خامنه‌ای شرطی گذاشت که حدادیان لال شد

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» "علما" یک صدم "آقا" به مداحان محبت ندارند

سعید حدادیان، مداح جنجالی و نزدیک به دفتر رهبری جمهوری اسلامی، در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود به برخی انتقادات از مداحان پاسخ داده و به رابطه بسیار خوب رهبر جمهوری اسلامی با مداحان پرداخته است. او از جمله به ذکر گفت‌وگویی بین خود و آیت‌الله خامنه‌ای اشاره و عنوان کرده که چند بار از رهبری خواسته تا برای شهید شدنش دعا کند. در نهایت آیت‌الله خامنه‌ای به شرطی قبول کرده که سعید حدادیان هم همین دعا را برای او بکند. او همچنین تجمعات پرشمار مردم ایران پس از مرگ مرتضی پاشایی را به مذهبی بودن این خواننده جوان مربوط دانسته و او را فردی “اهل روضه” معرفی کرده که به جلسات حدادیان هم می‌آمده است.

 

” ما عددی نیستیم که بخواهیم با علما قیاس بشویم”

سعید حدادیان از دسته مداحان معتمد و مورد علاقه دفتر رهبری است و یکی از چهره‌های ثابت مراسم  ”حسینیه امام خمینی” که با حضور رهبر جمهوری اسلامی و مقامات طراز اول نظام برگزار می‌شود.

او روز بیست و نهم آبان ماه در جلسه هفتگی “هیات محبان فاطمه زهرا(س)، رزمندگان غرب تهران” سخنرانی داشت که متن و فایل صوتی آن در وبسایت فرهنگ نیوز منتشر شد. حدادیان در بخشی از سخنان خود، به تهدیدی علیه مداحی در ایران که “موضوعیت و موجودیت ندارد” پرداخته است. به گفته او این ایراد که در ایام محرم جوانان جذب سینه‌زنی و روضه می‌شوند و تمایلی به “پامنبر” نشستن ندارند، وارد نیست و تقابلی بین “علما” و مداحان وجود ندارد: “چون اصلا ما عددی نیستیم که بخواهیم با علما قیاس بشویم. ما خادم علما هستیم. بازوی علما هستیم. کمک علما هستیم. پامنبری علما هستیم.”

او در این بین بار دیگر انتساب یک مداحی مشهور را به خود تکذیب کرد، این نوحه به دلیل استفاده از ریتم یک ترانه معروف هایده، بسیار مورد توجه قرار گرفت.

سعید حدادیان مدعی شده “فتنه بیخ گوشمان است” اما “مداحی کشور یک دانه مردودی نداشته است اگرچه متاسفانه ما در کسوت روحانیت بعضی را داشتیم”. او سپس بدون نام بردن از آیت‌الله صانعی عنوان کرد: “خوب یک آقایی در قم، که دیشب وقتی پسرم متن صحبت ایشان را برای من خواند گفتم صبر کن ببین این چه جوری از دنیا می رود. کسی که به تحقیر راجع به حضرت آیت الله مهدوی کنی صحبت کند وایسا ببین چه جوری از دنیا می رود.” اشاره او به متنی است که در فضای مجازی منتشر و به آیت‌الله صانعی منسوب شده اما دفتر این مرجع تقلید آن را تکذیب کرده است. در این متن حضور کم‌نظیر مردمی در مراسم تشییع جنازه مرتضی پاشایی با مراسم آیت‌الله مهدوی کنی مقایسه شده بود.

حدادیان در تحلیل محبوبیت این خواننده جوان تازه درگذشته عنوان کرده: “این پسر بدی نبود. همین جلسه ماهم می آمد. اهل روضه بود اهل مذهب بود. اتفاقا چیزی هم که برای برنامه ماه عسل خوانده است یک چیز مذهبی خوانده که مردم آمدند. حالا یک عده هم دنبال این بودند که یک شلوغی هایی بکنند. آنها هم آمدند باخت خودشان را نشان دادند والا عمده جمعیت ، جمعیتی بود که به هوای آن برنامه های ماه رمضان آمدند.”

این مداح سپس گفته است که “آقایان علما که اینقدر دست نوازششان روی سرما هست ولی هیچ کدامشان یک صدم آقا به ما محبت ندارند”. او سپس درباره محبت آیت‌الله خامنه‌ای یا به تعبیر خودش “آقا”، دو مثال آورده است. یکی این که “من یک وقت یکی از دوستانم برایش یک اتفاق می‌افتد، چند روز بگذرد یادم می‌رود مادرش فوت کرده یا پدرش. یک مورد پارسال شب عاشورا حدود بیست شب از فوت پدر ما می‌گذشت ، بعد از برنامه ایشان چند دقیقه برای فوت پدرمان به من تسلیت گفتند. اصلا من نتوانستم دیگر حرفی بزنم.”

مثال دوم هم از این قرار است: “از سال ۷۰ تا حالا که بخاطر برنامه روضه ما خدمت ایشان می‌رسیم، چهار –پنج بار من از ایشان خواستم که برای شهید شدن من دعا کنند ولی هربار به طریقی… مثلا گفتند انشاء الله زنده باشید. امسال ، بعد از برنامه من ایشان را قسم دادم که دعا کنید من شهید بشوم. حالا بلندای جواب ایشان را ببینید که من دیگر واقعا لال شدم. ایشان فرمودند: باشد، به شرطی که شما هم همین دعا را برای من بکنید.”  

حدادیان سپس خطاب به منتقدان گفته است: “او با آن عظمت مثل یک همسنگر، مثل یک پدر برخورد می‌کند. یک همچین سایه‌ای روی سرمان است. بعد ما را با قوال ها مقایسه می کنی؟”

 

حدادیان و جنجال‌آفرینی در سال‌های اخیر

پس از رواج گمانه اختلاف احمدی‌نژاد با رهبری، سعید حدادیان در صف اول منتقدان قرار گرفت و با ادبیاتی تند به احمدی‌نژاد و مشایی تاخت. از آن پس بود که برخی مفسران سیاسی عنوان کردند به میدان آمدن امثال منصور ارضی و سعید حدادیان نمی‌تواند بی‌اطلاع و مجوز دفتر رهبری باشد، هرچند برخی این فرضیه را قبول نداشتند و عدم حضور او در یکی از مراسم برگزار شده با حضور آیت‌الله خامنه‌ای را شاهدی بر مخالفت دفتر و شخص رهبری می‌دانستند.

اما سعید حدادیان در مصاحبه با روزآنلاین عنوان کرد که همچنان به مراسم های دفتر رهبری دعوت می‌شود اما شخصا ترجیح داده پس از انتشار نوار سخنان اش در انتقاد از مشایی و احمدی‌نژاد به یکی از مراسم نرود: “به خاطر اینکه این نوار پخش شده بود صلاح ما نبود بریم. اون نوار، نوار خوبی که نبود؛ ادبیاتش ادبیات خوبی نبود قطعا، خب مام ناراحتیم که این نوار منتشر شده؛ انتشار دهندگان این نواربعد باید پاسخگو باشند دیگه”.

او در سخنانش که در همین هیات رزمندگان غرب تهران عنوان شده بود، مشایی را به “عورت” احمدی‌نژاد تشبیه کرده بود. در مقابل یکی از وبسایت‌های حامی احمدی‌نژاد هم حمله تندی به حدادیان کرده و او را “دلقکی  وقیح” نامیده بود که “با لودگی‌ها و هرزه گویی‌هایش می‌خنداند.” وبسایت محرمانه‌نیوز همچنان نوشته بود: “آقای مداح و سایر آقایان چه شده است؟ دارند دستتان را از بیت‌المال این مردم قطع می‌کنند؟ دارند خباثتتان را برای مردم افشاء می‌کنند؟” با شکایت اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر رییس‌جمهوری، حدادیان به دلیل این سخنان به ۵۰ هزار تومان جریمه محکوم شد.

او از منتقدن دولت فعلی هم هست و در مهر ماه گذشته، هنگام معرفی توفیقی به مجلس برای وزارت علوم، به حسن روحانی هشدار داد که “اگر افراد فتنه گر را معرفی نمایید دودش به چشم خودتان می رود.” حدادیان یک ماه بعد توضیح داد که “البته باید بگویم من مقابل دولت موضع ندارم و از جنجال خسته شده‌ام و به جنجال تن نمی‌دهم.”

وقتی هم در زمستان سال گذشته، خبر هفت‌تیرکشی محمود کریمی، دیگر مداح نزدیک به دفتر رهبری خبرساز شد، سعید حدادیان به دفاع از همکار خود پرداخت و با انتشار متنی مدعی شد که “رسانه‌های اسرائیلی… در عصای کریمی‌ها اژدهایی می‌بینند که ریسمان‌های سیاه و سفید سحر جادوهای شیطانی‌شان را می‌بلعد”. او همچنین پرسیده بود: “هیچ فکر کرده‌اید که اگر خدای ناکرده در این مشاجره بلایی سر حاج محمود آمده بود، امروز حال و هوای ایران اسلامی چگونه بود؟”