مخالفت با با سرمایه گذاری در ایران

نویسنده

» گزارش لس آنجلس تایمز از وضعیت بیمه در کالیفرنیا

مارک لیفشر

 

شرکت های بیمه کالیفرنیا که در شرکت های چند ملتی که شامل ایران می شود سرمایه گذاری کرده اند بزودی باید سهام خود را بفروشند یا با جریمه مواجه شوند.

 

کمیسر رئیس اداره بیمه کالیفرنیا، که یک جمهوریخواه است و قصد دارد سال آینده فرماندار بشود،، در ماه ژوئن به 1300 شرکت بیمه کالیفرنیایی دستور داد تا درباره سرمایه گذاری غیر مستقیم در بخش انرژی اتمی، نفت و موسسات مالی گزارش بدهند.

 

استیو پویزنر که در کنفرانس مطبوعاتی در موزه مدارای لس آنجلس صحبت می کرد، گفت که انتظار دارد که جزئیات بیشتری درباره اینکه بیمه گذاران چگونه وارد معاملاتی شده اند که وی تخمین زده است ارزش آن دستکم 6 میلیارد دلار است.

 

پویزنرگفت:« حکومت ایران قصد دارد به منطقه تسلط پیدا کند و این کشور یک تهدید بزرگ برای امنیت محسوب می شود. برای کسی که در موقعیت من قرار دارد، بسیار مهم است که بیشترین فشار اقتصادی را به ایران وارد کند».

بخشی از کار پویزنر، بررسی درآمد شرکت های بیمه در سرمایه گذاری هایشان است. و او می گوید که قصد دارد این پیام را برساند که کالیفرنیا نمی خواهد از کشوری که دولت آمریکا آن را در میان کشورهای حامی تروریسم قرار داده است، حمایت کند. شرکت های آمریکایی نمی توانند سرمایه گذاری مستقیم با ایران داشته باشند اما سرمایه گذاری غیر مستقیم در این کشور، غیر قانونی نیست.

 

نمایندگان شرکت های بیمه، تمایلی به اظهار نظر در مورد رئیس اداره بیمه کالیفرنیا ندارند. کن گیبسون، از شرکت بیمه آمریکایی در شهر ساکرامنتو، می گوید:« ما توانایی او را برای درخواست اطلاعات از ما زیر سووال نمی بریم».

سیاست های پویزنر در قبال سرمایه گذاری در ایران در بین پنجاه ایالت دیگر و منطقه کلمبیا است و پویزنر قصد دارد تا این موضوع را در نشست روسای ادارات بیمه در سانفرانسیسکو مطرح کند.

 

طبق برنامه پویزنر، بیمه گذارانی که تا کنون در ایران سرمایه گذاری غیر مستقیم داشته اند 30 روز فرصت دارند تا داوطلبانه سهامشان را از شرکت های خارجی مثل شرکت های نفتی روسی یا چینی، یا شرکت های لوازم خانگی آلمانی که در ایران نمایندگی دارند، بیرون بکشند. آنها برای گزارش دادن درباره روابط مالی شان نود روز وقت دارند.

شرکت های بیمه که درباره سرمایه گذاری غیر مستقیم در ایران گزارش ندهند از سوی اداره مالیات جریمه می شوند و یا ممکن است جواز کارشان رادر کالیفرنیا از دست بدهند.

 

پویزنر همچنین اولین ده شرکتی را که در بین 200 شرکت بیمه به درخواست او مبنی بر ارائه گزارش پاسخی نداده اند احضار خواهد کرد.

 

پویزنر گفت:« دلیلی وجود ندارد که پول کار سخت اهالی کالیفرنیا که بیمه شان را پرداخت می کنند، به جیب حکومت سرکوبگر ایران برود. این مفری است که من قصد دارم جلویش را بگیرم».

 

منبع: لس آنجلس تایمز 2 دسامبر