سال رویارویی با ایران؟

نویسنده

» گزارش واشنگتن تایمز در باره تنش در روابط

در پایان سال 2011 آژانس بین المللی انرژی هسته ای سازمان ملل گزارش داد که ایران غنی سازی با درجه خلوص بالا، که در ساخت سلاح هسته ای کاربرد دارد، را شروع کرده است. این امر، اگر صحت داشته باشد بر خلاف محدودیت هایی است که سازمان ملل برقرار کرده است. از آن گذشته این گزارش حاکی از آن است که ایران مصمم است علی رغم نظر جامعه بین المللی و همسایگان عرب خود به تولید بمب هسته ای ادامه دهد. 

در آستانه سال جدید، ایران در برابر تحریم های اعمال شده تهدید به بستم تنگه هرمز، این آبراهه حیاتی نفتی کرده است. 

این تهدید به دنبال اعلام تحریم های وسیع تر در زمینه خرید نفت ایران صورت گرفت.  

آژانس انرژی هسته ای در پایان سال گذشته نیز گزارش داد که ایران بر روی طراحی بمب هسته ای کار کرده است. تهران همچنان قویا رد می کند که قصد دارد به سلاح هسته ای دست یابد و تاکید می کند که برنامه هسته ای این کشور در خدمت تولید انرژی هسته ای است. یکی از عواملی که این انکار را ضعیف جلوه می دهد ادعای محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران است که هولوکاست را انکار کرده است. ظاهرا دیدن واقعیت ها برای احمدی نژاد دشوار است. او لحظه ای از تبلیغ در این زمینه باز نمی نشیند و اخیرا هم اعلام کرده است که گزارش آژانس انرژی هسته ای تحت تاثیر تبلیغات آمریکا است و دشمنان ایران در تهیه این گزارش نقش داشته اند.

ادعای تهران در زمینه صلح آمیز بودن برنامه هسته ای این کشور با گزارشات دیگری در این زمینه هم نقض می شود. شورای امنیت سازمان ملل گفته است که اگر ایران حرکت به سمت تولید سلاح های خطرناک هسته ای را کنار بگذارد، تولید انرژی هسته ای برای این کشور مقدور است.

با این وجود ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد.علاوه بر این، بر اساس گزارش آژانس هسته ای ایران در حال آزمایش چاشنی های انفجاری هسته ای از طریق برنامه های شبیه سازی کامپیوتری هم بوده است و مطالعه بر روی کلاهک هسته ای در موشک های میان برد را به اتمام رسانده است.

هفته گذشته، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که اگر آمریکا پی ببرد که ایران در حال تولید بمب هسته ای است، از این کار جلوگیری خواهد کرد.

رئیس ستاد ارتش آمریکا نیز گفته است که آمریکا توان باز نگاه داشتنه تنگه هرمز را دارد.  وی گفت: “با این وجود کار درست آن است که با فشار های دیپلماتیک آنها [ایرانی] را وادار کنیم کار درست را انجام دهند و تصمیم بگیرند و از تولید سلاح هسته ای صرفنظر کنند.”

در میانه این تهدید ها و شاخ و شانه کشیدن ها یک کارشناس دیگر هسته ای ایران در 11 ژانویه در تهران به قتل رسید.  این مساله تمام رسانه های ایران را به خود مشغول کرده است.  تهران بالطبع اسرائیل و آمریکا را به دست داشتن در این حمله متهم کرده است و آیت الله خامنه ای قول داده است که تلافی کند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا دست داشتن در این اقدامات را قویا تکذیب کرده است.  همان روز نیویورک تایمز اعلام کرد اوباما از مجرایی محرمانه پیامی را برای خامنه ای فرستاده است که در آن نسبت به بستن تنگه هرمز هشدار داده است. 

آمریکا از سوی دیگر در حال تشدید فشار برای منزوی کردن ایران است و سعی می کند خریداران نفت ایران در آسیا را متقاعد سازد که از خرید نفت ایران خودداری کنند.

به نظر می رسد در مجموع، دنیای متمدن از اینکه رژیمی ناسازگار، پرخاشگر و نادان صاحب سلاح هسته ای شود هراس دارد.  نتایج چنین چیزی غیر قابل پیش بینی است ولی درست مانند آن است که بک اسلحه پر را در اختیار قلدر مدرسه قرار دهیم تا از آن در حیاط مدرسه استفاده کند. این بحران به آسانی قابل حل نیست. 

منبع: واشنگتن تایمز – 15 ژانویه