روحانی در سفرهای احمدی‌نژادی

نویسنده
حسین محمدی

» رییس جمهور از عربستان انتقاد کرد

در حالی که در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، حسن روحانی و حامیان وی از منتقدان سفرهای استانی محمود احمدی‌نژاد بودند، او در دوران ریاست‌جمهوری خود نیز این سفرها را ادامه داده است. رییس دولت یازدهم در آخرین سفر خود به گیلان علاوه بر وعده‌های اقتصادی، به انتقاد از عربستان سعودی بابت حمله اخیر به یمن پرداخت.

روحانی با اشاره به این‌که جمهوری‌اسلامی حامی مبارزه با تروریسم بوده، گفت: “به کشورهای منطقه اعلام می کنیم راه ثبات و امنیت، تعامل با کشورها و احترام به آرای مردم در منطقه است و با هواپیما و بمب ریختن بر سر مظلومان منطقه به جایی نمی رسید. چرا با هواپیماهای اهدایی آمریکا بر سر مظلومین یمن بمب می‌ریزید”؟
روحانی اضافه کرد که “هدف نهایی ما سلطه ایران بر منطقه نیست، اشتباه نکنید… هدف ما سلطه تشیع بر تسنن نیست، اشتباه نکنید، هدف ما آن است که ملت‌های منطقه سربلند باشند. برای ما بین شیعه، سنی، ترک، عرب، فارس و بلوچ هیچ تفاوتی وجود ندارد”.
رییس دولت یازدهم در یکی از سخن‌‌رانی‌های خود در گیلان، به مساله سیاست داخلی و منتقدان دولت پرداخت. او با اشاره به این‌که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ ایرانیان “راه تعامل سازنده و عزت‌مندانه با دنیا” را انتخاب کردند، گفت: “نمی‌شود مسایل حساس در منطقه و جهان را بدون تعامل حل کرد. در داخل هم باید تعامل سازنده داشته باشیم”.
روحانی افزود: “احزاب، گروهها و جناح ها، سلایق مختلفی داشته و دارند و این اشکالی ندارد اما باید با هم بحث و دیدگاه ها را به یکدیگر نزدیکتر سازیم”، او به منتقدان هم اشاره کرد و گفت: “منتقد دلسوز عین حامی دلسوز است چرا که منتقدی که دلسوزانه حرف بزند و نکته ای را بیان کند ، در مسیر تقویت نظام گام برمی دارد”.
روحانی همچون برخی دیگر از سخن‌رانی‌های خود تاکید کرد که “نقد با به دنبال هوچی گری بودن متفاوت است” او اضافه کرد: “نقد دلسوزانه به نفع کشور و نظام است و در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال همدلی و همزبانی نامگذاری شده باید از منافع شخصی و جناحی بخاطر منافع ملی و منافع کشور گذشت”.