مخملباف و قبادی خواستار آزادی پناهی شدند

نوشابه امیری
نوشابه امیری

» در مراسم نمایش گربه های ایرانی در فرانسه

فیلم “گربه های ایرانی” ساخته بهمن قبادی، روز سه شنبه در محل وزارت خارجه فرانسه به نمایش درآمد.در این جلسه که با حضور برنارد کوشنر، وزیر خارجه این کشور، جمعی از اهالی فرهنگ و ادب، و عوامل فیلم برگزارشد، وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به قبادی، اعلام کرد که برای آزادی جعفرپناهی همه تلاش خود را به کار خواهد بست.

پیش از آغاز نمایش فیلم “گربه های ایرانی”، برنارد کوشنر ضمن سخنانی با ابراز خرسندی از نمایش این فیلم در وزارت خارجه فرانسه، قبادی را “فیلمسازی توانمند” خواند. سپس نوبت به نمایش فیلم رسید که بهمن قبادی، آن را به “روح پاک پنج برادر و خواهر مبارز کرد” خود که توسط جمهوری اسلامی مظلومانه اعدام شدند و همچنین به دوست و همکارش جعفر پناهی، که او را مهم ترین فیلمساز امروز ایران خواند، تقدیم کرد.

 پس از نمایش فیلم که با استقبال  حاضران رو به رو شد، کوشنر فیلم را اینگونه توصیف کرد: “آقای قبادی بدون اشاره مستقیم به مقوله سیاست ما را به قلب تهران بزرگ و مردم سختکوش و هنرمند و با فرهنگ اش برد تا ما را از آنچه در ایران امروز می گذرد، آگاه سازد.”
آنگاه نوبت به بهمن قبادی رسید که به همراه محسن مخملباف، دیگر کارگردان سرشناس ایرانی حاضردر جلسه، به ارائه توضیحاتی در مورد وضعیت امروز ایران و از جمله شرایط زندانیان بپردازند و خواستار توجه جهانی به  مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران و جنبش سبز شوند.

قبادی جلسه پرسش و پاسخ را با یاد جعفرپناهی، فیلمساز دربند ایران آغاز کرد و ضمن توضیح وضعیت وی، خطاب به کوشنر گفت: “از شما و تمامی همکارانتان و دولت فرانسه مصرانه تقاضا می کنم از هیچگونه تلاشی جهت آزادی فیلمساز پرآوازه و جهانی آقای جعفر پناهی کوتاهی نکنید.” در همین جا بود که کوشنربه پاخاست و خطاب به قبادی گفت: “قول می دهم برای آزادی دوست شما تلاش کنم.”

قبادی سپس به فیلم “گربه های ایرانی” پرداخت واز جمله اظهار داشت: “این فیلم نشان دهنده شرایط حاکم بر ایران است.”

در ادامه قبادی به جنبش آزادیخواهی مردم ایران اشاره کرد و با تاکید بر اینکه این تلاش، سال های متمادیست که ادامه دارد، گفت: “حکومت با دستانی قدرتمند، سال هاست که برخاستن مردم را سرکوب کرده و هر بار که مردم، به قصد تنفس هوایی تازه به روی آب آمده اند، آنان را به زیر آب فروبرده است؛ اما این بار، مردم قوی تر و در برابر، دست های قدرت، تضعیف شده اند و دیگر نیروی پیشین خود را ندارند.”

وی در مورد علت انتخاب نام “گربه های ایرانی” برای فیلمش نیز گفت: “فیلم های من مانند فرزندان من هستند و هر بار پیش از تولدشان، مدتی مدید به نام آنها فکر می کنم. اما از سوی دیگر، نام گربه های ایرانی، به علاقه من به حیوانات نیز بر می گردد. اما ما در ایران اجازه نداریم حیوانات خانگی خود را برای گردش بیرون ببریم. نهایت در حول و حوش خانه می توان با آنان قدم زد.وضعیتی که به گونه ای، حکایت رابطه و نگاه حکومت به هنرمندان ایرانی نیز هست. ما اجازه نداریم از محدوده تنگی که برایمان تعیین می کنند، پارا فراتر بگذاریم.”

پس از قبادی، این محسن مخملباف بود که با نام جعفر پناهی، سخن خود را آغاز کند و بگوید: “در طول نمایش فیلم، من و بهمن، به جعفر پناهی فکر می کردیم که هر روزسلولش را تنگ تر کرده اند تا به اندازه یک قبر رسیده است.”

مخملباف، در ادامه با اشاره به اعدام 5 نفر، به تشریح شرایط در ایران پرداخت و از “قدرت جنبش سبز” سخن گفت و اینکه: “این جنبش هر روز قوت و قدرت بیشتری می گیرد و واکنش های حکومت، از جمله اعدام یک معلم و یک زن، ناشی از هراس آن است.”

در پایان این جلسه، بازیگران فیلم به اجرای آهنگ پرداختند و به گفته یکی از حاضران “صدای محبوس” خود را به “دنیای آزاد” رساندند.