پیام اسرائیل به ایران

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از شرایط جنگی خاورمیانه

به نظر می‌رسد حمله‌های دوگانه اسرائیل به دمشق، بیش از این‌که مربوط به جنگ داخلی سوریه باشد، به جنگ پنهان و گسترده با ایران و حزب‌الله ارتباط دارد.

به رغم نگرانی‌های شدید در مورد آینده سوریه، رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل علاقه‌ای به دخالت در درگیری‌های همسایه خود ندارند. اما این حملات نشان می‌دهد آنها در مورد جلوگیری از رسیدن سلاح به حزب‌الله جدی هستند.

تحلیلگران می‌گویند، شدت این حملات نشان می‌دهد که اسرائیل میل دارد از این وضعیت مغشوش استفاده کند؛ و همینطور می داند که سوریه، ایران و حزب‌الله بیش از آن درگیر و ضعیف هستند که در صدد مقابله به مثل برآیند.

اما عده‌ای با توجه به لحن بسیار تند واکنش دمشق، تهران و حزب‌الله به این حوادث، نسبت به پیشروی بیش از حد اسرائیل هشدار داده‌اند.

نیتان ترال، تحلیلگر گروه بین‌المللی بحران مستقر در اورشلیم می‌گوید: “استنباط اسرائیل این است که امروز خطر این نوع اعمال نسبت به گذشته کمتر است. همه در حال امتحان کردن یکدیگرند و می سنجند که هر کدام چه چیزی گیرشان می‌آید.”

جاناتان اسپایر، از محققان مرکز میان‌رشته‌ای در هرزیلیا می‌گوید: “این موضوع نباید به عنوان دخالت اسرائیل به طرفداری از شورشیان در برابر بشار اسد برداشت شود؛ این مربوط به درگیری است که با آن آشنا هستیم و این درگیری بین ایران و اسرائیل است.”

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه عازم سفر شش روزه به چین شد که بسیاری آن را نشان آن دانستند که اسرائیل قصد ندارد این حملات را ادامه دهد. اما آقای نتانیاهو سفر خود را دو ساعت به تاخیر انداخت تا با اعضای امنیتی کابینه خود دیدار کند. اسرائیل دو سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین اطراف شهرهای شمالی مستقر کرده و پروازهای غیرنظامی در حریم هوایی شمالی را محدود کرده است. سازمان‌های خبری اسرائیل گزارش داده اند که هشدار امنیتی در سطح بالا قرار دارد و تقاضای ماسک از زمان حملات چهار برابر شده است.

حملات پشت سرهم اسرائیل نشان می‌دهد که خط قرمزهای این کشور واقعی هستند، در حالیکه دولت اوباما هنوز در مورد چگونگی واکنش در صورت استفاده رژیم سوریه از سلاح شیمیایی، که آمریکا آن را خط قرمزی اعلام کرده که می‌تواند منجر به دخالت واشنگتن شود، بحث می‌کند.

ممکن است اسرائیل به این فکر کند که حزب‌الله در حال انبار کردن سلاح برای ایران است تا در صورت حمله اسرائیل یا آمریکا علیه برنامه هسته‌ای این کشور، شرایط مقابله به مثل مهیا باشد. اما شرایط سوریه آن قدر از زمان حمله ماه ژانویه اسرائیل به محموله موشکی زمین به هوای روسی تغییر کرده که این حملات ممکن است معانی بیشتری داشته باشد.

با کاهش کنترل بشار اسد در سوریه، اسرائیل بیم آن دارند که او بیش از پیش وابسته به ایران و حزب‌الله شود و با افتادن بقیه کشور به دست جهادگرایان، اسرائیل احساس آرامش بسیار کمتری می‌کند.

موشه موآز، استاد مطالعات خاورمیانه می‌گوید: “اسرائیل ممکن است در حال آزمایش ایران باشد. ایران کلید است. اگر حزب‌الله یا سوریه از ایران چراغ سبز بگیرند، اسرائیل ساکت نمی‌ماند. این می‌تواند به یک جنگ منطقه‌ای منجر شود.”

منبع: نیویورک تایمز - 6 مه