تشدید فشارها بر اصلاح طلبان

نویسنده

» نگاه دیلی تایمز به فضای ارعاب در ایران

علی اکبر دارینی

 

به گزارش تلویزیون دولتی ایران، رهبر جمهوری اسلامی نسبت به “تأثیر منفی” آنچه وی مداخله دولت های غربی در اغتشاشات پس از انتخابات ایران خواند، بر روابط موجود با آن کشورها هشدار داد.

اظهارات آیت الله علی خامنه ای بازتابی از تلاش های مستمر رژیم برای مقصر جلوه دادن قدرت های غربی نظیر آمریکا و انگلستان و نه خشم داخلی، در بروز ناآرامی بر سر انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری است. سخنان خامنه ای یک روز پس از آن ایراد می شود که معاون رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، کشورش همچنان آماده گفتگو با ایران بر سر برنامه هسته ای تهران است. 

تلویزیون ایران به نقل از خامنه ای در سخنرانی برای هزاران نفر از حاضران در جشن یادبود امام شیعیان گزارش کرد: “بعضی از رهبران غربی در سطح رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیران خارجه، آشکارا در امور داخلی ایران که هیچ ربطی هم به آنها ندارد، دخالت کرده اند و بعداً هم گفتند در امور داخلی ایران دخالتی ندارند.”

ایران اعتراضات برپا شده پس از انتخابات بحث انگیز 22 خرداد را سرکوب کرد و رهبری آن کشور سعی کرده هرگونه ابهام درخصوص مشروعیت محمود احمدی نژاد را با نسبت دادن ناآرامی های به مداخله خارجی، تحت الشعاع قرار دهد.

میرحسین موسوی رهبر اصلاح طلبان مخالف، اعلام کرده دولت دست به سرقت انتخاباتی زده و او برنده واقعی انتخابات است. خامنه ای طرف احمدی نژاد را گرفته است.

درحالیکه رژیم موفق به ساکت کردن معترضان شده، اما ادامه مخالفت ها از زبان سیاستمداران اصلاح طلب و متحدان آنها، چالش بی نظیری را در کشور بوجود آورده است؛ کشوری که در آن فرض بر فصل الخطاب بودند کلام رهبری است.

خامنه ای گفت ایران اظهارات و رفتار دولت های غربی را زیر نظر دارد و این اقدامات، قطعاً بر آیندۀ روابط با ایران تأثیر منفی خواهد گذاشت.

خامنه ای گفت: “دولت های غربی باید مراقب اظهارات و رفتارهای مخاصه جویانه خود باشند زیرا ملت ایران به آن واکنش نشان خواهد داد. ما رفتارها و اظهارات مداخله جویانه این قدرت ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. قطعاً این اقدامات بر روابط آینده با جمهوری اسلامی ایران تأثیر منفی خواهد گذاشت.”

خامنه ای بار دیگر نسبت به پشتیبانی خود از احمدی نژاد تأکید کرد و انتخاب مجدد را وی را “پایدار و حقیقت محض” خواند.

در همین حال، نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه در بحبوجه تنش های موجود میان انگلستان و ایران بر سر ناآرامی های پس از انتخابات، در کنار لندن ایستاد. گوردون براون نخست وزیر انگلیس در یک کنفرانس خبری مشترک با رهبر فرانسه در روز دوشنبه گفت “این باید برای رژیم ایران روشن باشد که ما با شرکای اروپائی خود همگام هستیم.”

براون در عین حال تأکید کرد پیامد انتخابات ایران، موضوعی است که به مردم ایران ربط دارد.

ایران در جریان اغتشاشات پس از انتخابات به بازداشت هزاران معترض و صدها فعال سیاسی، روزنامه نگار و وبلاگنویس دست زد. هرچند اکثر معترضان آزاد شده اند، اما فعالان سیاسی برجسته همچنان به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» در زندان نگه داشته شده اند.

وب سایت خبری اصلاح طلب نوروزنیوز روز یکشنبه از مرگ حمید مداح شورجه، عضو ستاد انتخاباتی موسوی در شهر مشهد، پس از شکنجه های صورت گرفته بر روی او در خلال بازداشت خبر داده است.

در این وب سایت آمده است شورجه “در اثر جراحتی که هنگام بازداشت به وی وارد شده، به شهادت رسیده است.” به گزارش این وب سایت، او در جریان تحصن در مسجد به دلیل اعتراض به نتایج انتخابات بازداشت شده بود.

پلیس ایران اعلام کرده 20 “اغتشاشگر” در حین خشونت ها و هشت عضو شبه نظامی بسیج هنگام تلاش برای سرکوب این اغتشاشات کشته شده اند.

علیرغم این سرکوب ها، موسوی و حامیانش اصرار دارند نتایج انتخابات با تقلب همراه بوده است؛ ادعائی که به گفته مسؤولان ایران، بی ثبات کردن کشور را هدف گرفته است.

منبع: دیلی تایمز- 6 ژوئیه