جدا کردن زنان و مردان در خانه خدا

نویسنده
نازنین کامدار

» پیشنهاد جمهوری اسلامی به عربستان

چمهوری اسلامی که در دو سال گذشته طرحی تحت عنوان “تفکیک جنسیتی” را در دانشگاه ها پیدا کرده و به این ترتیب تاکنون امکان تحصیل دانشجویان دختر در ۶۰ رشته تحصیلی را از میان برده است،به عربستان سعودی هم پیشنهاد داد این طرح را در مراسم طواف در حج نیز اجرا کند.

این پیشنهاد را نماینده آیت الله خامنه ای در امور حج ، روز گذشته و در سخنانی که خبرگزاری های داخلی آن را بازتاب داده اند، مطرح کرده که با واکنش طنز آمیز و اعتراضی کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شده است. این واکنش ها به حدی بوده که بخش “نظر خوانندگان” سایت هایی که این خبر را منتشر کرده اند، مسدود شده است هر چند در فیس بوک و توییتر کماکان ساختن طنز و کشیدن کاریکاتور درباره حرف های نماینده آیت الله خامنه ای در امور حج ادامه دارد.

بنا به نوشته خبرآنلاین و دیگر سایت های داخلی، سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفته است: “به مسئولان عربستان سعودی پیشنهاد می کنیم که تفکیک جنسیتی طواف خانه کعبه در مناسک حج تمتع را برپا دارند. با تفکیک جنسیتی معنویت طواف خانه خدا برای زائران افزایش می‌یابد. همه باید تلاش کنند که این مراسم معنوی در اوج شکوه برگزار شود و تفکیک جنسیتی حجاج می توان در این امر بسیار مهم و راهگشا باشد”.

به نوشته مهر نیز، وی با بیان “اینکه باید با توسعه مسجدالحرام و سایر اماکن مقدسه امکان افزایش تعداد مسلمانان برای برگزاری مناسک حج در سرزمین وحی فراهم شود”، افزوده است: “در حال حاضر شرایط طواف اطراف خانه کعبه و برگزاری رمی جمرات زیبنده مسلمانان و جهان اسلام نیست. در این شرایط که به دلیل کمبود جا برخی از مسایل پیش می‌آید میزان معنویت بین حجاج کشورهای مختلف اسلامی در زمان انجام طواف هم کاهش می یابد”.

 به نوشته تابناک او چند روز قبل هم در بازدید از “آشپزخانه”حجاج گفته بود: “با افزایش تعداد زائران سرزمین وحی در مدینه منوره به ۱۷۵۰۰ نفر به‌ طور متوسط روزانه برای ۲ نوبت غذای نهار و شام، حدود ۵.۳ تن برنج، ۸۵.۳ تن ماهی فیله، ۶.۵ تن مرغ، ۶.۲ تن گوشت، ۲ تن سیب زمینی و هویج، ۸۷۵ هزارکیلو رب گوجه و ۳۵۰ هزارکیلو آلو طبخ می‌شود”.

او افزوده بود: “بر اساس روایت‌ها اجر و پاداش افرادی همچون آشپزها که به زائران بیت الله الحرام خدمات ارائه می کنند تا حجاج با خیال آسوده به عبادت و زیارت بپردازند بسیار گران قدر است. شخصا دعا گوی تمامی خدمتگذاران به حجاج و زائران ایرانی سرزمین وحی هستم”.

در بین حجاج ایرانی هر ساله جزوه های متعددی به عنوان “راهنما” توزیع می شود. امسال اما علاوه بر جزوه های معمول، جزوه ای هم درباره مسائل جنسی در حج نیز بین حجاج توزیع شده که در آن آمده است: “یکی از محرمات مشترک، هر گونه استمتاع و بهره وری جنسی زوجین از یکدیگر است که رفع این حرمت نیز به واسطه طوافی است که پس از اتمام اعمال حج صورت می پذیرد؛ این طواف در فقه شیعه طواف نساء نامیده شده، که البته جزء اعمال حجّ نیست، بلکه عملی مستقل و واجب و جدای از اجزاء حجّ است، که اگر کسی این عمل را بجا نیاورد، حجّ او باطل نخواهد شد؛ بلکه عمل واجبی را ترک نموده، که اثر آن هم حرمت استمتاعات جنسی از همسر است”.

 پیشنهاد نماینده آیت الله خامنه ای به عربستان سعودی با واکنش های طنزآمیز و اعتراضی کاربران سایت ها مواجه شده است.

کاربران در کامنت هایی که برای این سخنان نوشته اند، آورده اند: “چون حج تمرینی برای روز محشر است بد نیست به خداوند متعال نیز پیشنهاد تفکیک جنسیتی در آن روز بدهیم… در طواف کعبه زن و مرد چیست؟ فقط خدا هست و انسان. چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید !… به نظر من مجلس شورای اسلامی هم باید تفکیک جنسیتی بشه!!!… اجتهاد در دین که میگن یعنی این. ضمنا باید یه فکری واسه لباس خانوما بشه سفید یک دست یه خورده رنگ شادیه… خیابون شهر ها رو هم میشه تفکیک جنسیتی کرد زنها این ور خیابون مردها اونور خیابون امنیت تضمین!…”.

گفتنی است جمهوری اسلامی که طرح تفکیک جنسیتی را در دانشگاه های کشور اجرا کرده، با راه اندازی گشت های ارشاد طی سال های اخیر موجبات سرکوب و آزار و اذیت شهروندان را پدید آورده است.