برای خرید تجهیزات ضدآشوب، ارز نداریم

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» مشکلات فرمانده ناجا

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در دیدار با دو تن از مراجع تقلید و طلاب قم، ضمن تایید افزایش جرائم به دلیل مشکلات اقتصادی،از سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده است. سردار احمدی‌مقدم با اشاره به اینکه پلیس از سال گذشته نسبت به “فتنه اقتصادی” هشدار داده، در عین حال از مخلفت با پلیسی‌کردن اقتصاد سخن گفته است. بخش عمده‌ای از سخنان بالاترین مقام انتظامی جمهوری اسلامی در حالی به مسائل اقتصادی معطوف شده که او از پرداخت نشدن اعتبار ارزی “برای خرید تجهیزات به منظور مقابله با آشوب‌ها” هم نگران است.

 

انتقاد از آوردن نفت سر سفره‌ها

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز یکشنبه پرکاری را در قم سپری کرد. او در نشست بصیرت، در جمع طلاب مدرسه معصومیه قم،بخش عمده‌ای از سخنرانی خود را به مباحث اقتصادی اختصاص داد. احمدی‌مقدم که پس از پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم از فرماندهی بسیج تهران به این مقام رسید، حالا در آخرین سال دومین دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد منتقد سیاست‌های او، آن‌هم در حوزه اقتصادی شده است. فرمانده ناجا می‌گوید که شعار آوردن درآمد نفتی سر سفره مردم، اتکای کشور به این درآمدها را بیشتر کرده و این موضوع به همراه ضعف ساختارهای اقتصادی، عامل مشکلات اخیر کشور است.

به اعتقاد او همچنین “عدم مدیریت صحیح انتظارات بدون افزایش قدرت پاسخگویی، دلیل برخی از مشکلات اقتصادی کنونی کشور است.”

احمدی‌مقدم در ادامه تحلیل‌های اقتصادی خود، تحریم‌ها “را فرصتی برای خودکفایی” معرفی‌کرده و در مخالفت با “پلیسی کردن اقتصاد” گفته است: “در این صورت هزینه قاچاق افزایش یافته و اجناس از جمله ارز گران‌تر خواهند شد.”

او افزوده: “باید به جای متهم کردن یکدیگر و ایجاد درگیری در داخل دست دوستی به هم بدهیم و مشکلات را حل کنیم وگرنه با درگیری با یکدیگر نخواهیم توانست با دشمن مقابله کنیم.”

اما فرمانده ناجا منتقد رفتار مردم ایران در مواجهه با مشکلات اقتصادی هم هست: “برخی از مصارف مردم ایران امروز با واقعیات اقتصادی کشور و حتی واقعیت‌های اقتصادی اشخاص نیز سازگار نیست. عدم قناعت و سیری‌ناپذیری در کنار کام‌جویی بدون منتها که از مؤلفه‌های فرهنگ غربی هستند در قالب الگوهای زندگی و به منظور تغییر سبک زندگی ایرانی ترویج می‌شوند.

او مدعی است که سال گذشته از سوی نیروی انتظامی درباره “فتنه اقتصادی” هشدار داده شده چرا که “آثار و شواهد آن دیده می‌شد و برخی کمبودها قابل مشاهده بود.”

یکی دیگر از دغدغه‌های اقتصادی سردار، پرداخت نشدن “اعتبار ارزی برای خرید تجهیزات به منظور مقابله با آشوب‌ها”ست که از سوی شورای امنیت ملی مصوب شده هر چند “در این زمینه باید گفت نیروی انتظامی پیشرفت‌های خوبی داشته و این مسئله در سال‌های پس از فتنه ۸۸ رشد داشته است.”

 

افزایش جرایم بر اثر فشار اقتصادی

سردار احمدی‌مقدم با آیت‌الله موسوی‌اردبیلی هم دیدار کرد و در این دیدار از کاهش محسوس جرایمی مانند قتل،درگیری‌های خشن و تجاوز به عنف خبر داد اما در عین حال اعتراف کرد که “شرایط کنونی اقتصادی موجب شده است که برخی جرایم خرد بیشتر شوند.”

او ضمن ابراز رضایت از همکاری گسترده وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران در بالا بردن میزان امنیت در کشور، ۹۰ درصد جرایم را دارای منشأ مواد مخدر معرفی کرد و مدعی شد: “در خصوص افزایش نظم اجتماعی و کاهش تصادفات منجر به فوت وضعیت مطلوبی در کشور حاکم است.”

پیش از این نیز برخی از کارشناسان نسبت به کاهش آستانه تحمل شهروندان بر اثر فشارهای اقتصادی هشدار داده بودند. آمار نیز گویای افزایش ناامنی و نزاع در تهران است. رییس انجمن مددکاران اجتماعی کشور با اشاره به بیش از ۴۸هزار پرونده ضرب و جرح در پزشکی قانونی، از افزایش حس ناامنی در تهران خبر داده بود.به گفته او وضع به گونه ایست که بسیاری از افراد بزرگسال هم جرات ندارند بعد از ساعت ۸ شب از خانه بیرون بروند. یک پژوهش انجام شده به سفارش نیروی انتظامی نیز تایید کرده که ریشه بسیاری از نزاع‌های خیابانی در مسائل اقتصادی است. فشارهای اقتصادی و تبعات آن باعث شده که امسال، روزانه یک هزار و ۸۰۰ نفر در سراسر کشور به پزشکی قانونی مراجعه کنند تا آسیب‌دیدگی‌هایشان ثبت و قابل استناد در دادگاه باشد.

 

ناکامی در مقابله با بدحجابی و ماهواره

فرمانده ناجا در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی از او شنید که “نیروی انتظامی باید برای جلوگیری از تبدیل شدن منکرات به رفتار عرف و عادت در جامعه، در انجام وظایف خود مقتدرانه عمل کند.”

در مقابل، سردار احمدی‌مقدم هم ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های پلیس، از ناتوانی پلیس در مقابله با بدحجابی و ماهواره گفت: “امروز در زمینه برخورد با بی‌حجابی و ماهواره گروهی به شدت انتقاد کرده و گروهی دیگر به شدت حمایت می‌کنند و در این میان نیروی انتظامی با مشکلاتی مواجه شده است.”

او همچنین از تذکر به ۶۰ بیمارستان تهران برای بدپوششی کارکنان و پرستاران خبر داد و با اشاره به ابلاغ رسمی برخی بیمارستان‌ها در تهران مبنی بر اجباری بودن کراوات و نوع خاصی از پوشش برای زنان، پرسید: “چه اتفاقی افتاده که این مسئله در جمهوری اسلامی روی می‌دهد؟”

پیش از این و در مهر ماه ۱۳۹۰ نیز فرمانده نیروی انتظامی از شکست گشت ارشاد سخن گفته و توضیح داده بود: “مسئله حجاب، مسئله‌ای دو طرفه است. ‌در میان این دو طرف نیروی انتظامی در حال کشش است. بخشی از جامعه که سر و صدای زیادی هم دارد و در بیان انتقادات خود از رسانه‌هایشان استفاده می‌کنند به طور مطلق یا نسبی با این طرح مخالفند اما بخش بزرگتری مخالف بی‌تحرکی ناجا در این حوزه هستند.”

 

به دنبال ایجاد پلیس دینی

رییس پلیس همچنین دیداری از پژوهشکده مهدویت و موسسه آینده روشن در قم داشت. اودر این دیدار خبر داد که نیروی انتظامی در چند سال اخیر بر روی نظریه پلیس دینی و اسلامی کار می‌کند اما توضیحات بیشتری در این زمینه نداد.

او با این ادعا که “پلیس ایران می‌تواند اقدام به الگوسازی برای سایر پلیس‌های جهان کند”، مدعی شد که “امنیت در دنیا و کشورهای به ظاهر پیشرفته سیری قهقرایی داشته و مرتب در دنیا در حال کاهش است.”

فرمانده نیروی انتظامی همچنین از افزایش دو برابری تاسیسات و امکانات نیروی انتظامی نسبت به یک دهه گذشته خبر داد و گفت: “رهبر معظم انقلاب از ما خواسته‌اند که نگاه ویژه‌ای به شهرهای قم و مشهد داشته باشیم.”

 احمدی‌مقدم در پایان افزود: “ساختار امنیتی کشور باید مسجد محور باشد و در خدمات اجتماعی مهمترین نهادی که می‌تواند در یک محله نور افشانی کند مسجد و روحانیت است.”