مسیحی محکوم به اعدام آزاد شد

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز از نجات کشیش ندرخانی

پری کیارامونت

کشیش یوسف ندرخانی، که قبلا در کشور خود به دلیل روی آوردن به دین مسیح به اعدام محکوم شده بود از اتهام ارتداد تبرئه و از زندان آزاد شد .

ندرخانی، 32 ساله، سه سال پیش زندانی شده بود و به دلیل خودداری از تغییر دین خود در انتظار اعدام بود. اتهامات وی به تبلیغ برای مسیحیت در میان مسلمانان تخفیف یافت که مجازات آن سه سال زندان است. به گفته مرکز قانون و عدالت آمریکا، که تبلیغاتی را برای آزادی ندرخانی پیگیری می کرد، او پس از طی دوره محکومیت خود آزاد شده است .

در گزارش این مرکز آمده است: «امروز منابع ما در ایران گزارش دادند که یوسف ندرخانی از اتهام ارتداد تبرئه شده است و از زندان آزاد شده است. وی پس از گذراندن سه سال در زندان نزد خانواده خود بازگشته است».

جردن سکولو، مدیر اجرایی مرکز یادشده گفت: «در عین حال که ما درحال بررسی جزئیات آزادی او هستیم، برخی منابع گزارش دادند که جرم کشیش یوسف به تبلیغ مسیحیت در میان مسلمانان تقلیل یافته و دادگاه او را به سه سال حبس محکوم کرده است و وی مدت محکومیت خود را طی کرده است. داستان ندرخانه نمونه ای است از اینکه که دنیا چگونه می تواند برای اجرای عدالت و حفاظت از آزادی ها متحد شود.»

ندرخانی در ابتدا برای ادای پاره ای توضیحات «در باره اتهاماتی که به وی نسبت داده شده» به دادگاه احضار شده بود. این امر باعث بوجود آمدن این فکر شده بود که ممکن است اتهام وی اقدام علیه امنیت ملی باشد، که معمولا برای متهم کردن زندانیان عقیدتی از آن استفاده می شود .

تیفانی بارانز، مشاور حقوقی مرکز قانون وعدالت به فاکس نیوز گفت: «هرچند ما از آزادی کشیش یوسف استقبال می کنیم، ولی باید بدانیم که ایران برای حفظ چهره خود در نزد مردم و ادامه سرکوب آزادی های دینی، حاضر به این کار شده است».

وی گفت: «توجه بین المللی به این موضوع، زندگی این مرد را نجات داد ولی نباید فراموش کنیم که آزادی مذهب هم جزئی از حق آزادی بیان محسوب می کند».

وکیل ندرخانی، که او نیز زندانی بود، گفت که ندرخانی که پدر دو کودک است به دلیل خودداری از تغییر دین خود مورد مجازات قرار گرفت. یک دیپلمات ایرانی در اوائل سال به کمیته ای در سازمان ملل گفته بود که ندرخانی اعدام نخواهد شد .

بنا بر قوانین شریعت، یک مرتد سه روز مهلت دارد تا به دین اسلام بازگردد. ندرخانی از انجام این کار سرباز زده بود و منابع نزدیک به دادگاه ها در ایران می گویند در ایران اعدام ها در هر زمان می تواند انجام شود که گاهی بدون اطلاع قبلی هم انجام می شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه دادگاه ها، نظر آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی را در این مورد خواستار شده بود .

نزدیک به سه میلیون نفر حمایت خود را از ندرخانی در تویتر اعلام کرده بودند .

 

منبع: فاکس نیوز – 8 سپتامبر