بزرگترین رزمایش غرب در تنگه هرمز

نویسنده

» گزارش ترکیش ویکلی از تحرکات نظامی

واشنگتن و متحدان آمریکا به زودی “بزرگترین” رزمایش نظامی خود را در خاورمیانه در تنگه هرمز اجرا خواهند کرد، در حالیکه یکی از فرماندهان نظامی ایران نسبت به اقدامات تلافی جویانه ایران در تنگه هرمز هشدار داده است.

آمریکا و متحدان آن، در کشاکش بحث و جدل بر سر برنامه هسته ای بحث انگیز ایران، بزرگترین تمرین نظامی خود در خاورمیانه را با ناوگان جنگی، ناو های هواپیما بر، مین روب ها و زیر دریایی های خود در خلیج فارس اجرا خواهند کرد.

این رزمایش در نزدیکی تنگه هرمز انجام خواهد شد که ایران تهدید کرده است در صورت تشدید تحریم های اقتصادی علیه این کشور اقدام به مسدود کردن آن خواهد کرد. مقامات نیروی دریایی آمریکا تاکید کردند که تمرین مین روبی در خلیج فارسی پاسخی به تهدید های ایران برای بستن تنگه هرمز نیست. تنگه هرمز محل عبور حدود یک پنجم نفت جهان در روز است.

ایران گفته است که این تمرین های نظامی را با دقت زیر نظر خواهد داشت. رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: “ما نسبت به امنیتی منطقه استراتژیک خلیج فارس بسیار حساس هستیم و آن را با دقت زیر نظر داریم.”

به گفته ستاد مشترک نیروهای نظامی آمریکا “این تمرین های نظامی برای مقابله با تهدید فرضی مین های دریایی در آبراهه های خاورمیانه، از جمله دریای سرخ، خلیج عدن، خلیج عمان و خلیج فارس انجام خواهد شد.”

ناوهای جنگی بیش از ۲۵ کشور، از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در این رزمایش ۱۲ روزه، برای آمادگی برای حملات پیشگیرانه یا تلافی جویانه شرکت خواهند کرد.

به گزارش روزنامه تلگراف بریتانیا این تمرین حملات احتمالی ایران را شبیه سازی خواهد کرد. درگزارش آمده است که این تمرین های شامل نحوه مقابله با هر گونه مسدود سازی تنگه هرمز توسط ایران و نیز تمرین های ضد مین دریایی خواهد بود.

این تمرین نظامی دریایی چند ملیتی شامل سه ناو هواپیمابر رده نیمیتز آمریکا خواهد بود که روی هم بیش از کل نیروی هوایی ایران هواپیما روز عرشه دارند. این ناوگان همچنین شامل حداقل ۱۲ ناوچه رزمی، ناوهای اژدر افکن، و کشتی های تهاجمی خواهد بود که هزاران نفر از نیروی دریایی و نیروهای ویژه را حمل می کند. از کشور بریتانیا چهار کشتی مین روب از ناوگان سلطنتی این کشور در این تمرین شرکت خواهند کرد. ناو اچ ام اس دایموند، یکی از ناو های جدید مدل ۴۵ که یکی از قدرتمندترین کشتی های ناوگان بریتانیاست در این تمرین شرکت دارد.

علاوه بر این، فرماندهان دریایی در این رزمایش شبیه سازی هایی از حمله به جنگنده ها و کشتی ها و موشک های زمین به دریای ایران را انجام خواهند داد.

در این رزمایش همچنین اقدامات ضد مین که باید در خلیج عمان و خلیج عدن و دهانه دریای سرخ، برای مقابله با دزدان دریایی سومالی انجام شود نیز تمرین خواهد شد.

در همین حال، فرمانده سپاه پاسداران ایران نسبت به عملیات تلافی جویانه ایران در تنگه و علیه پایگاه های آمریکا در منطقه و اسرائیل هشدار داده است. سردار علی جعفری گفت در صورت حمله به ایران، تنگه هرمز برای ایران هدف مشروعی به شمار می آید.

خبرگزاری فرانسه از قول وی گفت “این یکی از سیاست های ایران است که اگر جمهوری اسلامی در جنگی در خاورمیانه درگیر شود، طبیعتا تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد و به این ترتیب بازارهای انرژی دچار مشکل خواهند شد.”

جعفری گفت پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه نیز هدف هایی برای اقدامات تلافی جویانه ایران محسوب می شوند. وی گفت: “آمریکا مراکز آسیب پذیرزیادی در اطراف ایران دارد.”

منبع: ترکیش ویکلی - 16 سپتامبر