خطر هولناک برای نظام

نویسنده
سمیه ناصری

» فاجعه ای با چهل میلیون نفر معترض در راه

به گفته یکی از دولتمردان ، یکی از مسایلی که بیش از هر خطر و هشداری در صد روزه گذشته در ساختمان ریاست جمهوری شنیده شده نگرانی ها از گسترش بیکاری است. همان موضوعی که بعد از انقلاب همیشه مشکل کشور بوده اما در هشت سال گذشته دولت احمدی نژاد با روشی جدیدی با کمک آمار دروغ و دستکاری در معیارها سعی کرد آن را پوشیده بگذارد.

بنا به خبرهای رسیده گزارشی در نهاد ریاست جمهوری دست به دست می گردد که بر مبنای کار یک گروه از نخبگان درباره بیکاری و ابعاد آن تهیه شده بر اساس این گزارش که گویا بمب ساعتی نام دارد، ایران با لشکر هشت میلیونی بیکاران روبروست که عملا چهل میلیون از جمعیت کشور را درگیر کرده است. و این وحشت بحرانی اجتماعی و خطرناک را پیش چشم مسوولان گشوده است.

روزنامه اعتماد در گزارشی در همین باره نوشته بارها طرح‌ها و تصمیم‌گیری‌های متنوعی نیز از سوی متولیان امر صورت گرفت اما آمارها همواره حکایت‌ از عدم موفقیت در کاهش میزان بیکاری داشتند و این کار را به جایی رساند که علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از افتخارآفرینان چهل و دومین دوره مسابقات جهانی مهارت آلمان با توجه به آمارها و ارقام موجود از بیکاری در کشور و البته استناد به تعداد فارغ‌التحصیلان جویای کار در کشور نسبت به بحران بیکاری هشدارداد و گفت: در راستای تولید و اشتغال، دولت و مجلس نباید حتی یک ریال را به بخشی بدهند که نمی‌دانند به کجا می‌رود و چه سرانجامی دارد. ایجاد سازمان‌ها و کانون‌های متمرکز در سطح استان‌ها و مراکز استان‌ها برای تقویت و نگهداری نخبگان مهارتی و‌ استعدادپروری منجر به شایسته گزینی می‌شود و می‌توان از آن کمال استفاده را برد. 

درست در زمانی که رسانه های داخلی به انعکاس نگرانی ها مشغول بودند صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین پیش‌بینی خود به موضوع بیکاری پرداخت و از احتمال بروز سونامی بیکاری خبر داد. همان که در گفته‌های علی ربیعی هم آمده بود. این مرکز معتبر در بررسی نرخ بیکاری ۲۴ کشور تا ۲۰۱۸؛ پیش‌بینی کرده نرخ بیکاری ایران از ۱.۱۳درصد سال جاری میلادی به ۷.۱۷درصد در ۲۰۱۸ افزایش می‌یابد، این در حالی است که مقامات دولت تدبیر و امید نیز درباره بحران بیکاری در کشور هشدار داده و رییس‌جمهور وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را بحرانی اعلام کرده است. 

د بنا به گزارش مهر، بررسی جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت بیکاری در کشور و نرخ‌های اعلام شده حاکی از آن است که در تابستان امسال تعداد بیکاران کشور در عدد ۲ میلیون و ۵۶۳ هزار نفر باقی مانده و به گفته مقامات دولت تدبیر و امید این وضعیت نشان‌دهنده ادامه بحران بیکاری در کشور به ویژه برای جوانان است. همچنین در گزارش اخیر مرکز آمار ایران یک میلیون و ۷۳۰ هزار نفر از بیکاران کشور در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ ساله قرار دارند که می‌توان گفت مهم‌ترین و مستعدترین گروه متقاضی کار در کشور محسوب می‌شوند. با وجود اعلام نرخ بیکاری ۴.۱۰ درصدی در تابستان امسال، اما نرخ بیکاری جوانان این گروه سنی ۱.۱۲درصد است 

طبق پیش بینی صندوق بین‌الملی پول نرخ بیکاری کشور در سال ۲۰۱۳ میلادی به میزان ۱۷۹.۱۳ درصد پیش‌بینی شده است. صندوق بین‌المللی پول معتقد است وضعیت بیکاری در ایران طی سال‌های آینده بهبود نخواهد یافت و بازار کار ایران همچنان با بحران بیکاری کارجویان مواجه خواهد بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه باید سالانه بیش از ۸۰۰ هزار فرصت جدید شغلی در ایران فراهم کنیم، در برنامه‌های پیشنهادی خود به مجلس از خطر بیکاری بزرگ یاد کرده.

علاوه بر علی طیب‌نیا، رییس‌جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در اظهاراتی جداگانه وضعیت بازار کار کشور را نامناسب دانستند و عنوان شد: نرخ بیکاری جوانان در ایران دو برابر نرخ بیکاری عمومی و برابر با بحران است. آنها همچنین ۴۳ درصد کل بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانسته‌اند.