ایران مانند شیری در قفس است

نویسنده

» یک تحلیلگر اسرائیلی در مصاحبه با ال پائیس:

فرنان سیسنرو

نویسنده روزنامه هایی چون گاردین و آتلانتیک، میر جاودانفر، به عنوان  تحلیلگر روابط ایران و اسراییل شناخته می شود. او به دعوت سفارت اسراییل در سفر به شهر مونته ویدئو، پایتخت اروگوئه، طی مصاحبه ای با ال پائیس اروگوئه به سؤالاتی درخصوص امکان درگیری میان این دو کشور، نقش محمود احمدی نژاد و منافع او در آمریکای جنوبی پاسخ گفته است. این مصاحبه را می خوانید.

 

آیا به نظر شما احمدی نژاد شخصیت شروری  است؟

او بی شک حراف ترین شخصیت جهان به شمار می رود. و دارای یکی از منفی ترین رفتارها در جهان سیاست. برای بدترین شخصیت جهان بودن، جام قهرمانی وجود ندارد، ولی آنچه او درباره اسراییل و ایالات متحده می گوید، به ویژه اینکه در سازمان ملل تأکید کرد که حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر توطئه ای توسط اسراییل و آمریکا بوده، به هیچ وجه احترام آمیز نیست. 

 

او همچنان حرف می زند و حرف می زند، ولی آیا می تواند صدمه ای نیز وارد کند؟

نه چندان. او بسیار ضعیف است.

 

اکنون وضعیت سیاسی داخلی ایران چگونه است و نقش احمدی نژاد در آن چیست؟

قضاوت در مورد ایران را نباید ازطریق احمدی نژاد انجام داد. اکثریت مردم با او موافق نیستند و همه می دانند که احمدی نژاد پس از یک انتخابات پرتقلب و توسط آیت الله خامنه ای منصوب شده که اکنون خودش از این شخص  خسته شده و صبرش به سر آمده  است.

 

چرا اینطور شده؟

احمدی نژاد استاد بزرگ در زمینه دشمن تراشی است: او در داخل ایران بیشتر دشمن دارد تا در خارج ایران. این برای خامنه ای یک خطر است، زیرا مصالحه و سازش برای ثبات حکومت اسلامی از هر مسأله ای مهم تر است و این همان چیزی است که او را بسیار نگران کرده. زمانی که یکی از زیردستان شما شخصیتی بسیار جنگ طلبانه داشته باشد، شرایط به شدت خطرناک می شود. بزرگ ترین هدف حکومت اسلامی نابود کردن اسراییل نیست. مهم ترین هدف آنها این است که بر سر قدرت باقی بمانند و انقلاب شان را حفظ کنند. به همین دلیل نیرویی به نام سپاه پاسداران ایجاد کرده اند. درحال حاضر احمدی نژاد بزرگ ترین خطر برای حکومت محسوب می شود و دارند او را کنترل می کنند.

 

یکی از رؤسای سابق موساد گفته است که حمله به ایران دیوانگی است. یکی از عوامل سابق سازمان سیا نیز اعلام کرده که حمله ای برای ماه سپتامبر پیش بینی شده. آیا امروز واقعاً در اسراییل بحث یافتن یک راه حل برای تهدیدهای ایران وجود دارد؟

هر کشوری برای خود گزینه هایی دارد، ولی به نظر من قلم بسیار قدرتمندتر از شمشیر است. اسراییل می تواند روابط خود را در خاورمیانه، به ویژه با فلسطینی ها و دیگر کشورهای همسایه، بهتر کند. می توان ایران را منزوی کرد و اکنون عربستان سعودی که به شدت نگران برنامه هسته ای ایران است اقدامات گسترده ای را برای انزوای آن انجام می دهد.

 

آیا در دولت نیز چنین بحث هایی مطرح است؟

مردم اسراییل یک نگرانی بزرگ دارند، ولی اکثر آنها نمی خواهند به ایران حمله شود. آنچه آنها می خواهند این است که احمدی نژاد از بیان سخنان تهدیدآمیز دست بردارد. و اصلاً مشکل این نیست که آنها مسلمان اند. پاکستان هم مسلمان است و بمب اتمی دارد، ولی هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. مردم اسراییل دوست ندارند تهدید شوند.

 

معمولاً چنین شرایطی به نفع برخی احزاب است. آیا در اسراییل از موضوع ایران استفاده سیاسی می شود؟

این یکی از معدود موضوعاتی است که هم راست و هم چپ نسبت به آن توافق دارند.

 

شما در روزنامه آتلانتیک از روابط احمدی نژاد و آمریکای لاتین نوشته اید. منافع او در این منطقه چیست؟

رییس جمهور چاوز به دنبال کشوری است که در برابر ایالات متحده یک وزنه باشد و نفت هم زیاد داشته باشد. درعین حال، ایران نیز به دنبال کشوری است که با ایالات متحده رویارویی کند و بتواند در افزایش نفوذ ایران گام بردارد.

 

آیا این رابطه دوام دارد؟

خیر. این رابطه دوام نخواهد داشت، زیرا الگوی عمل جمهوری اسلامی با الگوی عمل آمریکای لاتین سازگار نیست. به عنوان مثال در اینجا یک دیکتاتوری که در آن سندیکاها هیچ حقی ندارند قابل قبول نیست. به علاوه ایرانی های بولیوی و اکوادور بسیار وعده می دهند و کم عمل می کنند. و جمهوری اسلامی در این زمینه که قراردادها را امضاء کند و در زمان عمل ناپدید شود یک قهرمان است.

 

ایران در سال ۲۰۰۹، به مانند کشورهایی مانند تونس و مصر، شاهد “بهار” خود بود، آیا این مسأله دوباره اتفاق خواهد افتاد؟

سرکوب در ایران بسیار شدید و بی سابقه بود.

 

ولی تعداد جوانان در ایران زیاد است و شورش نیز از میان جوانان آغاز می شود.

بله، ولی مشکل اعتیاد نیز به وفور به چشم می خورد. مواد مخدر از افغانستان وارد می شود و دولت نیز جلوی آن را نمی گیرد، زیرا ترجیح می دهد بیکاران معتاد شوند و به دنبال کار نگردند یا در تظاهرات شرکت نکنند. 

 

آیا امکان ایجاد دموکراسی در ایران وجود دارد؟

جمهوری اسلامی به اینکه اسراییل یک کشور دموکراتیک است حسادت می ورزد. اگر انقلاب اسلامی منجر به ظهور یک دموکراسی شده بود، اکنون ایران ۵ سال جلوتر از زمان حاضر بود. ایران یک قدرت بزرگ است: سطح تحصیل بسیار بالاست؛ ۶۵ درصد از دانشجویان دانشگاه ها را زنان تشکیل می دهند و انگیزه برای دستیابی به فن آوری های جدید به خوبی دیده می شود. واقعاً حیف: ایران به مانند شیری است که در قفس گرفتار شده.

 

گفته می شود که در ایران یک سرکوب فرهنگی نیز وجود دارد. سینمای ایران …

ایران اکنون در کماست. آیت الله خامنه ای اعلام کرد که کتاب می تواند به مثابه یک تهدید باشد. زمانی که رهبر معظم یک کشور، که درحال گسترش برنامه هسته ای و دستیابی به بمب است، از یک کتاب واهمه دارد، مانند این است که بر خود برچسبی زده باشد که می گوید: “من ضعیفم و می ترسم.”

 

منبع: ال پائیس، ۳۰ ژوئیه