چه کسانی با رهبری و نظام مشکل دارند؟

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» افزایش نگرانی ها از انتخابات مجلس خبرگان

پس از اظهارات برخی از اعضای شورای نگهبان و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و اینکه “عده ای برای تصرف مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برنامه ریزی کرده اند”، آیت الله محی الدین حائری شیرازی، از اعضای  مجلس خبرگان نیز به این جمع پیوسته و اعلام کرده “کسانی که با رهبری و نظام مشکل دارند” راهی برای حضور  در مجلس خبرگان نخواهند داشت.

محی الدین حائری شیرازی در گفت و گویی با خبرگزاری رسا، وابسته به حوزه علمیه قم، درباره انتخابات آتی مجلس خبرگان رهبری گفته: “خیلی طبیعی است که اصولگرایان دوست داشته باشند در آنجا اکثریت داشته باشند. طرف مقابل هم که آنجا را حساس‌ترین و حیاتی‌ترین جا برای نظام می‌داند، دوست داشته باشد آنجا را بگیرد. وقتی می‌گویم اصلاح‌طلب، منظورم کسانی است که قلباً دلسوز نظام هستند. آنهایی را که با نظام و رهبری مشکل دارند، اصلاح‌طلب نمی‌دانم، همه می‌دانند که این عده به هیچ‌جا از جمله مجلس خبرگان راهی ندارند. آنها نه اصلاح‌طلب هستند، نه اصولگرا. آنها خودخواه و ریاست‌طلب هستند.”

به گفته این عضو کنونی مجلس خبرگان رهبری “کسانی که با نظام و رهبری مشکل دارند، نه قانون و نه مردم اجازه نخواهند داد که به مراکزی راه پیدا کنند که اعتقاد و التزام به قوانین کشور، از شرایط آن است، این امر واضحی است. اما یک نکته را نباید از یاد ببریم. نمی‌شود که ما نظامی داشته باشیم که اساساً در آن منتقدی نباشد! البته منتقدی که دراصول کلان با ما مشترک باشد، اما در اداره کشور نظرات و سلایق متفاوت خود را بگوید.”

او در همین حال با گفتن اینکه “دست به دست شدنِ مناصب وقدرت هم هیچ امر خطرناکی نیست” اضافه کرده است که “ما امروز می‌بینیم رئیس‌‌جمهور خیلی بهتر از قبلی‌ها، در اطاعت از رهبری صحبت می‌کند. همه می‌دانیم ایشان قبل از اینکه رئیس‌‌جمهور هم بشود، در این قسمت، سابقه مثبتی داشت و منصوب رهبری هم بود. الان هم معتقد به ولایت است، هم معتقد به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است، هم علاقه‌مند به آقای‌هاشمی! اما این دلیل نمی‌شود تا زمانی که خطایی فاحش مرتکب نشده است و فقط به دلیل اینکه به آن آقا عقیده دارد، به ایشان یک علامت باطل شد بزنیم؟ به نظر نمی‌رسد که این کار منطقی باشد.”

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین تاکید کرده: “بهتر است که اگر کسی می‌خواهد به خبرگان بیاید، با آرای سنگینی بیاید و پشتوانه سنگینی داشته باشد، در این صورت مجموعه خبرگان هم وزین و سنگین می‌شود. علمای شاخص و نامدار در شهرستان‌ها و کسانی که حالت شیخوخیت دارند، می‌توانند دراین امر مؤثر باشند. این موجب می‌شود که عده‌ای بعد از آن نگویند این مجموعه بیش از یک‌سوم آرای مملکت را ندارد، چطور کل تصمیمات جامعه را به اینها واگذار کنیم.”

 

سناریوی دولت انتقالی و فتح سنگر به سنگر

این اظهارات در شرایطی منتشر می شود که پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، ابتدا برخی رسانه های وابسته به سپاه پاسداران و همچنین مقامات این نهاد نظامی مدعی برنامه ریزی و تلاش اصلاح طلبان برای “فتح سنگر به سنگر” مناصب مختلف و بازگشت به قدرت شده بودند.

از جمله رییس کنونی و همچنین رییس سابق اداره سیاسی سپاه پاسداران مدعی شدند که اصلاح طلبان دولت حسن روحانی را یک “دولت انتقالی” برای بازگشت خود به مناصب و قدرت می دانند.

همزمان با این ابراز نگرانی ها اما چهره های اجرایی و حامی اصولگرایان همچون دبیر شورای نگهبان یا برخی از مقامات ارشد سپاه پاسداران و بسیج نیز وارد عرصه شدند و از جلوگیری از ورود اصلاح طلبان و نزدیکان دولت به مجلس و مجلس خبرگان خبر دادند؛ موضوعی که خود بر اهمیت انتخابات آتی مجلس و چالش برانگیز بودن آن می افزاید.

۱۱ فروردین ماه احمدجنتی دبیر شورای نگهبان در جمع ناظرین شورای نگهبان در همین ارتباط گفته بود: “امروز عده ای که سنگر اول را فتح کرده اند در پی تصرف مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هستند. انتخابات خبرگان رهبری به ستون و اساس انقلاب مربوط می شود و الان عده ای در حال طراحی هستند تا مجلس خبرگان رهبری و بعد شورای اسلامی را تصرف کنند و مقاصد فاسد خود را از این طریق دنبال نمایند.”

وی با گفتن اینکه “آنها نقشه های خطرناکی می کشند لذا مقابله با این بصیرت می خواهد که از جمله آنها تقویت بصیرت در میان اعضای شورای نگهبان و ناظرین است” همچنین تاکید کرده بود: “اینها چیزهایی نیست که از آن غفلت کنیم لذا همه و بیش از آن ناظران ما باید با هوشیاری کامل نسبت به این موضوع توجه داشته باشند.”

او در بهمن ماه سال گذشته نیز در جمع مسوولان نظارتی شورای نگهبان در مشهد با گفتن اینکه “از هم اکنون باید به برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری توجه شود”، تأکید کرده بود: “انتخابات خبرگان رهبری بسیار مهم است چون به رهبری و ستون انقلاب مربوط می شود و عده ای از هم اکنون در حال برنامه ریزی برای تصرف مجلس خبرگان هستند. بنابراین نیازمند یک بیداری و بصیرت هستیم تا مسئولیت سنگین شورای نگهبان را به خوبی اجرایی کنیم.”

احمد جنتی پیشتر نیز در دی ماه سال گذشته، آنگونه که خبرگزاری های رسمی گزارش کردند، در جمع “نخبگان ارزشی و اصولگرای” گیلان گفته بود: “همدلی، وحدت و انسجام نیروهای دلسوز، ارزشی، انقلابی و اصولگرا در این شرایط لازم و ضروری است. امروز در شرایطی که جریان‌های سیاسی انحرافی دارند افرادی را جذب می‌کنند، برای اینکه جلوی آنها گرفته شود باید نیروهای حزب‌الهی وحدت و انسجام خود را بیشتر کنند.”

وی تاکید کرده بود: “اصولگرایان حرکت کنند، از گذشته عبرت بگیرند، نقاط ضعف خود را بشناسند و آنها را برطرف کنند. بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دارند طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند. البته شورای نگهبان هم با اقتدار در چارچوب قانون به وظایف خود عمل می‌کند.”

در ۲۷ فروردین ماه نیز حجت الاسلام محمدرضا تویسرکانی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در بسیج طی اظهاراتی اعلام کرد که “کسانی که به دنبال طراحی های ویژه برای انتخابات مجلس و مجلس خبرگان رهبری هستند، بدانند که ملت  هوشیار و بصیر هستند. مردم اجازه دخالت به صاحبان قدرت و ثروت را در انتخابات مجلس شورای اسلامی به هیچ و حزب و گروهی نخواهند داد.”

در بیشتر خبرها و تحلیل هایی که از سال گذشته تا کنون رسانه های مختلف اصلاح طلب و اصولگرا و همچنین رسانه های وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی منتشر کرده اند از اکبرهاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از کسانی که نقش مهمی در انتخابات آتی مجلس خبرگان ایفا می کند یاد کرده اند.

در این ارتباط برخی رسانه ها مدعی شده اند که روحانیون اصلاح طلبان همراه با اکبرهاشمی رفسنجانی رییس سابق مجلس خبرگان، علی اکبرناطق نوری، سید حسن خمینی و فرزندان برخی از روحانیون و مراجع تقلید شیعه و  رییس کنونی دولت جمهوری اسلامی حسن روحانی که خود یکی از اعضای فعلی مجلس خبرگان و رییس “کمسیون صیانت از رهبری” است قصد حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری را دارند.

برخی سایت های وابسته به نهادهای امنیتی نظامی حتی در مطالب مرتبط از برنامه هاشمی رفسنجانی برای تشکیل “خبرگان جوان” خبردادند و مدعی شدند که “اخیراً آقای ‌هاشمی رفسنجانی به تیمی مأموریت داده است افرادی را که با خودش همفکر هستند، انتخاب و هماهنگ کنند که برای خبرگان کاندیدا شوند و به آنها نیز گفته است اگر شما بتوانید در خبرگان به اکثریت تبدیل شوید، من هم حاضرم بیایم و رئیس مجلس شوم.”

سایت امنیتی مشرق در اسفندماه از واکنش محمدرضا مهدوی کنی رییس کنونی خبرگان رهبری به این موضوع خبرداده و به نقل از وی مدعی شده بود که “مجلس خبرگان، مجلس تجربه و اعتبار است. مجلس ریش‌سفیدانی است که سال‌های متمادی را در راه ترویج اسلام و قرآن و انقلاب گذرانده‌اند. جوان‌گرایی در مشاغلی که نیاز به کار میدانی و تلاش و دوندگی دارد، خوب است اما مجلس خبرگان جای دوندگی نیست، محل اعتبار و تجربه و سابقه درخشان در ترویج معارف اسلامی است.”

 

خیز مصباح یزدی و جبهه پایداری

البته پیچیدگی های انتخابات مجلس خبرگان رهبری که همزمان با انتخابات مجلس دهم برگزار خواهد شد تنها به حضور اصلاح طلبان یا کسانی مانند هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و … ختم نمی شود بلکه در این میان به نظر می رسد همچنان برخی چهره های نزدیک به آیت الله خامنه ای از حضور سازماندهی شده محمدتقی مصباح یزدی و نزدیکان وی نیز نگرانی هایی دارند.

از دیگر سو  کهنسالی بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی همچون آیت الله علی خامنه ای، احمد جنتی و سایر اعضای شورای شورای نگهبان، و تعداد زیادی از اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز بر پیچیدگی ها و حساسیت های انتخابات آتی مجلس خبرگان و البته رویارویی طیف های مختلف به ویژه میان سه گروه نزدیکان به خامنه ای، هاشمی رفسنجانی و نزدیکان به او و مصباح یزدی و روحانیون تندروافزوده است.

در همین ارتباط اردیبهشت ماه قربانعلی دری نجف آبادی  وزیر سابق اطلاعات و از چهره های نزدیک به هاشمی رفسنجانی که  همواره مورد اعتماد و منصوب آیت الله علی خامنه ای نیز بوده است گفته بود: “خدا رهبری را حفظ کند و به ایشان طول عمر دهد انشاالله. اما به هر حال باید برای بعد از ایشان به فکر باشیم”.

مصباح یزدی و تعداد زیادی از شاگردان و نزدیکان او در انتخابات دور پیش خبرگان رهبری بصورت جمعی نامزد مجلس خبرگان اما تعداد زیادی از آنها رد صلاحیت شدند.

روزنامه جمهوری اسلامی پیش از این در ۲۹ آذر ۸۵ با انتشار مقاله ای درباره تحرکات مصباح یزدی و شاگردانش برای کسب کرسی های مجلس خبرگان،نوشته بود: “در داخل کشور یک جریان نوظهور اما پر اشتها برای تسخیر مجلس خبرگان رهبری و پیاده کردن اهدافی که تشریح آنها فرصت دیگری می‌طلبد، خیز برداشته بود اما خوشبحتانه ناکام ماند.”

این روزنامه طی این مقاله تاکید کرده بود که “این جریان از یکطرف به دلیل برخورداری از تفکر افراطی فی نفسه خطرناک است و از طرف دیگر در انتخابات مجلس خبرگان رهبری اگر به پیروزی می‌رسید، تهدیدی برای رهبری انقلاب و نظام محسوب می‌شد.”

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین تلویحا ادعا کرده بود که در زمان انتخابات مجلس خبرگان در سال ۸۵ تحرکات مصباح یزدی و شاگردانش برای در اختیار گرفتن کامل مجلس خبرگان با واکنش آیت الله خامنه ای مواجه شده و به این ترتیب رد صلاحیت فرزند مصباح یزدی و همچنین بسیاری از شاگردانش را به وی نسبت داده بود.

این روزنامه در این باره نوشته بود: “نقش بی‌بدیل تاثیرگذار و سرنوشت ساز رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای در سامان گرفتن ابعاد گوناگون انتخابات خبرگان رهبری بسیار کارساز و سرنوشت ساز بود.”

هم اکنون اما با توجه به دو انتخابات اخیر مجلس و ریاست جمهوری و راه اندازی تشکیلات جبهه پایداری به رهبری مصباح یزدی این گروه از روحانیون اصولگرای تندرو اما به نظر منسجم تر شده اند و به نظر می رسد که این بار نیز برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان تلاش ویژه ای به کار خواهند بست.

از دیگر سو بیماری محمدرضا مهدوی کنی رییس کنونی مجلس خبرگان رهبری که هم اکنون در اغما بسرمی برد نیز به یکی از مسایل کنونی مجلس خبرگان بدل شده است . در این میان هرچند کسانی همچون هاشمی شاهرودی گزینه  مورد پسند نزدیکان رهبرجمهوری اسلامی به نظر می رسد،اما به تلاش بیشتر مصباح یزدی و حامیانش و رقابت پنهان با هاشمی رفسنجانی انجامیده است.

۱ مردادماه آیت الله ابوالقاسم خزعلی یکی از اعضای کنونی مجلس خبرگان در گفت و گویی با خبرگزاری رسا وابسته به حوزه علمیه  قم مدعی شد که کسانی مثل هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری موفق نخواهند شد و “کسانی هستند که نگذارند این اتفاق بیافتد”.

او با اشاره به بیماری مهدوی کنی در این ارتباط گفته بود: “کسان دیگری هستند که به ریاست برسند، دیگران هستند. کسی که فتنه‌گران به دنبال او هستند، لیبرال شده است! با دشمنان نظام و رهبری همدست شده است، در چنین شرایطی اگرهم بیاید، نمی‌تواند مجلس خبرگان را باشرایط کنونی آن، اداره کند.”

او البته در ادامه گزینه های مورد نظرش برای ریاست مجلس خبرگان را هم اینگونه معرفی کرده بود: “اعضای خبرگان باید افراد پخته‌ای باشند که شرایط انقلاب را بدانند، اثرات و ایده‌های امام را بدانند، گروه‌هایی را که از اول انقلاب مورد عتاب و طرد امام واقع شده‌اند، بشناسند، اینطور افراد باید باشند. البته اینگونه افراد، نوعاً هم پیرمردها هستند. این خیال خامی است که بخواهند عده‌ای را بپرورند! کسانی که هستند نگذارند این اتفاق بیفتد…هنوز هستند کسانی مثل آن بزرگوار(مهدوی کنی) فکر می‌کنند و تهدیدات و مشکلات را می‌شناسند، مثل آقای مصباح یزدی. ایشان خیلی محکم است. اول کسی که ماهیت این فرد(هاشمی رفسنجانی) را نشان داد، او بود. گفت: این فرد، لیبرال است، به درد نمی‌خورد. الان هم امثال آقای مهدوی، آقای مصباح، آقای جنتی و دیگران هستند و به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل خواهند کرد.”

وی همچنین به احتمال رد صلاحیت کسانی مانند هاشمی رفسنجانی نیز اشاره کرده و گفته بود: “مگر اینکه خدای ناکرده همه اینها از بین بروند! آن مطلب دیگری است، ولی خدا را شکر هنوز هستند. آقای جنتی بود که کاندیداتوری همین شخص را برای ریاست جمهوری رد کرد و گفت: ایشان شرایط لازم را ندارد و بدترین ضربه‌ای بود که به ایشان خورد.”