در پیروی از امام و رهبری مشارکت گسترده‌ و دشمن‌شکن خواهند داشت.”

رییس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با “ابراز امیدواری” نسبت به حضور مردم در این انتخابات گفت که “بیش از 80 درصد مردم در انتخابات 12 اسفند شرکت و با حضور گسترده‌تر از انتخابات 88 دشمنان را نگران و ناامید کنند.”

حضور مردم در مراسم مختلف رسمی حکومت جمهوری اسلامی از جمله 22 بهمن و همچنین در انتخابات مجلس در شرایطی از سوی رهبر جمهوری اسلامی و منصوبان و نزدیکان وی مورد تاکید و توجه قرار گرفته که پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در سال 1388 حکومت جمهوری اسلامی با اعتراض بخش بزرگی از مردم مواجه بوده است.

اصلاح طلبان و نیروهای معترض به انتخابات 88 در ماه های گذشته به صراحت اعلام کرده اند که از حضور در انتخابات آتی مجلس خودداری خواهند کرد. از سوی دیگر معترضان که در سال نخست شروع اعتراضات 88 از فرصت حضور در مراسم مختلف حکومتی همچون نماز جمعه، روز قدس، 13 آبان، 22 بهمن و… برای بیان اعتراضات خود استفاده می کردند از سال 1389 عدم شرکت در این گونه مراسم و برگزاری راهپیمایی در روزهای به غیر از تقویم حکومتی را در پیش گرفته اند.

معترضان به انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری از جمله رهبران جنبش سبز آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دولت محمود احمدی نژاد و نهادهای حکومتی زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی را به “تقلب و دستکاری در آرای مردم” متهم و تاکنون بر آن تاکید کرده اند.