گزارش

نویسنده

گزارش پیور پیپل از:

گلشیفته فراهانی، بازیگر زیبای ایرانی

 آزادی به قیمت تبعید

گلشیفته فراهانی، بازیگر زیبای ایرانی متولد ۱۹۸۳ در تهران، خیلی سریع راه خود را به سینما پیدا کرد. او را از سال ۱۹۹۷ درحالی که بیش از ۱۴ سال نداشته در اکران سینماها دیده ایم. او به عنوان اولین تجربه سینمایی در فیلم درخت گلابی ظاهر شد.

 

 

او به عنوان یک کودک چیره دست از سن ۵ سالگی نواختن پیانو را آغاز کرد و در این رشته نبوغ خاصی از خود نشان داد تا حدی که برنامه زنده کنسرواتوار وین را رد کرد تا بتواند به حرفه بازیگری بپردازد.

 

 

این هنرمند ۲۷ ساله که در کارنامه هنری خود فیلم هایی مانند “درباره الی” [برنده جایزه خرس نقره ای در سال ۲۰۰۹] یا “مجموعه دروغ ها” در کنار لئوناردو دی کاپریو و راسل کرو را دارد، درحال حاضر بسیار مشغول است و تا چند ماه دیگر او را در فیلم های “اژدرها هستند” ساخته رولاند ژوفه، “مرغ و آلو” مرجان ساتراپی، و “اگر بمیری می کشمت” ساخته هاینر سلیم خواهیم دید.

 

 

گلشیفته با داشتن چنین پروژه هایی از نظرها دور نمانده و امروز او را در صفحات مجله فرانسوی “وگ” نیز می بینم.

 

 

این بازیگر زیبا درخصوص سینمای ایران می گوید “اگر کارگردانان نام آشنایی چون عباس کیارستمی، اصغر فرهادی یا جعفر پناهی را می شناسیم”، ولی هیچ کس نام یک بازیگر ایرانی را نمی داند. او می گوید: “اولین دلیل آن مشکل زبان است و دومین دلیل محدودیت های حکومت. به عنوان مثال، بازی یک بازیگر الزاماً در خاک ایران نمود پیدا می کند. چه کسی حاضر است در کشوری که احمدی نژاد رییس جمهورش است فیلم بسازد؟”

 

 

گلشیفته در مورد تجربه سینمایی خود در فیلم “مجموعه دروغ ها” ساخته ریدلی اسکات می گوید: “ریدلی اسکات مرا انتخاب کرد، ولی تمامی اطرافیانش با این تصمیم مخالف بودند. برادران وارنر سه ماه صبر کرد تا موافقت خود را اعلام کند. پس از آن، همان روز امضای قرارداد، ایالات متحده تحریمی علیه ایران به تصویب رساند. من از این شرایط خیلی رنج بردم. در ایران نام من وارد لیست سیاه شد، زیرا جزو مخالفان بودم. در ایالات متحده هم به دلیل ملیتی که داشتم نمی توانستم کار کنم. احساس غریبی داشتم، احساس تبعیض، احساس عدم هویت.“ 

 

 

این بازیگر امروز به همراه شوهرش امین مهدوی در پاریس زندگی می کند در مجله وگ نیز به خروج خود از ایران اشاره می کند: “پس از فیلمبرداری مجموعه دروغ ها گذرنامه مرا توقیف کردند. به مدت ۷ ماه از سوی دو نهاد مورد بازجویی قرار گرفتم: وزارت اطلاعات و دادگاه انقلاب که برای مسایل سیاسی است. تقصیر من چه بوده؟ اقدام علیه امنیت ملی. دولت مرا متهم به این کرد که یکی از عوامل سازمان سیا هستم. در نهایت، گذرنامه ام را با مبلغ هنگفتی پس دادند. من هم تصمیم گرفتم از ایران خارج شوم. هنوز هم خاطرم هست، مأمور فرودگاه همان کسی بود که یک سال قبل از آن مرا دستگیر کرده بود.”

 

 

نظر او در مورد حجاب چیست؟ “من از حجاب متنفرم. در اسلام حجاب بر سر می کنند تا میل جنسی مردان را مهار کنند. چرا من باید به تحریک جنسی مردان متکی باشم؟”

گلشیفته در تبعیدش در سال ۲۰۰۸ ملیت فرانسوی گرفته و در پاریس مستقر شده. او در اینجا “آزادی فکر و عمل دارد بدون اینکه به مانند ایران بخواهند او را بگیرند و مورد بازجویی قرار دهند”.