قدرت تقسیم شده است، روحانی ها احمدی نژاد را ترک می کنند

نویسنده

» مصاحبه ایل جورناله با ابراهیم نبوی

جان میکالسین

 

ابراهیم نبوی طنز نویس در تبعید معتقد است: “این امکان وجود دارد که روحانیون از اصلاح طلبان حمایت کنند”.

ابراهیم نبوی در سن پنجاه سالگی امیدش را باز یافته است. نویسنده محبوب ایرانیان، نویسنده کتاب “ایران: کوتوله ها و دراز ها. پارادوکس ها و سوءتفاهم ها” که توسط انتشارات اسپیراللی میلان به زبان ایتالیایی منتشر شده است، زمان بازگشت به ایران را از همیشه نزدیک  می داند. او که در سال های 1998 و 2000 زندانی شده،  می گوید: “شش ماه پیش انتظار هیچ چیزی را نداشتم، ایرانیان در دام رخوت افتاده بودند ولی حالا قد علم کرده اند مثل یک جادو می ماند، باوجودی که نمی توان کشته ها و افرادی که بازداشت شده اند را فراموش کرد”.

او از سال 2003 در بلژیک زندگی می کند و از  این کشور نامه ای رهبر ایران آیت الله خامنه ای نوشت و اشتباهات فاحشش رابه او گوشزد  کرد: “خامنه ای برای نجات یک کوتوله بی ارزش مثل احمدی نژاد احترامش را در میان مردم و سیاست مداران از دست داد”. بدترین ضعف او این است که می داند یک فرد متوسط است و به همین دلیل آرزو دارد رئیس جمهور سابق، خاتمی یا رفسنجانی را از دور بیرون کند.

 

این موضوع حقیقت دارد که محافظه کاران و افراد مذهبی هم دارند خامنه ای را ترک می کنند؟

او هر روز منزوی تر می شود، بیش از نیمی از نزدیکانش او را رها کرده اند. او گمان می کرد با گذاشتن فرد چاپلوسی چون احمدی نژاد می تواند حکومت را در دست داشته باشد اما مردم خاتمی و موسوی را دوست دارند.

 

رفسنجانی در پی ایجاد یک اتحاد در مجلس خبرگان است. این خطر وجود دارد که خامنه ای کنار گذاشته شود؟

این امکان وجود دارد، خامنه ای بدون اینکه منتظر بماند که شورای نگهبان خبر را اعلام کند، به احمدی نژاد تبریک گفت. اوعدالت خود  را بعنوان ولی فقیه که  اساس آن درستی و صحت است را زیر سووال برده است و فرصت بزرگی بدست کسانی که پایان کارش را می خواهند داده است».

 

از میان برداشتن خامنه ای معنایش هدف گرفتن پایه های جمهوری اسلامی است. این موضوع ثروت و قدرت رفسنجانی را به خطر نمی اندازد؟

رفسنجانی شخصا فرد ثروتمندی است، او یک روحانی فاسد نیست، او فقط مدیری است که قادر است سیاست و اقتصاد را اداره کند. بعد از مرگ خمینی، رفسنجانی راه را برای خامنه ای که به نظر کم هوش تر و بی خطرتر می آمد هموار کرد تا بتواند کنترلش بکند. این موضوع باعث حسادت رهبری شد که دلش می خواهد از قید او بیرون بیاید.

 

روحانیون با چه کسی هستند؟

آنها با خودشان هستند. آنها برتری هیچ کس را بر نمی تابند. این اتفاق فقط در مورد خمینی افتاد و نه در مورد خامنه ای. حالا ممکن است از رفسنجانی حمایت کنند.

 

شما از 25 سال پیش موسوی را می شناسید. آیا او قادر است که انقلاب جدیدی را رهبری کند؟

او مردی با اراده است و همچنین یک فرد تحصیلکرده، مذهبی و در عین حال مدرن است و به مشکلات افراد کم درآمد توجه دارد. به همین دلیل مورد احترام است و مردم دوستش دارند. وقتی می گوید که از مرگ نمی هراسد، و یک قدم به عقب نمی گذارد، به این حرف ایمان دارد.

 

او بعد از بیست سال سکوت به میدان آمده است. چه چیزی باعث شده است که به میدان بیاید؟

حماقت های احمدی نژاد. موسوی می خواهد مانع نابود شدن کشور توسط احمدی نژاد بشود.

 

آیا موسوی دستگیر می شود؟

موسوی تنهاست. همه دوستانش زندانی شده اند. اگر هنوز او را دستگیر نکرده اند به این دلیل است که از واکنش مردم می ترسند.

 

آیا سپاه کشور را نجات خواهد داد؟

نیمی از افراد سپاه  و وزارت اطلاعات با موسوی هستند. اگر اعتراض ها ادامه پیدا کند، مشکل احمدی نژاد دیگر فقط موسوی نخواهد بود بلکه سپاه خواهد بود که از شلیک به سمت مردم خود داری خواهد کرد.

منبع:ایل جورناله 23 ژوئن

www.ilgiornale.it/a.pic1