مقصد اصلی ایران است

نویسنده

» نگاه دی ولت به حملات اسرائیل به سوریه

نوربرت یسن

طی دو روز، دو حمله هوایی به ذخایر تسلیحاتی و خطوط تدارکاتی حزب الله انجام شد. ظاهراً جمهوری اسلامی می خواسته موشک هایی به این سازمان تروریستی تحویل دهد. اکنون سوریه تهدید می کند که انتقام خواهد گرفت.

به نظر می رسد که اسراییل این بار با شدت هرچه بیشتر به جنگ داخلی سوریه بازگشته است. حمله هوایی دیگری ازسوی نیروهای هوایی اسراییل علیه آماج هایی در حوالی دمشق نیز روز یکشنبه ازسوی اسراییل و سوریه مورد تأیید قرار گرفت. جدا از کاروان انتقال تسلیحات به شبه نظامیان شیعه حزب الله، انبارهای این سازمان تروریستی در سوریه نیز منهدم شد. این سومین حمله هوایی از آغاز حملات اسراییل می باشد. رسانه های اسراییلی گزارش دادند که در طول مدت شب، خطوط هوایی غیرنظامی در شمال اسراییل و شهر حیفا بسته بودند.

این عملیات گسترده نظامی اسراییل در سوریه در شرایطی پرتنش انجام می شود. جامعه بین الملل ماهیت اقدامات دولت سوریه را بیش از پیش به صورت یک نسل کشی تعبیر می کند. سوریه و ایران روز یکشنبه اسراییل را متهم به آن کردند که به طور آشکار از “تروریست های اسلام گرا” که در صفوف مخالفان ایستاده اند حمایت می کند. سوریه نیز به نوبه خود از “اعلام جنگ” خبر داده و تهدید به انجام اقدامات تلافی جویانه کرده.

سخنگوی دولت اسراییل خاطرنشان کرده که این حملات صرفاً علیه آماج هایی در دمشق و اطراف آن انجام شده که شامل سلاح های شیمیایی و موشک هستند؛ این موشک ها در زرادخانه های حزب الله به عنوان یک تهدید مستقیم برای اسراییل قلمداد می شوند. حتی منابع اسراییلی به طور غیررسمی اذعان داشته اند که حمله ای نیز علیه “مرکز علمی و تحقیقاتی ارتش سوریه” در منطقه جمارایا واقع در نزدیکی دمشق انجام شده. در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۱۳ درست در همین محل یک کاروان حامل موشک به حزب الله را منهدم کردند. به گفته غربی ها، در این مرکز کلاهک های گازی سمی تولید می شد.

 

هواپیمای غیرنظامی ایرانی مورد اصابت قرار گرفت

جمعه شب یک هواپیمای غیرنظامی ایرانی که در فرودگاه دمشق قرار داشت نیز منهدم شد. به گفته مخالفان سوری، این هوایپما حامل راکت های فتاح-۱۱۰ بوده است. ازطرف دیگر، انبارهای تسلیحات، ذخایر سوخت و باند پرواز نظامی نیز منهدم شدند. این نتایج ازسوی دولت سوریه مورد تأیید قرار گرفت، ولی به حساب آتش توپخانه گذاشته شد. که البته این مسأله مورد تردید کارشناسان است، زیرا آماج ها از یکدیگر بسیار دور بودند و اثابت ها بسیار دقیق بوده. شواهدی نیز در رابطه با انفجارهای مهیب در دمشق گزارش شده.

این حملات با برخورد مستقیم هواپیماهای جنگنده علیه آماج ها انجام نشده. خلبانان می توانند با شلیک راکت، حتی از فواصل خیلی دور، به نتیجه مورد نظر دست یابند. این فرضیه ازسوی گزارش های ارتش لبنان در روز جمعه تأیید می شود: ۱۶ هوایپمای جنگنده اسراییلی در آسمان لبنان حضور داشتند.

 

ظاهراً حملات مورد تأیید آمریکا بوده

از این فاصله، آنها می توانند رویدادها را در داخل سوریه شناسایی هوایی کنند، موشک شلیک کنند یا حضور خود را به عنوان هشداری برای سوریه نشان دهند. ناظران معتقدند که اولین بیانیه های مطبوعاتی مربوط به حمله روز جمعه صبح، نه از سوریه و نه از اسراییل، بلکه از واشنگتن صادر شده.

از نظر مطبوعات یک نکته کاملاً روشن است و آن اینکه این حملات با موافقت آمریکا انجام شده. رییس جمهور باراک اوباما در مصاحبه ای در روز شنبه هیچ موضع گیری مستقیمی درخصوص این حملات نکرد، ولی خاطرنشان ساخت: “اسراییلی ها مجازند از خودشان در برابر محموله های تسلیحاتی پیشرفته به هدف سازمان های تروریستی مانند حزب الله دفاع کنند.”

 

سوریه به انتقام می اندیشد

رسانه های سوریه روز یکشنبه گزارش دادند که اعلام رسمی جنگ علیه اسراییل امکان پذیر است. یکی از سخنگویان دولت این حملات را به مثابه اعلان جنگ ازسوی اسراییل دانست. او گفت: “ما حق داریم نسبت به این حمله واکنش نشان دهیم و این حق را برای خود محفوظ می دانیم.” این درحالی است که با توجه به وضعیت کنونی ارتش سوریه، چنین اقدامی غیرقابل تحقق به نظر می رسد.

با این حال، اسراییل دو واحد ضدهوایی “گنبد آهنین” را به شمال کشور گسیل داشته. یک حمله تلافی جویانه توسط سوریه علیه اسراییل درنهایت می تواند به حمایت آشکار کشورهای غربی از نیروهای اپوزیسیون سوری منجر شود. و این اقدامی است که دولت آمریکا تاکنون از انجام آن پرهیز کرده.

حملات اسراییل تاکنون صرفاً علیه آماج هایی انجام شده که در خاک سوریه قرار دارند، ولی این آماج ها در ارتباط آشکار با ایران هستند. در انبارهای فرودگاه سیستم های راکتی تحویل شده ازسوی ایران و همچنین موشک روسی “اسکاد” که ازطریق ایران منتقل شده اند قرار داشتند.

در بیانیه ای رسمی که روز یکشنبه در تهران منتشر شد آمده است که “اسراییل به طور آشکار از نیروهای تروریستی که علیه دولت سوریه می جنگند حمایت می کند”. همچنین رسانه های دولتی سوریه نیز نیروهای اپوزیسیون را متهم به همکاری با اسراییل می کنند. به گفته تلویزیون دولتی، پس از حملات اسراییل، بیش از ۳۰۰ سرباز مجروح به بیمارستان ها منتقل شدند.

منبع: دی ولت، ۵ می