تسخیر دانشگاه آزاد؛ چالش دیگری با رفسنجانی

نویسنده
نازنین کامدار

» حملات گسترده افراطیون به جاسبی

همزمان با ابلاغ اساسنامه جدید دانشگاه آزاد که به موجب آن رئیس این دانشگاه هر چهار سال یکبار انتخاب خواهد شد، رسانه های حامی دولت، حمله به عبدالله جاسبی رئیس کنونی این دانشگاه راکه از یک سو از رهبران حزب موتلفه و از سوی دیگر از نزدیکان هاشمی رفسنجانی است، آغاز کردند.

در ادامه برنامه های دولت برای تسخیر دانشگاه آزاد، عاقبت  هفته گذشته محمود احمدی نژاد با ابلاغ اساسنامه ای جدید، از یک سو موفق شد دوران ریاست عبدالله جاسبی را محدود و از طرف دیگر نام میرحسین موسوی رااز فهرست هیات امنای دانشگاه آزاد، حذف کند. ضمن آنکه حذف جاسبی به نوعی فتح سنگردیگری تلقی می شود که تاکنون در اختیار یاران هاشمی رفسنجانی بوده است.
در اساسنامه جدید آمده است: “اداره امور دانشگاه با رئیس دانشگاه است که به پیشنهاد هیات امناء و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی و حکم رئیس هیات امناء برای مدت 4 سال منصوب می‏شود”.
همزمان با ابن ابلاغیه، رسانه های حامی احمدی نژاد نیز حملات گسترده ای را بر علیه عبد الله جاسبی آغاز کرده اند.
در تازه ترین این حملات، جهان نیوز، سایت اینترنتی نزدیک به علیرضا زاکانی، رئیس سابق بسیج دانشجویی و نماینده کنونی حامی دولت در مجلس، در گزارشی مدعی همکاری دانشگاه آزاد با ستاد های انتخاباتی میر حسین موسوی در جریان انتخابات سال 88 شد.
 جهان نیوز وشته است: “مدیریت دانشگاه آزاد در جلسه ای رسمی که صورتجلسه آن موجود است، از اساتید و دانشجویان و تشکل های این دانشگاه می خواهد که از مهندس موسوی در انتخابات حمایت کنند.در این جلسه که اساتید دانشگاه و نماینده جاسبی و برخی از مسئولین تشکلهای دانشجویی حضور داشتند، پس از بحث های مفصل، در نهایت تصمیم گرفته می شود که دانشگاه آزاد از طریق اساتید و تشکل ها به طور رسمی با ستاد موسوی همکاری کنند”.
این سایت می افزاید: “همچنین در این جلسه برنامه ریزی می شود که از میرحسین موسوی در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات که فائزه و فاطمه هاشمی در آن حضور دارند دعوت بعمل آید”.
جهان نیوز، در همین راستا حتی تا آنجا پیش رفته که خواستار محاکمه عبدالله جاسبی شده و نوشته است: “انتظار این است که مدیریت دانشگاه آزاد حداقل برای پاسخ به برخی از این ادعاها به دادگاه احضار شود. در روز های آینده اسناد دیگری از نقش تعدادی از مدیران دانشگاه آزاد در حوادث پس از انتخابات و هزینه کرد شهریه دانشجویان در جهت اهداف سیاسی منتشر می شود”.

از سوی دیگر به نوشته فارس، یکی از روحانیون هوادار محمود احمدی نژاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی  در همایشی با عنوان “درجستجوی عدالت” که سازمان شبه نظامی بسیج دانشجویی آن را برپا کرده، اطلاعات بیشتری درباره اهداف سیاسی ابلاغ اساسنامه جدید دانشگاه آزاد فاش کرده و گفته است: “جاسبی اعلام کرده است که دانشگاه آزاد رئیس واقعی دارد و بنده به نمایندگی از وی اینجا هستم و اگر مسئله‌ای دارید با خود رئیس در میان بگذارید”.

عباس نبوی افزوده است: “بنده در همین جا از رئیس واقعی دانشگاه آزاد یعنی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درخواست می‌کنم که به این قضایا پایان دهند زیرا با موضوعاتی مانند وقف مشکل حل نخواهد شد و مشکل مدیریتی این دانشگاه با پیش‌ آمدن چنین مسائلی برطرف نمی‌شود به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم که شخصی خوشنام، بی‌طرف و توانمند را به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کنند تا جایگزین آقای جاسبی شود”.

در همین حال، عباس سلیمی نمین، از مخالفین جدی هاشمی رفسنجانی، که در سال های اخیر یکی از طرف های اصلی در دعوای دانشگاه آزاد بوده روز گذشته در گفت و گو با خبرگزاری فارس، ضمن ابراز رضایت از اینکه “اساسنامه دانشگاه آزاد نهایتا پس از گذشت چند سال اصلاح شد تا یک گام مؤثر در مسیر قانونمند شدن این دانشگاه برداشته شود” این را نیز ناگفته نگذاشته است که این “اصلاح” باید تا بالاترین ارکان این دانشگاه را دربربگیرد. او گفته است: “با این حال حتی اگر مدیر شایسته‌ای نیز برای دانشگاه آزاد انتخاب شود ترکیب هیأت امناء به نوعی عمل می‌کنند که امکان بازگشت این حجم عظیم از امکانات عمومی به حوزه نظارتی ملت ممکن نشود”.
او افزوده: “باید کاری صورت می‌گرفت که امکان تغییر وضعیت هیأت مؤسس دانشگاه آزاد نیز به وجود می‌آمد و بافت حاکم بر آن تغییر می‌کرد که متأسفانه این اتفاق رخ نداد. این مسئله یک مشکل جدی است، فکر می‌کنم شورای عالی انقلاب فرهنگی نتوانسته بر آن فائق بیاید چرا که در 3 دهه گذشته این امکانات عظیم دانشگاه منحصراً دست یک جریان خاص بوده است. ملت ایران منتظر هستند تا بدانند در پشت صحنه دانشگاه آزاد چه اتفاقاتی صورت می‌گیرد که این بحث با ترکیب هیأت مؤسس شاید به سرانجام نرسد”.

گفتنی است بر اساس متن ابلاغیه محمود احمدی نژاد، اعضای هیات امنای کنونی دانشگاه آزاد را اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، عبدالله جاسبی، علی‏اکبر ولایتی، حسن حبیبی، سیدحسن خمینی، محسن قمی و حمیدمیرزاده تشکیل می دهند.

این درحالی است که در هفته های اخیر، بارها خبر صدور حکم جلب مهدی هاشمی رفسنجانی، رئیس دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد نیز مورد توجه و پرداخت رسانه های افراطی حامی دولت قرار گرفته است.
گفتنی است، جاسبی از اعضای شناخته شده قدیمی ترین تشکیلات راستگرایان  سنتی در ایران، حزب موتلفه اسلامی است که در دوره نهم انتخابات ریاست جمهوری برخی از اعضای آن از هاشمی رفسنجانی حمایت کردند و همین امر منجر به خشم افراطیون حامی احمدی نژاد از این تشکل محافظه کار شده است.

خشم احمدی نژاد از موتلفه به حدی است که در دو دولت وی هیچ یک از اعضای این حزب نتوانستند به کابینه راه یابند.