تعطیلی کوی دانشگاه و تهدید دانشجویان معترض

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» درآستانه 18 تیر و به منظور مقابله با اعتراضات مردمی

در آستانه سالگرد 18  تیر، مسئولان کوی دانشگاه تهران را به مدت دو هفته تعطیل کردند. همزمان معاون دانشجوئی وزیر علوم هم بدون اشاره به تعطیلی کوی دانشگاه اعلام کرد این وزارت خانه سرگرم بررسی حوادث اخیر دانشگاه هاست و به زودی تمامی دانشجویان معترض به کودتای انتخاباتی از ادامه تحصیل محروم خواهند شد.

هدید معاون دانشجوئی وزارت علوم در شرایطی مطرح می شود که کماکان از سرنوشت ده ها دانشجوی دستگیر شده در اعتراضات مردمی اخیر خبری نیست و بازداشت فعالان دانشجوئی و تهدید آنها همچنان ادامه دارد.

منابع مستقل دانشجوئی، از جمله پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان صنعتی امیر کبیر در خصوص تعطیلی دو هفته ای کوی دانشگاه و علت آن می نویسند: در آستانه 18  تیرماه سالروز حمله خونین نیروهای انصار و لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران در سال 78، کوی دانشگاه تهران از روز گذشته برای 2 هفته تعطیل شد. تعطیلی کوی دانشگاه تهران در آستانه 18  تیر اتفاقی است که هر ساله برای جلوگیری از اعتراض دانشجویان در سالروز حمله به کوی دانشگاه در سال 78  انجام می شود.

خبرنامه امیر کبیر در ادامه می نویسد: امسال نیز پس از اعتراض دانشجویان به تقلب در انتخابات، باز هم نیروهای لباس شخصی و انصار به صورت سازماندهی شده و به همراهی نیروهای ضدشورش در بامداد دوشنبه 25  خردادماه به کوی دانشگاه حمله کرده و ضمن تخریب خوابگاه ها، دانشجویان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و بیش از 100  دانشجو را در همان شب بازداشت کردند. بسیاری از دانشجویان به ساختمان وزارت کشور منتقل شدند و برای ساعت ها در آنجا مورد ضرب و شتم نیروهای لباس شخصی قرار گرفتند.

بخشی از این گزارش نیز به تشریح ابعاد حمله جدید  نیروهای انصار حزب الله و لباس شخصی در بامداد 25 خرداد به کوی دانشگاه و نحوه برخورد مسئولان با این فاجعه اختصاص دارد: این بار نیز مسئولین حاضر نشدند تمامی ابعاد حمله به کوی دانشگاه را آشکار سازند. گرچه به دلیل گستردگی رفتار وحشیانه نیروهای لباس شخصی، مسئولین بلافاصله نسبت به وقایع کوی واکنش نشان دادند اما پس از چند روز باز هم سرپوش نهادن بر وقایع آغاز شد تا مجددا عاملین و آمرین حمله به کوی دانشگاه به صورت علنی معرفی نشوند. با این وجود دیگر هماهنگی نیروهای لباس شخصی با نیروهای نظامی و دستورگیری آنان از مسئولین و منشا و عوامل حمله های سازماندهی شده به دانشجویان دیگر برای بسیاری از مردم و دانشجویان روشن است.

این منبع دانشجوئی در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از معاون دانشجوئی دانشگاه تهران در خصوص تعطیلی دو هفته ای کوی دانشگاه هم نوشت:  با وجود آنکه مسئولین دانشگاه تهران نسبت به اعتراض دانشجویان در سالروز 18 تیر نگران هستند، اما معاون دانشجویی این دانشگاه در رابطه با تعطیلی دو هفته ای خوابگاههای دانشگاه تهران گفته است این تصمیم از قبل گرفته شده و ربطی به وقایع اخیر ندارد و مقرر شده بود از 12 تیرماه خوابگاهها به مدت دو هفته تعطیل شوند.

از 18 تیر 78  به این طرف هر ساله مسئولان دانشگاه تهران با هماهنگی وزارت علوم کوی دانشگاه را به مدت چند روز تعطیل می کردند؛ اما امسال به علت اعتراضات گسترده مردمی و دانشجوئی به کودتای انتخاباتی، این مدت به دو هفته افزایش یافته است. به این ترتیب تمامی امتحانات دانشجویان نیز به مدت یک ماه به تعویق افتاده است.

 

تهدید دانشجویان

علاوه بر تعطیلی دو هفته ای دانشگاه و به تعویق انداختن امتحانات دانشجویان،روز گذشته معاون دانشجوئی وزیر علوم  هم دانشجویان معترض به کودتای انتخاباتی را تهدید به محرومیت از تحصیل کرد. به گفته وی “دانشجویانی که مرتکب خطا در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری شده اند نه تنها به حقوق مادی بلکه حقوق معنوی ملت آسیب زده اند، از این رو، با آنها برخورد شده و در صورت تشخیص از تحصیل باز داشته خواهند شد.”

محمود ملاباشی معاون دانشجوئی وزیر علوم که در حاشیه چهل و پنجمین گردهمائی معاونان دانشجوئی و مدیران کل امور دانشجوئی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با خبرنگاران سخن می گفت،افزود: با هر دانشجوی فعال در اعتراض های اخیر به شدت مقابله می شود و این وزارت خانه هم اینک در حال جمع بندی اطلاعات بدست آمده و اعلام نظر در خصوص مسائل دانشجویان خاطی در تعدادی از دانشگاه های کشور در جریان قبل و بعد از انتخابات است.

قابل ذکر است که بعد از حمله نیروهای انصار حزب الله و لباس شخصی ها در بامداد دوشنبه 25 خردادماه گذشته، ده ها دانشجو دستگیر و صدها تن زخمی شدند. ابعاد این فاجعه که با گذشت بیش از بیست روز تنها گوشه ای از آن به همت خود دانشجویان فعال افشا شده، به حدی گسترده بود که مجلس کمیته ای حقیقت یاب جهت بررسی آن تشکیل داد.اما تحقیقات این کمیته بعد از چند روز با تعطیلی مجلس از یک سو و از سوی دیگر به دلیل پنهان کاری در مورد بخش دیگری از آنچه نیروهای انصار حزب الله و لباس شخصی در کوی دانشگاه انجام دادند، بدون نتیجه به کار خود پایان داد.

فعالان دانشجوئی بر این باورند که تعطیلی کوی دانشگاه به مدت دو هفته و تعقیب و بازداشت دانشجویان و از طرف دیگر تهدید وزارت علوم در مورد محروم کردن دانشجویان معترض از تحصیل، علاوه برآنکه به منظور جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد 18 تیر 78  صورت می گیرد،تلاشی برای مقابله با اعتراض های مردمی به کودتای انتخاباتی است.با این حال بسیاری از فعالان دانشجوئی و گروه های مستقل در دانشگاه ها اعلام کرده اند که مصمم به برگزاری سالگرد 18 تیر هستند. در همین ارتباط “جبهه متحد دانشجویی” با صدور بیانیه ای مرد م را دعوت کرده است تا در آستانه “دهمین سالگرد قیام دانشجویی ۱۸ تیر و در اعتراض به خاک و خون کشیده شدن کوی دانشگاه تهران و سایر دانشگاه ها و به شهادت رسیدن عده ای از هم میهنان بی دفاع توسط دشمنان ایران و ایرانی” روز 5 شنبه در “راهپیمایی سکوت” شرکت کنند.