مرگ منتظری به اعتراضات دامن می زند

نویسنده

» مقاله تلگراف درباره پیامدهای درگذشت رهبر معنوی سبز

ریچارد اسپنسر

به دنبال درگذشت آیت الله العظمی حسینعلی منتظری، دانشجویان با سر دادن شعارهائی در طرفداری از اصلاحات، محوطه دانشگاه های ایران را به تسخیر خود درآورند. او در سن 87 سالگی در اثر عارضه قلبی درگذشت و ناصر منتظری، نوه وی، اعلام کرد آیت الله هنگام خواب درگذشته است.

آیت الله منتظری در ابتدا همراه آیت الله روح الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران بود و در دهه 1980، به عنوان جانشین مسلم خمینی محسوب می شد.

اما همزمان با مخالفت های آیت الله منتظری با ماهیت دیکتاتوری رژیم، خصوصاً بر سر ماجرای کشتار فله ای اعضای گروه های مخالف در سال های قبل از مرگ آیت الله خمینی، به شدیدترین منتقد وی تبدیل شد.  

او پنج سال از عمرش در دهه 1990 را در حبس خانگی گذراند و حتی پس از رهائی از این حبس، به مخالفت ها ادامه داد و سرکوب های رژیم را محکوم می کرد. وی انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در اوائل سال جاری را نیز مورد انتقاد قرار داده بود.

با همه این اوصاف، او در شهر قم باقی ماند. شهر مقدس قم، زادگاه رژیم محسوب می شود. طرفداران آیت الله منتظری از تمام نقاط کشور در حال ورود به شهر قم هستند تا در مراسم تشییع جنازه وی که قرار است روز دوشنبه برگزار شود، شرکت کنند.

وب سایت های اصلاح طلب شب گذشته از به راه افتادن برخی تجمعات در شهر تهران خبر دادند.

ناصر منتظری گفت: «پدر بزرگ من شب گذشته هنگام خواب جان به جان آفرین تسلیم کرد. دوستان و مردم برای عرض تسلیت به اینجا می آیند، اما هیچ تمهیدات امنیتی خاصی در اطراف منزل درنظر گرفته نشده است.»

وب سایت تغییر، وابسته به مهدی کروبی نامزد شکست خورده انتخابات اخیر، اعلام کرد: «شبکه اجتماعی جنبش اصلاحات از طرفدارانش خواسته است تا برای عزاداری در میدان محسنی تجمع کنند. بر اساس گزارش های دریافتی، مردم از همین حالا در برخی میادین شهر تهران تجمع کرده اند.»

با نگرانی هائی که از تبدیل مراسم عزاداری به یک تظاهرات جدید برای مخالفان وجود دارد، نیروهای امنیتی بیشتری تا عصر دیروز به حالت آماده باش درآمده اند. در وب سایت تغییر اعلام شد گزارش هائی از دیده شدن یگان های ضد شورش در نقاط مختلف قم دریافت شده است.

فایل های ویدئویی نیز از اواسط بعد ظهر گذشته در وب سایت یوتیوب قرار داده شده که تجمع دانشجویان در دانشگاه ها و سر دادن شعارهائی در گرامیداشت یاد آیت الله را به تصویر می کشند. در یکی از این ویدئوها، آنها شعار می دهند: «منتظری، بالاخره آزادی.»

مغازه ها در شهر نجف آباد، زادگاه آیت الله منتظری، به حال تعطیل درآمده و جمعیت به خیابان ها ریختند. عزاداران شعار می دادند: «منتظری بیگناه، راهت ادامه دارد.»

 

منبع: تلگراف- 20 دسامبر