محکومیت گسترش خشونت در دانشگاه ها

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» هراس نیروهای کودتا در آستانه 16 آذر

از اولین روز های هفته جاری در حالیکه فشارهای همه جانبه محافل امنیتی و بسیج دانشجویی بیشترشده، موجی از اعتراضات دانشجویی نیز دانشگاه های کشور را در برگرفته است. از یک سو بازداشت، احضار و صدور احکام حبس، شلاق و محرومیت از تحصیل برای شمار زیادی از دانشجویان شدت گرفته و از سوی دیگر با نزدیک تر شدن به 16 آذر اعتراضات و تجمعات دانشجویی در دانشگاه های کشور در حال گسترش است.

به دنبال بازداشت گسترده فعالان دانشجویی طی روزهای اخیر و احضار مهدی عربشاهی، دبیر دفتر تحکیم دانشجویی، این تشکل دانشجویی به مناسب آغاز آذرماه و همچنین در اعتراض به تداوم بازداشت ها و شرایط سخت فعالان دربند بیانیه ای صادر کرد و نسبت به گسترش سرکوب و اختناق در دانشگاه ها و جامعه هشدار داد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه “نظام دچار بحران مشروعیت شده” نسبت به گسترش سرکوب و اختناق در دانشگاه ها و جامعه هشدار داده شده و از حاکمیت خواسته شده است از تاریخ درس بگیرد.

دفتر تحکیم در این بیانیه علاوه بر اعتراض به موج گسترده بازداشت فعالان دانشجویی در شهرهای مختلف کشور و برخوردهای بی سابقه امنیتی و قضایی، نسبت به شرایط سخت فعالان دانشجویی، سیاسی و اجتماعی دربند ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی شده است.در بخش دیگری از بیانیه دفتر تحکیم دانشجویی ضمن انتقاد شدید و صریح از برخورد حاکمیت با مردم در پی کودتای 22 خرداد، آمده است: “نظام فعلی با ادامه این رفتارهای خود بیش از پیش می خواهد قانون شکنی، دروغ گویی و انحطاط اخلاقی را در سطح عمومی جامعه به امری طبیعی تبدیل کند.

بیانیه دفتر تحکیم وحدت می افزاید: “در طی چند ماه گذشته حاکمیت انحصار طلب آخرین تلاش ها را برای یک دست کردن قدرت از یک سو و نیز تمهیدات لازم برای جلو گیری از اعتراضات احتمالی دانشجویی در سالگرد شهادت سه آذر اهورایی توسط دولت کودتا در آذر 1332 را انجام می دهد.”

دفتر تحکیم در پایان بیانیه خود، بازداشت گسترده فعالان دانشجویی در آستانه شانزده آذر را “ترس بی حد حاکمان از خروش دانشجویان» در روز دانشجو دانسته و آورده است: “دفتر تحکیم وحدت بازداشت گسترده ی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه های مختلف همچون سورنا هاشمی، مهرداد بزرگ، فرزان رئوفی، احسان دولتشاه، علیرضا موسوی، سینا شکوهی، البرز زاهدی، رسول عالی نژاد، بهروز فریدی، ندا اسکندری، خدیجه قهرمانی، سهیل محمدی، علی پرویز، سلمان سیما، کوهزاد اسماعیلی، حسن اسدی زیدآبادی، محمدصادقی، حجت شریفی، نفیسه زارع کهن و موسی ساکت را نشان از ترس بی امان حاکمان از خروش جنبش دانشجویی در روز 16 آذر دانسته و خواستار آزادی بی قید شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی میباشد.”

 

ادامه بازداشت ها و برخوردهای قضایی

در اولین روز هفته شش فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی تهران در یک کافی شاپ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. منابع دانشجویی اسامی این شش تن را علی رضا موسوی، احمدطاهری، علی رضا زرگر، حمید قهوچیان، امیر کاظم پور و یاسر معصومی اعلام کردند و نوشتند: این شش فعال دانشجویی دانشگاه علامه در حالی بازداشت می شوند که روز پنج شنبه شش تن دیگر از فعالان و دانش آموختگان لیبرال همین دانشگاه به نام های البرز زاهدی، فرزان رئوفی، احسان دولتشاه، سینا شکوهی، مهرداد بزرگ و سورنا هاشمی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شده اند.

دستگیری دانشجویان علامه در حالی است که هنوز به رغم گذشت بیش از دو هفته از بازداشت اعضای مرکزی سازمان دانش آموختگان، تعدادی از فعالان دانشگاه پلی تکنیک و چند تن از فعالان واحد مرکز و جنوب دانشگاه آزاد و همچنین هفت دانشجوی کرد بازداشت شده در تهران هنوز هیچ خبری در خصوص سرنوشت و وضعیت آنان بدست نیامده است.

به نوشته خبرنامه امیر کبیر، در ادامه این بازداشت ها روز گذشته درایلام نیز علاوه بر دستگیری دو فعال دانشجویی به نام های آرش خاندل و مراد باصره، برخی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه ایلام توسط نیروهای خودسر بازداشت و روانه زندان شدند. علت بازداشت دانشجویان ایلامی مشخص نیست.

همزمان با این بازداشت ها، دادگاه انقلاب بابلسر 8 تن از فعالان دانشجویی را به اتهام اخلال در نظم دانشگاه در مجموع به 48 ماه حبس تعزیزی و هر کدام را به 15 ضربه شلاق محکوم کرد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، در دادنامه صادره برای این دانشجویان مصادیق اتهامات “اغتشاش در دانشگاه”، “پاره کردن بنر مصور به تصویر آقای احمدی نژاد”، “جلوگیری از برگزاری امتحانات”، و “ایجاد بی نظمی” در دانشگاه ذکر شده و “با انطباق با ماده ی 618 قانون مجازات اسلامی هر یک از متهمین به شش ماه حبس تعزیری و 15 ضربه شلاق” محکوم شده اند.
این رای در حالی صادر می شود که دانشجویان با رد این اتهام و اعتراض به ضرب و شتم توسط اداره اطلاعات بابل، “اخلال در نظم” را جرم اراذل و اوباش نیروهای بسیجی و لباس شخصی دانسته اند.

 

تداوم اعتراضات در شیراز و تهران

همزمان با صدور این احکام وگسترش بازداشت ها و برخوردهای کم سابقه با فعالان دانشجویی، اعتراضات دانشجویی در چندین شهر کشور ادامه یافت. در برخی از شهرها از جمله در شیراز گروه های دانشجویی علاوه بر برگزاری تجمع و تحصن اعتراضی، با انتشار بیانیه ها و فراخوان ها یی به مناسب روز دانشجو، همه دانشگاه های کشور را در آستانه شانزده آذر به اعتصاب عمومی دعوت کردند.

گزارش ها حاکی ست که در دانشگاه شیراز دانشجویان در قبال افزایش فشارها توسط نهادهای امنیتی خارج از دانشگاه و برخوردهای بی سابقه کمیته انضباطی و حراست این دانشگاه واکنش نشان دادند. واکنش های اعتراضی دانشجویان از پنج شنبه گذشته به دنبال احضار و بازداشت دو دانشجوی دختر به نام های ندا اسکندری و خدیجه قهرمانی گسترش یافته است.

پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان پلی تکنیک تهران در مورد تداوم اعتراضات دانشجویان دانشگاه شیراز می نویسد:با بازداشت تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه شیراز توسط اداره  اطلاعات این شهر و نیروهای امنیتی و نیز احضار ده ها دانشجو توسط کمیته انضباطی و صدها دانشجو توسط حراست و تهدید دانشجویان توسط این نهاد، دانشجویان نیز با پخش شبنامه ها و بیانیه ها و نیز اعتصاب غذا به شرایط امنیتی این دانشگاه و افزایش فشارها اعتراض کردند.

در ادامه این گزارش با اشاره به اقدامات اعتراضی دانشجویان آمده است:در تازه ترین و جالب ترین اقدام، نشریه ای بدون مجوز به نام “شبنامه اعتراض” در سطح گسترده ای در میان دانشجویان دانشگاه شیراز پخش شده است. این نشریه با تیتر “ما بیشماریم…“، در 8 صفحه و به همراه مقالات و نیز اخبار شیراز و ایران منتشر شده است. در لوگوی این نشریه آمده است: “شبنامه اعتراض؛ نشریه ای برای بی خداها و با خداها، مارکسیست ها و لیبرال ها، چپ ها و راست ها، زنان و مردان؛ نشریه ای برای آزادی. این نشریه همچنین در اقدامی جالب در شناسنامه ی خود ریاست دانشگاه، رئیس کمیته انضباطی و مسئولین حراست را به عنوان مدیر مسئول، سردبیر و عوامل اجرایی نشریه معرفی کرده است. در سر مقاله ی این نشریه آمده است:اگر آنها مظهر قانون اند پس این نشریه غیر قانونی است تا مکانی باشد برای سخنان بی سانسور و دردهایی که برای بیان نیازی به مجوز نداشته باشند. این نشریه ماحصل تمام فشارهایی است که مدیریت دانشگاه به قدرت کمیته امنیتی انضباطی، حراست و کمیته ناظر بر نشریات بر تمام دانشجویان اعمال کرد و دسترنج تمام نگاه های امنیتی، قیم مآبانه و غرض ورزانه به نوع دانشجو است. امید که روزی تمام فکرها وعقیده ها و انسانها بی پرده سخن بگویند.

 

خواجه نصیر

روز یک شنبه در تهران نیز بزرگ ترین ومسالمت آمیز ترین تجمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر تهران که در اعتراض به تداوم بازداشت علی پرویز و سهیل محمدی دو فعال دانشجویی این دانشگاه برگزار شد، با حمله نیروهای امنیتی و بسیجی به خشونت کشیده شد.

خبرنامه امیر کبیر در خصوص تجمع اعتراضی دانشجویان خواجه نصیر گزارش داد:پس از اعلام برگزاری تجمع اعتراضی از سوی دانشجویان خواجه نصیر در روز یکشنبه 1  آذر، از صبح امروز نیروهای لباس شخصی که با هماهنگی بسیج دانشگاه خواجه نصیر از بیرون دانشگاه به صورت سازماندهی شده آورده شده بودند، محوطه دانشکده را اشغال کردند. آنها تلاش کردند تا با نصب پرچمهای حزب الله در سر در دانشکده مانع برگزاری تجمع اعتراضی دانشجویان شوند. آنها هم چنین با فحاشی نسبت به میرحسین موسوی و کروبی سعی در تحریک احساسات دانشجویان معترض داشتند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: از ابتدای روز حراست دانشگاه از ورود دانشجویان سایر دانشکده ها که برای شرکت در تجمع به دانشکده عمران رفته بودند، جلوگیری می نمود. هنگامی که تعداد دانشجویان پشت درهای دانشکده به بیش از 500 نفر رسید، نیروهای یگان ویژه و انتظامی در محل حضور یافته و دانشجویان را از جلوی دانشکده متفرق کردند. سپس نیروهای یگان ویژه و گارد ضدشورش کنترل در ورودی را به دست گرفته و مانع ورود دانشجویان به دانشگاه شدند. دانشجویان سایر دانشکده ها که با ممانعت نیروی انتظامی و یگان ویژه رو به رو شده بودند به دانشکده مکانیک این دانشگاه رفته و تجمع خود را در آن دانشکده برگزار نمودند. دانشجویان با سر دادن شعارهایی خواستار آزادی علی پرویز و سهیل محمدی شده و اعمال سیاستهای سرکوبگرانه دولت کودتا را در دانشگاه محکوم نمودند.

 

احضار دبیر دفتر تحکیم وحدت

مهدی عربشاهی، دبیر دفتر تحکیم وحدت دانشجویی نیز دیروز از سوی شعبه 1053 دادگاه عمومی و جزایی مجمع قضایی عدالت تهران احضار شد. بنابه گزارش منابع خبری این فعال دانشجویی صبح روز گذشته احضاریه ای از طرف دادگاه عمومی دریافت کرده که در آن علت احضار، اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق تجمع غیر قانونی اعلام شده است.

دبیر دفتر تحکیم در حالی به دادگاه احضار می شود که چند روز پیش عباس حکیم زاده، دبیر سیاسی این تشکل دانشجویی هم در منزل خود دستگیر شد و به زندان اوین انتقال یافت.