با قطع آب مردم متفرق شدند

نویسنده
نازنین کامدار

» ابتکار تازه جوانان در تهران

در حالی که  دامنه دخالت های در زندگی اجتماعی شهروندان گسترش یافته و شامل پلمب آرایشگاه ها، حمله به مجالس عروسی در باغ های حومه شهرها، بازداشت مجدد مردم باعنوان “اراذل و اوباش”، بستن قلیان خانه ها و …شده، ابتکار برخی از جوانانی که در تعطیلات هفته گذشته، براساس یک قرار اینترنتی، به برگزاری  “فستیوال آب بازی” و  بالماسکه در پارک های مختلف پایتخت پرداختند، نهادهای انتظامی و رسانه های حکومتی را غافلگیر کرد. این رویداد در صدر اخبار این سایت ها قرار گرفته و ضمن متهم کردن مدیران شهرداری، از ناتوانی پلیس سخن رفته است.

مدیران شهرداری  نیز با ابراز حیرت از استقبال شهروندان از این جشنواره ها، از ناتوانی در متفرق کردن جوانان خبر داده و خود را بی تقصیر معرفی کرده اند.

در جشنواره آب بازی و خزبازی که در پارک های آب و آتش و پردیسان برگزار شد بیش از ۸۰۰ نفر شرکت کردند. در جشنواره اول شرکت کنندگان با تفنگ های پلاستیکی به یکدیگر آبپاشی و در جشنواره دوم بالماسکه برگزار کردند. رجانیوز، جهان نیوز  و صراط نیوز ضمن مطالبی شهرداری تهران را در ارتباط با برگزاری این مراسم متهم کردند و سایت فردا نیز که به شهردار تهران نزدیک است، نیروی انتظامی را مقصر خواند.

رجانیوز و جهان نیوز ضمن چاپ “گزارش تصویری از بی بند و باری در بوستان های تهران” به نقل از صراط نیوز چنین نوشتند: “اتفاق خاصی رخ نداده. مسئولین محترم فرهنگی، سیاسی و … کشور اصلا نگران نشوند. چند جوان جویای نام دور یکدیگر جمع شده اند و مشغول آب بازی هستند .مگر یادتان نیست خودتان که خردسال بودید با هم سن و سالانتان به آب بازی می پرداختید؟ حالا که مسئول شده اید و به اصطلاح امورات شهر و کشور را در دست گرفته اید بچگی هایتان را به این زودی فراموش کردید؟ تنها تفاوت این بازی در ملاء عام بودن آن است و البته کمی هم سن و سال دختران و پسران مشغول آب بازی از خردسال ها بیشتر است .به نظر شما اشکالی دارد؟ بفرمائید! هر هفته در یکی از پارک های تهران (البته شمال تهران) زن و مرد، دختر و پسر، کوچک و بزرگ به اسم جنگ تفنگ آب پاش روی همدیگر آب میریزند! بعد هم فریاد می زنند که در این مملکت آزادی نداریم !زبان قاصر است از نوشتن ادامه مطلب !خودتان با دیدن تصاویر قضاوت کنید” .

رجانیوز پاراگرافی هم به انتهای گزارش صراط افزود و در ذیل عنوان “جدیدترین دسته‌گل مدیریت فرهنگی شهر تهران!“، پای شهرداری تهران را به میان  کشید و نوشت: “عملکرد مدیریت فرهنگی شهرداری تهران در برخی از موارد با انتقادهایی همراه بوده، به‌طوری که در جریان جشن‌های نیمه شعبان نیز برنامه‌های نامناسبی به نام امام زمان در برخی از محلات تهران اجرا شد”.

این اقدام سایت رجانیوز موجب شد تا سایت فردا، عکس هایی از برگزاری بالماسکه در بوستان پردیسان را منتشر کند و ذیل عنوان “خزبازی در پارک پردیسان دور از چشم رجانیوز”، اینچنین بنویسد: “در میانه شادمانی دوستان شاغل در سایت رجانیوز از یافتن تصاویر «جنگ آبپاش ها» و آسمان ریسمان بافتن برای تخریب شهردار تهران به دلیل برگزاری یک قرار فیس بوکی، خبر وقوع یک قرار فیس بوکی دیگر در عصر همان روز از زیر چشمان تیزبین ایشان در شبکه های اجتماعی غافل ماند؛ که فردانیوز در راستای نمایش حسن نیت خود این دوستان را از قرار فیس بوکی «خز بازی» در پارک پردیسان مطلع می کند تا نکند ذره دستاویزی برای تخریب شهردار تهران را از دست دهند. از سوی دیگر، توصیه فردانیوز به این دوستان، برای از دست ندادن این فرصت ها این است که آمادگی قبلی برای این وقایع داشته باشند تا با وقوع هر کدام مشغول تولید محتوا از ابتدا نشوند؛ برای همین توصیه می کنیم مطالبی با عناوینی چون «اورژانسی شدن یک شهروند از گرمای زیاد در تابستان، و کم کاری شهرداری تهران در تولید سایه»، «روزه خواری در اتوبوس های بی.آر.تی و ارتباط شهردار تهران با لُژهای فراماسونری»، «شکستن پای یک شهروند به دلیل بارش برف در کوه های شمال تهران، و کم کاری شهرداری تهران در پارو کردن برف ها» و … آماده گردد؛ دوستان همچنین می توانند همزمان دو مطلب برای یک واقعه احتمالی آماده کنند؛ خصوصا که در دوماه آینده فصل پاییز و بارندگی های احتمالی را در پیش داریم، یک مطلب در راستای عدم بارش باران، و نسبت دادن این امر به قصد خداوند برای رسوا کردن شهردار تهران، و مطلبی دیگر درباره ایجاد ترافیک در خیابان های شهر به دلیل بارش باران آماده کنند که در هر صورت امکان تخریب شهردار تهران فراهم باشد”.

مطلبی که رجانیوز آن رااعتراف سایت نزدیک به قالیباف به ناتوانی در مدیریت شهری تعبیر کرد.

فردا نیوز هم البته این جشنواره ها را “زننده” و “منافی عفت” دانسته اما به نوبه خود نیروی انتظامی را به عنوان مقصر معرفی کرده و نوشته است: “قرار اینترنتی نامناسبی در یکی از پارک‌های اصلی شهر تهران برگزار شد که در حین این قرار، اتفاقات نامناسبی روی داد و تصاویر زننده‌ای از این ماجرا در شبکه‌های مجازی پخش شد. ماجرا از این قرار بوده که تعدادی از جوانان تهرانی در قراری اینترنتی در یکی از پارک های تهران حضور پیدا کرده‌اند. همچنین همراه خود تفنگ‌ آب پاشی آورده‌ و به بازی پرداخته‌اند. گفتنی است در این حین رعایت مسائل شرعی نشده است. به نظر می‌آید شایسته است نیروی انتظامی با بررسی چگونگی شکل گیری این برنامه و رصد برنامه های آتی چنین گروه هایی اقدام پیشگیرانه داشته باشد. در این رابطه سایت خبری رجانیوز در اقدامی غیرحرفه‌ای و عجیب این ماجرا را به مدیریت فرهنگی شهرداری تهران ربط داده است”.

فارس نیوز هم در بحبوحه اتهام زنی سایت ها به یکدیگر با فردی به نام بهنام اتابکی، مدیر عامل اراضی عباس آباد و درباره “بروز بی‌اخلاقی و اعمال منافی عفت در بوستان آب و آتش” گفت و گو کرده  و به نقل از وی نوشته است: “افرادی که اقدام به آب ‌بازی کرده بودند، اصولا بدحجاب بودند. البته تعدادی افراد باحجاب نیز در پارک حضور داشتند. شیرهای آب پارک به دلیل استفاده بیش از اندازه از بین رفته بود و مجبور شدیم آب آنها را قطع کنیم. تعداد زیادی کیسه نایلون روی زمین ریخته شده بود که افراد آن را از آب پر کرده و به هوا پرتاب می‌کردند و مهم نبود که روی سر چه کسی فرود می‌آید. از بلندگو اعلام کردیم نایلون‌ها باعث شده است سنسورها از کار بیفتد. به همین دلیل آب را قطع کردیم و ساعت حدود 12 این افراد متفرق شدند. نیروی انتظامی نیز نمی‌توانست آنها را متفرق کند و از حدود ساعت 9 تا 12 این افراد اقدام به آب‌بازی کردند و با قطع آب آنها را متفرق کردیم”.