واکنش فرماندهان سابق به احمدی نژاد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» کوثری: اموال سپاه نظامی است

پس از توصیه محمود احمدی نژاد به سپاه پاسداران در مورد فروش اموال و اراضی تحت اختیار این نهاد نظامی برای تامین بودجه اش، یکی دیگر از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران که هم اکنون تحت عنوان نماینده مجلس فعالیت می کند این موضوع را به اختلاف محمود احمدی نژاد با علی لاریجانی ربط داد و تاکید کرد که “اموال سپاه بعد نظامی دارد”.

سرتیپ پاسدار محمد اسماعیل کوثری در گفت و گویی با یک هفته نامه اصولگرا اظهار کرد: “مشخص نیست آقای احمدی‌نژاد بر حسب چه اطلاعاتی گفته که سپاه اموال راکدی دارد که باید آنها را واگذار کند. گرچه من شش، هفت سال است که از سپاه جدا شده‌ام اما بعید می‌دانم، سپاه اموال را کدی داشته باشد.”

وی با تاکید بر اینکه “بیشتر اموال و دارایی‌های سپاه بُعد نظامی دارد و اینگونه نیست که ما به عنوان نماینده مجلس فهرستی از اقلام و دارایی‌های سپاه در اختیار داشته باشیم” بصورت تلویحی در اطلاعات ارایه شده از سوی محمود احمدی نژاد نیز تشکیک کرد.

او در این گفت و گو با نشریه “متن” نزدیک به مصطفی پورمحمدی قائم مقام سابق وزارت اطلاعات در دوره علی فلاحیان، وزیر کشور برکنارشده از سوی احمدی نژاد و رییس کنونی سازمان بازرسی کل کشور، همچنین توصیه احمدی نژاد به سپاه برای فروش اموال را به اختلافات او با علی لاریجانی نسبت داد.

محمداسماعیل کوثری تصریح کرد که “در جلسه مربوط به باز‌سازی قرارگاه سازندگی خاتم، هم آقای احمدی‌نژاد و هم آقای لاریجانی حضور داشتند. در آن جلسه، آقای لاریجانی از سپاه خواست تا برای رونق اقتصاد وارد عمل شود. اگر آقای احمدی‌نژاد حرف و سخنی داشت، چرا همان زمان، وارد بحث نشد و سخنش را نگفت.”

او همچنین افزود: “سپاه نیروی انقلاب است و همواره اعلام کرده که اگر کمکی از ما بر بیاید، در راستای قانون اساسی، کمک می‌کنیم. این موضع همیشگی سپاه بوده است…در بحث نیرو هم تاکنون احمدی‌نژاد هرچه خواسته، سپاه در اختیارش گذاشته است، حالا خودش نتوانسته حفظ کند این دیگر به سپاه ربطی ندارد و الان هم نمی‌دانم بر چه اساسی این سخنان را می‌گوید.”

وی با اشاره به دوره فرماندهی اش در سپاه تا چند سال گذشته همچنین مدعی شد که “در آن زماه سپاه آنقدر کمبود داشت که «ناچار بود» به طور پیمان‌کاری یکسری کار‌ها را بپذیرد تا بتواند کمبود‌هایش را جبران کند. حالا واقعاً نمی‌دانم که آقای احمدی‌نژاد به چه حسابی این سخن را گفته است؛ چراکه تا زمانی که ما آنجا بودیم، کمبود‌های بسیاری وجود داشت.”

سرتیپ پاسدار محمداسماعیل کوثری از جمله فرماندهان ارشد سپاه پاسداران است که پیش از این فرماندهی لشگر ۲۷ محمد رسول الله، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله تهران، فرمانده عملیات سپاه تهران، جانشین فرمانده سپاه ثارالله، فرمانده اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین فرمانده بسیج استان تهران بود. از او در دوره فرماندهی اش در سپاه با نام محمد کوثری یاد می شد اما از چند سال پیش تاکنون که تحت عنوان یکی اعضای کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی فعالیت می کند خبرگزاری های وابسته به سپاه او را با نام اسماعیل کوثری معرفی می کنند.

این اظهارات فرمانده سابق سپاه پاسداران دومین واکنش اعضای سابق این نهاد نظامی به اظهارات اخیر احمدی نژاد درباره فروش اموال سپاه برای جبران کسری و تامین بودجه است که در سکوت فرماندهان کنونی و نشریات وابسته به سپاه پاسداران صورت گرفته است.

هفته گذشته سرتیپ پاسدار منصور حقیقت پور، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران که او نیز همچون محمداسماعیل کوثری هم اکنون تحت عنوان نایب رییس کمیسیون امنیت ملی در مجلس نهم فعالیت می کند طی گفت و گویی با روزنامه بهار به گفته های احمدی نژاد پاسخ داده بود.

این عضو ارشد نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، گفته بود: “من اصلا نمی‌دانم چرا آقای احمدی‌نژاد در این فضاها وارد می‌شود. آقای احمدی‌نژاد اگر خیلی نگران آن است که هر نهادی هر چه اضافه دارد بفروشد چرا ساختمان وزارت راه را نمی‌فروشد؟ احمدی‌نژاد بیاید ساختمان وزارت راه را بفروشد و با پولش حداقل دوهزار راه روستایی را آسفالت کند. ایشان اگر خیلی دلش می‌خواهد که این مسئله عرف شود از دولت شروع کند… من فکر می‌کنم با فروش وزارت راه و بانک مرکزی نصف بودجه مملکت تامین شود.”

او همچنین با انتقاد از طرح علنی این درخواست از سوی احمدی نژاد و گفتن اینکه”اگر قرار است چنین پیشنهادی به سپاه بدهد اصلا لازم نیست آن را از پشت تریبون اعلام کند” افزوده بود: “آقای احمدی‌نژاد که اعلام کرده سازمانی به نام سازمان «اموال دولت» درست کردیم که هر نهادی که هرچه اضافه دارد بفروشد، بهتر است اول برود سراغ ویلاهای لب‌دریای دولت و آنها را بفروشد. البته می‌تواند تمام باشگاه‌ها و مراکز تفریحی شمال و داخل شهر را که متعلق به دولت است هم برود و آنها را بفروشد. وزارت کشور هم برای خودش در محمودآباد کاخ دارد. تمام وزارتخانه‌ها در مشهد هتل دارند. هتل‌های خودشان را بفروشند. مشکل همه حل می‌شود.”

محمود احمدی نژاد پنجشنبه ۲۳ آذرماه در جریان همایش مسئولان “قرارگاه سازندگی سپاه” که با حضور مقامات ارشد این نهاد نظامی برگزار شد با اشاره به تحریم ها و مشکلات اقتصادی کشور، سپاهیان را مورد خطاب قرار داده و گفته بود: “طبق یک عادت قدیمی نگاه همه دستگاه‌های کشور به خزانه دولت بود تا از آن پول بگیرند و هر کس تلاش می‌کرد تا ردیف بودجه بیشتری به خود اختصاص دهد و چون این سیستم را غربی‌ها ایجاد کرده بودند بیشترین امید را به آن بستند اما کشور ما سرشار از منابع است و آنقدر این منابع زیاد است که اگر از آن درست استفاده کنیم خزانه دولت در مقابل آن هیچ خواهد بود.”

او با این مقدمه و اشاره به اینکه دولت با تشکیل سازمانی به نام “اموال دولت” با فروش املاک و زمین های خود کسب درآمد کرده است از سپاه پاسداران نیز خواست تا برای تامین مخارج و کسب درآمد برخی از املاک و اراضی تحت اختیارش را به فروش برساند.

محمود احمدی نژاد خطاب به فرماندهان سپاه همچنین گفته بود: “در خود سپاه و ارتش هم از این موارد زیاد است برای مثال قلعه‌مرغی یا فرودگاه دوشان‌تپه که فکر می‌کنم ۶۵ هکتار در میان شهر است که می‌توان از آن استفاده کرد و اینها علاوه بر چند هزار هکتار در شهرهای مختلف است.”

پیش از این اظهارات علی لاریجانی رییس مجلس نیز در جریان این همایش سخنرانی کرده و برخلاف احمدی نژاد خواستار حضور بیشتر سپاه و بسیج در حوزه اقتصاد شده بود.

اما توصیه محمود احمدی نژاد به فرماندهان سپاه برای فروش اموال اولین رویارویی دولت و سپاه در این ارتباط نبود چرا که پیش از آن در پی قرار گرفتن جمهوری اسلامی در شرایط دشوار تحریم های بین المللی و بحران اقتصادی، وبسایت “شبکه ایران” متعلق به موسسه مطبوعاتی ایران، طی گزارشی با اشاره به کاهش فروش نفت، خواسته بود تا معافیت مالیاتی قرارگاه ها و سازمان های اقتصادی تحت نظر سپاه لغو شود.

شبکه ایران در گزارش خود آورده بود: “این سئوال همواره در افکار عمومی دلسوزان وجود داشته که به راستی چرا بنیادهای قدرتمند اقتصادی و نهادهایی مانند نیروهای مسلح که فعالیت اقتصادی دارند، از پرداخت مالیات معاف هستند؟ چرا مراکز اقتصادی بزرگی مانند بنیاد تعاون سپاه، بنیاد تعاون ناجا، قرارگاه خاتم الانبیاء که هم اکنون پروژه های عظیم را در دست دارند و دارای گردش مالی فوق العاده هستند، به یاری اقتصاد بدون نفت نمی آیند؟ چرا بنیادهایی که فعالیت فرهنگی دارند، به جای پرداخت مالیات و استفاده از بودجه عمومی، از معافیت مالیاتی برخوردارند؟ به نظر می رسد شرایط کنونی، بهترین زمان برای اجرای طرح تحول مالیاتی و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی رسیده است.”

محمود احمدی نژاد همچنین در تیرماه سال گذشته در جریان “همایش تخصصی راهبردهای نوین در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز” با بکاربردن واژه “برادران قاچاقچی” و “کسانی که اسکله های غیرمجاز در اختیار دارند” به طور تلویحی از فعالیت های اقتصادی بدون نظارت سپاه پاسداران انتقاد کرده بود.این در حالی است که سپاه بیشترین قرارداد ها را در دوره احمدی نژاد امضا کرده و به قدرت کنونی اقتصادی بدل شده است.

اما احمدی نژاد تاکید کرده بود که “باید همه مرزهای غیرقانونی برای هر سازمان، نهادی و دستگاهی که باشد، بسته شود… اگر کالایی امنیتی، اطلاعاتی و دفاعی است آنها هم می‌توانند از مرز قانونی وارد شوند… هیچ وزارتخانه‌ای حق ندارد اسکله یا مرزی خارج از کنترل گمرک داشته باشد. ممکن است کالایی از پرداخت عوارض معاف باشد که اشکال ندارد چون قانون است اما معنی‌اش این نیست که نباید ثبت شود.”

موضوعی که به واکنش فرمانده کل سپاه پاسداران و رسانه های وابسته منجر شد. محمدعلی جعفری در پاسخ به این اظهارات احمدی نژاد گفته بود: “این بحثی انحرافی است که توسط افرادی که به نظر ما، ذینفع هستند، مطرح می‌شود. این افراد با مطرح کردن چنین بحثهایی، قصد دارند توجه دولت و دستگاه‌های دیگر را از جایی که قاچاق اصلی کالا اتفاق می‌افتد، منحرف کنند. نیروهای مسلح به طور طبیعی به دلیل وضعیت نظامی که دارند، اسکله‌هایی نظامی در اختیارشان است که در آنها هیچ‌وقت بحث تبادل کالا صورت نمی‌گیرد و این مسایل صحبت‌های انحرافی است که مطرح می‌کنند.”