زندان و تبعید؛ سهم روزنامه‌نگاران از امید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» وکلا به حکم برادران کردپور اعتراض می‌کنند

خسرو و مسعود کردپور،‌ دو روزنامه نگار زندانی که از ۲۵۰ روز پیش در بازداشت به سر می‌برند،‌ سرانجام از سوی دادگاه انقلاب مهاباد در مجموع به ۹ و سال ۶ ماه حبس تعزیری و تبعید به شرق کشور محکوم شدند.

حکم این دو روزنامه نگار روز شنبه، ۱۸ آبان ماه به صورت شفاهی به وکلای آنها ابلاغ شده است.

خسرو کردپور، مدیر آژانس خبری موکریان، که بیشتر اخبار مناطق کردنشین را پوشش می‌دهد در ۱۷ اسفندماه سال گذشته بازداشت شد. دو روز بعد هم مسعود کردپور روزنامه نگار و موسس بنیاد دمکراسی و حقوق بشر کردستان بازداشت شد.

وبسایت “آژانس خبری موکریان” گزارش داده است که حکم برادران کردپور در حالی صادر شده که این دو روزنامه‌نگار سه جلسه به صورت علنی در شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی جوادی‌کیا به اتهام “محاربه، فساد فی الارض، اجتماع و تبانی، توهین به رهبری و نشر اکاذیب” محاکمه شده بودند.

در حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب برادران کردپور از اتهامات “محاربه، فساد فی الارض” تبرئه شده، اما بر اساس مواد ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی، به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم شده‌اند.

خسرو خسروی، از اعضای تیم وکلای مدافع این دو روزنامه نگار گفته است که خسرو کردپور به اتهام اجتماع و تبانی به تحمل ۵ سال و به اتهام فعالیت تبلیغی به تحمل ۱ سال و در مجموع ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

بر اساس حکمی که به وکلا ابلاغ شده، مسعود کردپور نیز برای اتهام اجتماع و تبانی به تحمل ۳ سال و از برای فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل ۶ ماه حبس و در مجموع به ۳ سال ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

به گفته خسروی، وکیل مدافع این دو روزنامه‌نگار در ادامه حکم خسرو کردپور همچنین ملزم به ۲ سال اقامت اجباری در شهرستان کرمان شده است.

کمال حسینی، خبرنگار وبسایت خبری مکریان به روز می‌گوید: “بر طبق قانون حکم باید کتبا به وکلا و متهمین ابلاغ می‌شد ولی دادگاه انقلاب در پاره‌ای از موارد به دلایل امنیتی احکام را به صورت شفاهی به وکلا ابلاغ می‌کند. در مورد حکم برادران کردپور هم روز شنبه، ۱۸ آبان‌ماه، آقای خسروی با مراجعه به شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد توانسته بود حکم صادره را ببیند و از آن رونوشت بردارد.”

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی احکام قضایی تا ۲۰ روز قابل اعتراض و تجدید نظر خواهی هستند.

کمال حسینی می‌گوید وکلا قرار است در مهلت قانونی ۲۰ روزه لایحه اعتراضی خود نسبت به حکم برادران کردپور را تقدیم دادگاه کنند.

مسولیت دفاع از پرونده خسرو و مسعود کردپور را عثمان مزین، خلیل بهرامیان، خسرو خسروی، و عباس جمالی به عهده گرفته‌اند.            

عثمان مزین در باره صدور حکم به وبسایت آژانس خبری مکریان گفته است در جلسات دادگاه بر اساس “مدارک محرمانه” که در حکم صادره به آن اشاره شده، بحثی صورت نگرفته وهیچ سندی به رویت متهمین و وکلای آنان نرسیده است. 

به گفته آقای مزین استناد به مدارک محرمانه خلاف اصل تناظر و حقوق دفاعیه متهمین است.              

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات خسرو و مسعود کردپور پس از تحمل بیش از ۱۵۰ روز حبس، روز ۱۴ مرداد، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی جوادی برگزار شد. دومین جلسه محاکمه این دو روزنامه نگار از سوی همین شعبه روز ۲۵ شهریور ماه برگزار شد.

 چند روز قبل از دومین جلسه دادگاه برادران کردپور شش تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری، از وی خواسته بودند وضعیت پرونده این دو روزنامه‌نگار را بررسی کند.

در این نامه از حسن روحانی خواسته شده بود با توجه به درخواست و اظهارات این دو روزنامه نگار زندانی و به منظور اجرای عدالت، مساعدت لازم در خصوص پرونده برادران کردپور صورت بگیرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز، نهاد مدافع آزادی بیان و اطلاع رسانی و سازمان عفو بین الملل، نهاد جهانی مدافع حقوق بشر از جمله سازمانهایی هستند که خواهان آزادی خسرو و مسعود کردپور شده اند.

در ایران شمار قابل توجهی از روزنامه نگاران یا در زندان یا به قید وثیقه آزاد هستند.                       

مسعود و خسرو کردپور در حال حاضر در زندان مهاباد نگهداری می‌شوند.