قدردانی جداگانه خامنه‌ای از قهرمانان پارالمپیک

نویسنده
نیما فرح آبادی

» به علت رعایت احکام اسلامی انجام شد

رهبر جمهوری اسلامی آنچه “پایبندی” قهرمانان پارالمپیک ایران به “ارزش ها و احکام اسلامی” توصیف کرد را “در خور قدردانی و سپاس جداگانه” دانست. آیت الله علی خامنه ای در پاسخ به نامه محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک، از قهرمانان پارالمپیکی ایران قدردانی کرد. در نامه خسروی وفا، رهبر جمهوری اسلامی “پدر عزیز و گرامی، بزرگ پرچمدار خمینی کبیر، امید ایثارگران و مردم عزیز ایران اسلامی” خوانده شده است.

در این نامه پس از “اهدای سلام و تحیات” خطاب به خامنه ای آمده است: “فرزندان شما در کاروان ورزشی شهید رییس‌علی دلواری با شعار توکل، تلاش، میثاق با شهدا و با مدد گرفتن از شهدای انقلاب اسلامی و خانواده‌های معظم ایشان که چشم و چراغ ملت ایران هستند، پس از پیروزی های غرورآفرین جوانان این مرز و بوم در بازی های المپیک، در مسابقات پارالمپیک نیز با حفظ اصول کرامت ایرانی اسلامی، توانست مجدداً به پیروزی های بزرگی دست پیدا کند.”

رئیس کمیته ملی پارالمپیک سپس از اینکه ورزشکاران ایرانی توانسته اند “موجبات شادی” آیت الله خامنه ای و مردم ایران را فراهم کنند، از “خداوند” تشکر کرده است.

خسروی وفا پس از آنکه از “مساعدت های بی دریغ” دولت و مجلس تشکر کرده، خود را “ملتمس دعای خیر” خامنه ای نامیده و نامه را به پایان برده است.

رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ، پای این نامه را پاراف کرده و بدون آنکه اشاره ای به رئیس کمیته ملی پارالمپیک کشور بکند یا جواب سلام و التماس دعای او را بدهد، خطاب به “قهرمانان جانباز و معلول” ایران نوشته است: “افتخاراتی که در مسابقات جهانی به‌دست آوردید، مایه خرسندی و سرافرازی و شادمانی ملت ایران است. صمیمانه از همه شما تشکر میکنم.”

خامنه ای همچنین افزوده: “پایبندی هائی که به ارزشها و احکام اسلامی نشان دادید نیز درخور قدردانی و سپاس جداگانه است. خداوند همواره شما را سربلند بدارد.”

 

دست دادن یا ندادن، مسئله این است

به نظر می آید منظور رهبر جمهوری اسلامی از پایبندی به احکام اسلامی، دست ندادن برخی ورزشکاران معلول ایران با زنان در مسابقات پارالمپیک و هنگام اهدال مدال ها باشد.

در یک مورد مشخص، دست ندادن مهرداد کرم زاده، قهرمان پرتاب دیسک کشور با کیت میدلتون، عروس ولیعهد بریتانیا، جنجال زیادی در رسانه های بین المللی به دنبال داشت.

کرم زاده که موفق شده بود مدال نقره مسابقات پارالمپیک در رشته پرتاب دیسک را به دست آورد، هنگام دریافت مدال که توسط کیت میدلتون انجام می شد، به جای دست دادن با وی دستان خود را بر روی سینه گذاشت و با خم شدن به او ادای احترام کرد.

این مسئله با بازتاب گسترده ای، هم در رسانه های بریتانیایی و هم در فضای مجازی ایرانی مواجه شد هرچند پس از دو روز، یک سخنگوی خانواده سلطنتی بریتانیا گفت که کیت میدلتون پیش از مراسم اعطای مدال رشته پرتاب دیسک پارالمپیک “توجیه شده بود” که با مهرداد کرم زاده دارنده ایرانی مدال نقره این رشته دست ندهد.

به گزارش بی بی سی فارسی، روزنامه دیلی میل به نقل از این سخنگو افزود که “خیلی از ورزشکاران مرد کشورهای مسلمان به دلایل فرهنگی و مذهبی، در ملا عام با زنان نامحرم دست نمی دهند.”

خود کرم زاده هم در واکنش به این موضوع به خبرگزاری فارس گفت: “روزنامه ها و سایت های انگلیسی قصد داشتند این موضوع را بی احترامی تلقی کنند… در حالی که قصد من بی احترامی نبود بلکه فرهنگ و دین ما این چنین است”.

در سال های اخیر عده ای از ورزشکاران، هنرمندان و دیگر شخصیت های ایرانی به علت دست دادن با جنس مخالف در مناسبت ها و برنامه های عمومی، مورد انتقاد رسانه های حکومتی قرار گرفته اند.

در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ که اخیرا در شهر لندن برگزار شد، امید حاجی نوروزی، قهرمان المپیک در وزن ۶۰ کیلوگرم کشتی فرنگی، با زنی که مدال طلا را به او اهدا کرد دست داد.

همچنین داور یکی از دیدارهای حمید سوریان، قهرمان جهان و المپیک در وزن 55 کیلوگرم کشتی فرنگی، زن بود و طبق قوانین باید قبل از شروع مسابقه بدن کشتی گیران را لمس می کرد و با آنها دست می داد و در پایان مسابقه نیز دست هر دو را می گرفت و دست برنده را بالا می برد.

 

به چه قیمتی؟

این مسائل با انتقاداتی در سایت های حکومتی روبرو شد تا جایی که سایت “افسران جنگ نرم” با انتقاد از این روند نوشت که “قهرمانی در المپیک به چه قیمتی؟”

شاید این مسائل بود که باعث شد آیت الله خامنه ای پس از پایان مسابقات لندن، از قهرمانان المپیکی ایران به طور “جداگانه” تشکر نکند.

در پیام تبریک رهبر جمهوری اسلامی به قهرمانان المپیکی آمده بود که “از مدال‌آوران سرافراز کشور، قهرمانان پهلوان، که در مسابقات المپیک دل ملت ایران را شاد کردند و نیز از مربیان با همت آنان، صمیمانه تشکر میکنم. خداوند یار و نگهدارتان باد.”

ایران با کسب ۴ مدال طلا، ۵ نقره، ۳ برنز و با مجموع ۱۲ مدال و با ۳۴ پله صعود نسبت به المپیک قبل (پکن)، در رتبه‌ هفدهم کشورهای شرکت‌کننده در المپیک ۲۰۱۲ لندن قرار گرفت.

همچنین کاروان ورزشی ایران در پارالمپیک لندن نیز با ۱۰ مدال طلا، ۷ نقره و ۷ برنز در جایگاه یازدهم جدول کلی مدال ها ایستاد.