آدرس غلط

هوشنگ اسدی
هوشنگ اسدی

آخرش هم معلوم نمی شود “امام خامنه ای” برای “اوباما” نامه محترمانه ای نوشته  یا ننوشته است.و درست در همان روزهایی که مذاکرات اتمی ۵+۱ رک و راست دو جانبه شده است و بده و بستان با شیطان بزرگ، پنهان از مردم ایران بر بستر اما و اگر ادامه دارد ـ “آقا” مدعی “رواداری” جمهوری اسلامی با غیر مسلمان ها  هم می شود.

عصاره فرمایش “حضرت آقا” در هفته پایانی بهمن ماه ۹۳این است:“اینها – غربی ها-ـ مدّعی حقوق بشر هم هستند! اینها را مقایسه کنند با آنچه در ایران می‌گذرد. این چنین چیزی در ایران سابقه ندارد؛ یعنی در دوران اسلامی و جمهوری اسلامی، تعرّض به غیر مسلمان از سوی مسلمانها هیچ سابقه‌ای ندارد. یعنی واقعاً بدانند، بفهمند در دنیا و دنیای مسیحیت بداند که در کشور اسلامی این‌قدر رواداری نسبت به غیر مسلمانها هست؛ این رواداری‌ای که آنجاها وجود ندارد.”

همکاران ما در روز“روایت خامنه‌ای از رواداری جمهوری اسلامی”را زیر ذره بین می برند و “رواداری” ازنوع “نظام مقدس” با مسیحیان- به ویژه ارامنه- و یهودیان حتی سنی ها  و دراویش مسلمان را موضوع گزارشی خواندنی می کنند.

کسی در آزادترین کشوردنیا جرئت ندارد،در جواب “آقا”لب ترکند. حتی کار بجایی رسیده که به گفته موحدی‌کرمانی:” اعضای مجلس خبرگان رهبری[هم] هیچ غلطی در مقابل رهبری نمی‌توانند بکنند”.

و ” معظم اله” – عنوانی که مخصوص محمد رضاشاه پهلوی بود و حسین موسویان اکنون اطلاق آن به آیت اله خامنه ای را آغاز کرده است- از قضا در روزهایی در باره “رواداری اسلامی” فرمایش می فرمایند که مصادف باآغاز پنجمین سال”حصر” رهبران جنبش سبز به دستور ایشان است. میرحسین موسوی و زهرا رهنورد- هنوزاز مسلمان بودن خلع نشده اند،چه برسد به شیخ دلاور مهدی کروبی که در کسوت روحانی دربند است.“حصر” این مسلمانان که عمر خودرا بر سر جمهوری اسلامی گذاشته اند و یکی شان نخست وزیر امام بوده و دیگری رئیس مجلس اش، باز هم به موضوع روز تبدیل می شود. فیس بوک روز در مصاحبه با صدیقه وسمقی،علی افشاری، صادق زیبا کلام، مهدی خزعلی، جواد خادم ، مهدی فتا پور ونگارنده این سطور، به طرح این پرسش می پردازد:

-چرا رهبران جنبش سبز را آزاد نمی کنند؟

بحث دامن می گیرد. تاریخ “حصر” در جمهوری اسلامی ورق می خورد و به روحانیونی چون آیت اله شریعتمداری و ،” فقیه عالیقدر” آیت اله منتظری می رسد.حسین باستانی در “پرونده یک تصفیه” بر دهها نام پرتومی افکند که نه تنها مسلمان، بلکه در شمار علماء و مراجع هستند.

وکار به آنجا می رسد که آمریکا هم رسما خواستار آزادی فوری سه حصری آقای خامنه ای می شود.پاسخش را یکی از بادمجان دورقاب چین های آیت  اله خامنه ای می دهد.رئیس صددر صد “مستقل” قوه قضائیه که صادق آملی لاریجانی باشد،خطاب به رئیس‌جمهور و وزارت خارجه آمریکا می گوید: “شما هیچ غلطی نمی‌توانید بکنید”.

برادر صادق لاریجانی هم که جواد لاریجانی معروف باشد ورئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ، رهبران جنبش سبز را به تور گردشگری ایران دعوت می کند:” میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی که در حصر خانگی هستند، می‌توانند به نقاط مختلف کشور سفر کنند ”.

وبرای اینکه “رواداری اسلامی،ویژه نظام مقدس” به ثبت تاریخ برسد، غلامحسین محسنی اژه ای که با گاز گرفتن عیسی سحر خیز به شهرت رسید و حالا سخنگوی قوه قضائیه است،دو خبر خیلی خیلی داغ می دهد که “روا داری” و”آزادی” را چهار میخه می کند:

این “آقای خاص” همان محمد خاتمی است که با بیست وچند میلیون رای برای دو دوره رئیس جمهور بود والبته در کسوت روحانی.

این” روحانی” هم با رئیس ابدی اصلاحات فرق دارد و هم با حسن روحانی.  مجید جعفری تبار و مینا مناقب، همسرش، از نوه‌های یکی از ائمه جمعه مشهور سابق هستند؛آیت الله محمد صدوقی، امام جمعه اسبق یزد، که درسال‌های ابتدایی انقلاب در نماز جمعه ترور شد.پس از کشته شدن آقای صدوقی، محمد علی صدوقی، پسر وی به سمت امام جمعه یزد منصوب شد. وی همسر مریم خاتمی،خواهر محمد خاتمی، رئیس پیشین جمهوری اسلامی  است.

حجم “روا داری نظام مقدس” به علمای اسلام و مسئولین نظام آنقدر زیاد است که اصلانیازی نیست نمایندگان اقلیت های مذهبی که پای صحبت “ معظم اله” نشانده شده اند، به دستور ایشان بروند وبه دنیای مسیحیت آدرس غلط بدهند.

حتی دادن آدرس غلط که در منازعه هسته‌ای بخش عمده ای از آن به حسین موسویان ، سفیر و عضو سابق هیات مذاکره کننده اتمی سپرده شده بود، اکنون- بر اساس تحلیل دقیق علی افشاری کار برد خود را از دست داده است.

روز آخر هفته برای نگاه که چهارشنبه باشد، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بار دیگر پیش‌بینی می کند که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران حتی در صورت توافق هسته‌ای باقی خواهد ماند و خواستار ایستادگی کشور در برابر تحریم‌ها می شود:“بنده عقیده‌ام این است اگر مسئله هسته‌ای همان‌طور که آنها دیکته می‌کنند هم پیش برود باز هم تحریم‌ها برداشته نخواهد شد؛ چون با اصل انقلاب مخالفند”.

آیا “آنها” – یعنی ۵ کشورهای اروپایی و آمریکایی – که اکنون مذاکره  را به آمریکا واگذار کرده اند ،راه حل مساله را “دیکته” می کنند؟ یا بر اساس گزارش هافینگتون پست” دولت اوباما توافقی را با ایران امضاء خواهد کرد که تهران را در آستانه تبدیل شدن به کشوری هسته‌ای قرار می‌دهد”؟یا به گفته مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه نظام، قرار است طرفین به “ تفاهم سیاسی” برسند و نه” توافق”:” باید میان توافق و تفاهم تفاوت قائل شد و آنچه تا پایان ماه مارس مد نظر است تفاهم سیاسی است. جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافق یک مرحله ای است که ناقض بحث تفاهم سیاسی نیست”.

در بی خبری مطلق مردم ایران نمی توان به هیچ یک از این پرسش ها جواب داد. شاید بهار که بیاید کمی از کوه یخ  آب شود.

خانم ها! آقایان!

هفته آخر بهمن هم زیر سایه “رواداری نظام مقدس” به سر می شود. آخرین خبر هفته هم متاسفانه تلخ است.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، وضعیت صنعت نفت ایران را “اسفناک” توصیف می کند:” قیمت نفت در بازارهای جهانی در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته و از بشکه‌ای ۱۰۸ دلار به حدود بشکه‌ای ۵۰ دلار رسیده است وزارت نفت در پرداخت حقوق کارکنان خود به مشکل برخورده است. این وزارتخانه در سال آینده، پولی برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت ندارد”.

سالی دیگر بر اعدام خسرو گلسرخی - شاعر وروزنامه نگار- می گذردو این شعر او دیروز و امروز استبداد را به فردای آزادی پیوند می زند.

گیرم که در باورتان به خاک نشسته ام

و ساقه های جوانم از ضربه های تبرهایتان زخم دار است

با ریشه چه می کنید؟

گیرم که بر سر این باغ بنشسته در کمین پرنده اید

پرواز را علامت ممنوع می زنید

با جوجه های نشسته در آشیان چه می کنید؟

گیرم که می کشید

گیرم که می برید

گیرم که می زنید

با رویش ناگزیر جوانه ها چه می کنید؟