کمپین برای اعزام شریعتمداری به غزه

نویسنده
فیروزه متین

» نمایندگان مجلس: مشغول رایزنی هستیم

همزمان با بالا گرفتن درگیری در غزه، حسین شریعتمداری، نماینده سید علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان به همراه ۹۲۱ نفر دیگر که خبرگزاری فارس آنها را “خبرنگار” و “فعال رسانه ای” خوانده، با انتشار طوماری خواستار اعزام به غزه شده اند؛ اقدامی که در فضای مجازی با استقبال رو به رو شده و حتی راه اندازی کمپین هایی از جمله “کمپین حمایت از اعزام مادام العمر حسین شریعتمداری به غزه” رابه دنبال داشته است. از سوی دیگروزارت ارشاد اسلامی نیز آمادگی خود جهت اعزام این افراد به غزه رااعلام کرده است.

این افراد که خبرگزاری فارس آنان را “پیامبران آگاهی و خبر” نامیده، با امضای طوماری خطاب به سفیر فلسطین در تهران،  نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران، نمایندگی حماس در تهران، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر نمایندگی سازمان ملل در تهران، ادعا کرده اند که آماده اند به نمایندگی از “ملت ایران” به غزه بروند.

در این طومار آمده است: “ما خبرنگاران و اصحاب رسانه ایران به نمایندگی از ملت مسلمان و آزاده ایران‌زمین – بعنوان حامیان همیشگی مظلومان و مستضعفان جهان – آمادگی داریم در صورت هماهنگی مسئولان ذیربط با اعزام به سرزمین زخمی غزه، ابعاد گسترده مظلومیت مردم بی‌پناه این منطقه و اوج فجایع انسانی ناشی از جنایات صهاینه‌ی ملعون را به گوش افکار عمومی جهان برسانیم”.

در میان اسامی امضاء کنندگان این طومار، علاوه بر نام حسین شریعتمداری به عنوان “نفر اول”، نام دیگر سردار کیهان نشین، حسن شایانفر،علی یوسف پور،قاسم روانبخش، سید نظام الدین موسوی، مهدی فضائلی، محمدحسین رنجبران، کامران نجف زاده و… دیده می شود.

همزمان با این درخواست، برخی از نمایندگان راستگرای مجلس هم اعلام کرده اند که آماده عزیمت به غزه هستند. حسن کامران که خود را مسئول جمع آوری اعضای کاروان عزیمت به غزه معرفی کرده، از رایزنی ها در این مورد خبر داده و گفته است: “همچنان مشغول رایزنی با سفارت مصر برای سفر نمایندگان به غزه هستیم. براساس رایزنی‌هایی که با سفارت مصر در ایران درباره سفر نمایندگان مجلس به غزه داشته‌ایم، این کشور تا این لحظه هنوز اجازه تردد از مرز رفح برای ورود به غزه را به نمایندگان مجلس نداده است. حدود ۱۰ روز است که رایزنی‌‌ها با سفارت مصر در ایران آغاز شده اما هنوز پاسخ روشنی در زمینه عبور نمایندگان از این کشور برای ورود به غزه، داده نشده و آن‌ها همواره تعطیلات عید فطر را بهانه و عنوان می‌کنند که تعطیلات عید فطر در روند کار خلل ایجاد کرده است. سفر ۶ تن از نمایندگان مجلس به غزه همچنان بر قوت خود باقی است و به محض دریافت مجوزهای لازم از کشور مصر، این سفر انجام می‌شود. در حال حاضر مشغول رایزنی با سفارت مصر هستیم و در صورت اخذ مجوز از این کشور، این سفر انجام می‌شود”.

گفتنی ست، مشابه همین ادعاها در سال ۲۰۰۹ نیز از مجلس محافظه کار شنیده می شد.

برای نمونه، پرویز سروری که آنزمان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود درگفت و گویی از قطعی شدن اعزام ۴ نماینده مجلس در همان تاریخ به غزه خبر داده بود.

او گفته بود: “سفر ۴ نماینده مجلس به غزه دوشنبه یا سه شنبه هفته آینده انجام می شود”.

به گفته سروری قرار بود این نمایندگان  پس از عزیمت به مصر از طریق گذرگاه رفح وارد غزه  شوند.

از او جالب تر، محمود احمدی بیغش، نماینده عضو پایداری بود که حتی یکبار ازاینکه “سفر نمایندگان به غزه فردا انجام می شود” هم خبر داده بود.

مشابه ادعای نمایندگان و خبرنگاران محافظه کار را بسیج دانشجویی نیز مطرح کرده است.محمد ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی در گفت‌وگو با فارس گفته است: “جنبش دانشجویی در رابطه با مشکلات غزه مطالباتی دارد که برای تحقق آنها شدیدا به ما فشار می‌آورند و من مأمورم این مطالبات را رسانه‌ای کنم. دانشجویان علوم پزشکی علاقمند هستند که در قالب تیم‌‌های پزشکی به غزه اعزام شوند، دانشجویان صنایع دفاعی نیز برای ساخت تجهیزات دفاعی اعلام آمادگی کرده‌اند و دانشجویان دیگر در حوزه‌های مختلف، مدام برای کمک به مردم غزه و اعزام به این منطقه به ما فشار می‌آورند.یکی دیگر از مطالبات جدی جنبش دانشجویی این است که اردن و مصر برای کمک به مردم غزه همکاری کنند، اردن باید مسیر را باز کند و از مصر هم انتظار می‌رود به غزه کمک کند”.