افغان ها مقصر کم آبی معرفی شدند!

نویسنده
فیروزه متین

» از سوی نماینده متهم به قتل

در حالی که مقامات دولتی در روزهای اخیر مشکل کم آبی را ناشی از اتلاف آب های زیرزمینی در بخش کشاورزی و همچنین مصرف بیش از اندازه ثروتمندان برای پر کردن استخرها و آبیاری باغات و تفریحگاه ها اعلام کرده اند، یک نماینده مجلس به سایت اصلاح طلب سلام نو گفته مقصر اصلی کم آبی در کشور، مهاجران افغان هستند.

در راستای همین دیدگاه، هفته گذشته همزمان با ممنوعیت ورود افغان ها به کرمان، نماینده رفسنجان در مجلس نیز آنها را به همکاری با داعش متهم کرد.

در مشهد نیز وزیر کشور از “معضل بی آبی”گفت و فرمانده نیروی انتظامی از “معضل افغان ها در مشهد” خبر داد.

افغان ها اما تا کنون به مشترک پرمصرف آب بودن متهم نشده بودند که روز گذشته سایت “سلام نو” که به تشکیلات تازه تاسیس صادق خرازی به نام “ندا”(نسل دوم اصلاح طلبان) وابسته است، به نقل ازحبیب برومند داشقاپو، یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس اسلامی آنها را متهم به مصرف بیش از حد آب در کشور هم کرد و نوشت: “اکنون به نقطه حساسی رسیده‌ایم. رودخانه ارس و بسیاری از چشمه‌ها خشک شده است و مردم باید با این بی‌آبی بسازند. مادامی که کانال‌های خاکی به کانال‌های بتنی تبدیل نکردیم، مادامی که لوله‌های آب شهری را مرمت نکرده و نوسازی نکرده‌ایم هدر رفت آب ما بیش از ۳۰ الی ۴۰ درصد خواهد بود… مقداری هم خارجی‌هایی که در مملکت ما ساکن هستند و در هیچ بخشی از مصارف صرفه جویی نمی‌کنند از جمله افغانی هایی که غیر قانونی در کشور هستند باعث هدر رفتن بی‌رویه آب می‌شوند. این‌ها دلشان برای آب نمی‌سوزد. در نتیجه باید به فکر ترمیم لوله‌ها، بتنه کردن کانال‌ها، اخراج افغانی‌های غیر مجاز و… باشیم وبا این اقدامات آب را ساماندهی کنیم”.

این نماینده در حالی خواستار اخراج مهاجران افغان از کشور شده که اعتبار نامه او در مجلس تا کنون دو بار به دلیل انجام قتل عمد بر سر آب در روستای محل تولد اش، مورد مناقشه بوده و حتی منجر به عدم راه یابی او به مجلس چهارم شده است.

سایت توقیف شده بازتاب در زمان بررسی اعتبارنامه ها در مجلس نهم درباره او نوشته بود: “حبیب برومند داشقاپو که سال ۱۳۶۹ در یک دعوای روستایی بر سر آب، به اتفاق سه برادر خود به منزل یک روستایی دیگر هجوم آورده و در درگیری به وجود آمده، جوانی ۱۹ ساله را با ضربات بیل به قتل می رساند، اکنون به عنوان منتخب به مجلس راه یافته است.در جریان این دعوا، یکی از برادران نماینده فعلی توسط خانواده مقتول به ضرب گلوله کشته می شود و دادگاه محلی برای بالا نگرفتن دعوا و قتلهای دیگر، با رضایت دادن دو طرف، پرونده را مختومه و متهمان دو طرف را آزاد می کند.یکی از ساکنین این روستا اظهار کرد، جوان مقتول فرزند شهید بوده و هزاران نفر از اهالی این روستا و روستاهای مجاور از جریان قتل وی مطلع شده و در تشییع و تدفین وی حضور پیدا کرده اند. مشخص نیست چگونه صلاحیت این فرد برای نمایندگی مجلس تایید شده است و ممکن است مختومه شدن پرونده دلیل آن بوده، اما در عین حال تصویب اعتبار نامه وی می تواند ضربه بزرگی به حیثیت مجلس نهم باشد. در همین حال یکی از نمایندگان مجلس نهم، عنوان کرد که احمد توکلی در شعبه ده بررسی اعتبارنامه ها، به اعتبارنامه این شخص اعتراض کرده که برای بررسی به هیات تحقیق رفته است و باید منتظر نظر هیات تحقیق شد”.

به تازگی موج جدیدی از افغان ستیزی در سطح مقامات رسمی حکومت از استاندار تا نماینده مجلس و شهرداری بالا گرفته و حتی دو هفته قبل افغان های مقیم کرمان متهم به همکاری با داعش شدند.

در همین حال، محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان هم به ایسنا گفت: “با حضور وزیر کشور در جلسه شورای تأمین استان مقرر شد طرح جامع ممنوعیت کامل حضور افاغنه در استان کرمان با در نظر گرفتن مسائل اجتماعی، امنیتی و بین‌المللی تدوین گردد و براین اساس تصمیم‌گیری شود.”

 

افغان ستیزی مقامات جمهوری اسلامی در حالی طی روزهای گذشته تشدید شده که این مهاجران از جمله کم درآمدترین اقشار جامعه به حساب می آیند و اتهام مصرف آب زیاد از سوی آنها در حالیست که مسئولان شرکت آبفا، مشترکان پرمصرف را چنین توصیف کرده اند: “این مشترکین از آب شرب جهت شستشوی ماشین، فرش، پرکردن استخر و مواردی از این قبیل استفاده می‌کنند”.

به تازگی و همزمان با سفر حسن روحانی به مشهد هم، اظهارات مقامات حکومت در سطوح بالا در باره افغان ها هم شنیده شد، به طوری که اسماعیل احمدی مقدم که در مشهد حضور داشت گفت: “امروزه معضل خراسان رضوی، بحث مهاجرت افغان‌ها و دیگر شهرستان‌ها به مشهد است که منجر به حاشیه نشینی و ادامه این رویکرد موجب رشد بی‌رویه جمعیت و مسافران در مشهد می‎شود. مشهد علاوه بر موقعیت زیارتی دارای موقعیت مرزی نیز هست؛ این شهر به دلیل داشتن مرزهای طولانی با افغانستان، در جریان تولید مواد مخدر جریان‌های سودا گری مرگ و مهاجرت‌های غیرقانونی نقش بسزایی دارد”.

سخنان او در حالی بود که عبدالرضا رحمانی‌فضلی که به همراه روحانی به مشهد سفر کرده بود، گفت: “بحران آب در مشهد یکی از معضلاتی بوده که امروز دولت با آن مواجه است”.

سخنانی که به دلیل همزمانی اش با اظهارات احمدی مقدم، تداعی گر مقصر بودن افغان ها در بروز بحران کم آبی در خراسان بود.