رنگ‌های انتخاباتی از سبز تا بنفش

نویسنده
حسین محمدی

» ۶۰ نامزد در یک روز ثبت‌نام کردند

ثبت نام کاندیداهای انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری آغاز شد و در نخستین روز بیش از ۶۰ نفر برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کردند. از میان چهره‌های صاحب‌نام نیز چند نفری نام خود را به عنوان نامزد انتخاباتی، ثبت کردند. برخی از آنها هم رنگ هایی چون سبز و بنفش را به عنوان نماد ستاد خود معرفی کرده اند.

روند ثبت نام کاندیداهای انتخابات تا روز شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت و در این مدت وزارت کشور موظف است از تمام افرادی که به این منظور وارد این وزارت‌خانه می‌شوند، ثبت نام کند. پس از پایان ثبت‌نام نیز شورای نگهبان کار بررسی صلاحیت نامزدها را انجام خواهد داد و کاندیداهای ردصلاحیت شده نیز چهار روز مهلت دارند تا به ردصلاحیت خود اعتراض کنند.

در میان کاندیداهای مشهورتر، در روز اول می‌توان به حسن روحانی، کامران باقری لنکرانی، مصطفی کواکبیان، محمد سعیدی‌کیا، صادق واعظ‌زاده و قاسم شعله‌سعدی اشاره کرد.

قاسم شعله سعدی، نماینده سابق مجلس که پیش از این صلاحیتش برای انتخابات رد شده بود، هنگام ثبت نام گفت که “تایید یا رد صلاحیت شدن من برایم مهم نیست ولی با این حال اگر رد صلاحیت شوم اعتراض خواهم کرد”. شعله‌سعدی همچنین با اشاره به دوران محکومیت خود که اخیرا به اتمام رسیده، چنین اظهارنظر کرد: “زندانی شدن من غیرقانونی بوده است چرا که من به عنوان یک فرد فعال در امور سیاسی یک اظهار سیاسی کرده بودم”.

حسن روحانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی هم با همراهی برخی از اعضای ستاد انتخاباتی خود نظیر علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت سیدمحمد خاتمی، و رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ثبت نام کرد. وی درباره حامیان حزبی خود در انتخابات گفت: “همان طور که قبلاً اعلام کردم یک فرد اعتدال‌گرا هستم و همواره با اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان معتدل روابط صمیمی و خوب داشته‌ام و در همه سمت‌ها از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان استفاده کردم امیدوارم در جذب آرای معتدلین جامعه موفق باشم”. گفته می‌شود که ستاد انتخاباتی وی، رنگ بنفش را به عنوان رنگ انتخاباتی خود برگزیده است.

کامران باقری لنکرانی، کاندیدای جبهه پایداری از دیگر افرادی بود که روز گذشته در وزارت کشور حضور پیدا کرد. وی با همراهی افرادی چون صادق محصولی، روح‌الله حسینیان، علی اصغر زارعی، محمود نبویان و پرویز داودی – معاون اول دولت نخست احمدی‌نژاد – به وزارت کشور رفت. لنکرانی در دولت محمود احمدی‌نژاد، وزیر علوم بود که بعدها از این سمت کنار گذاشته شد.

صادق واعظ‌ زاده پسر خاله آیت‌الله خامنه‌ای نیز دیگر ثبت‌نام کننده روز گذشته بود. وی در حال حاضر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. واعظ‌زاده دلیل حضور خود در انتخابات را چنین بیان کرد: “علت حضور من در رقابت‌های انتخاباتی پیشنهاد و اصرار گروهی از دانشمندان برجسته کشور و اقشار مردم است… برای حضور در رقابت‌ها به عنوان یک نامزد مستقل به این دلیل حضور یافتم چرا که جامعه ما در حالت جنجال و آشوب سیاسی نمی‌تواند پیشرفت کند و هرچه جلو می‌رویم وضعیت سیاسی جامعه با اغتشاش و درگیری بیشتر مواجه می‌شود”.

محمد سعیدی کیا، وزیر پیشین مسکن و شهرسازی در دولت احمدی‌نژاد نیز دیگر نامزد این دوره از انتخابات است. سعیدی‌کیا در دولت‌های موسوی، هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی نیز به عنوان وزیر حضور داشت.

مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری، دیگر کاندیدای ثبت نام کرده انتخابات است. وی در انتخابات مجلس نهم هم به عنوان کاندیدا حضور داشت، اما موفق به ورود به مجلس نشد. کواکبیان با اعلام این‌که رنگ ستاد انتخاباتی وی “سبز” خواهد بود، گفته است: “اصلاح‌طلب کسانی را شامل می‌شود که در چارچوب قواعد نظام تلاش کند تا نابسامانی‌ها را سامان دهند”.

اما تنها حضور چهره‌های صاحب نام باعث شلوغی وزارت کشور نشده بود. علاوه بر سیاسیون، چهره‌های دیگری هم بودند که برای حضور در مقام رییس‌جمهور ثبت نام کردند. این اتفاق در حالی رخ داده که صولت مرتضوی، دبیر ستاد انتخابات، خواستار آن شده کسانی که شرایط ثبت نام را ندارند، از مراجعه به وزارت کشور خودداری کنند.

در میان چهره‌هایی که در روز نخست وارد انتخابات شده‌اند، می‌توان به یک بوقچی سابق استادیوم و تیم استیل آذین با نام بهروز وثوقی راد اشاره کرد که توجه بسیاری را به خود جلب کرد.