نسرین می گوید دخترم را مجازات نکنید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» رضا خندان در مصاحبه با روز:

با گذشت ۴۳ روز از اعتصاب غذای نسرین ستوده، این وکیل دادگستری تاکید کرده است که تا مختومه شدن پرونده و ممنوع الخروجی دختر 12 ساله اش به اعتصاب خود ادامه خواهد داد. رضا خندان، همسر خانم ستوده که روز سه شنبه با او ملاقات داشته به “روز” می گوید وضعیت جسمانی همسرش به مرحله خطرناکی رسیده و حالت بحرانی دارد.

خانم ستوده از 27 مهرماه در اعتراض به پرونده سازی علیه همسر و دخترش و ممنوع الخروجی آنها دست به اعتصاب غذا زده است. مسئولان قضایی به جای رسیدگی به اعتراض خانم ستوده، او را دو هفته به بند 209 زندان اوین و سلول انفرادی فرستادند ولی در حال حاضر این حقوقدان در بند نسوان زندان اوین به سر می برد.

رضا خندان، همسر خانم ستوده می گوید: نسرین روی پرونده های قضایی که برای من و دخترم درست کرده اند به شدت حساس است منتهی بعد از کلی صحبت که روز سه شنبه و در ملاقات کابینی داشتیم پذیرفت که پرونده های مرا نادیده بگیرد، البته گفت به شرطی که مرا احضار نکنند و مشکل دیگری پیش نیاورند. اما روی مهراوه خیلی حساس است و پایان اعتصاب غذایش را منوط به مختومه شدن پرونده ای که برای مهراوه ساخته اند و همچنین رفع ممنوع الخروجی او کرده است.

به گفته آقای خندان، تاکنون هیچ یک از مسئولان قضایی به خواسته های خانم ستوده توجهی نشان نداده و پاسخی به پی گیری های خانواده او نداده اند.

تیرماه جاری مهراوه، دختر 12 ساله خانم ستوده و آقای خندان، همسر او با دریافت احضاریه ای از سوی دادسرای اوین ممنوع الخروج شدند. این ممنوع الخروجی در حالی صورت گرفت که به گفته آقای خندان، او و دخترش قصد خروج از کشور را نداشتند. مهراوه هم در ملاقات با مادرش از او خواسته بود وکالتش را برعهده بگیرد.

همسر خانم ستوده پرونده سازی برای دختر 12 ساله اش را غیر قابل هضم توصیف می کند و به “روز” می گوید: هیچ وقت، هیچ کجا، نشنیده ام که حتی در کشورهای عقب مانده نیز برای یک بچه 12 ساله در دادسرای امنیتی به خاطر مادرش، پرونده درست کنند. کودک آزاری زیاد است، از قتل و تجاوز گرفته تا مواردی دیگر، اما نشنیده ام که در هیچ کشوری از کشورهای پیشرفته گرفته تا عقب مانده چنین اتفاقی بیفتد.این به هیچ عنوان قابل هضم نیست و علت اینکه نسرین بر این مساله پافشاری میکند این است که امروز از ممنوع الخروجی شروع می کنند، فردا احضار میکنند و پس فردا هم لابد بازداشت می کنند. والا نه مهراوه قصد خارج رفتن داشت و نه ما اصلا چنین قصدی داشتیم.

نسرین ستوده، وکیل بسیاری از فعالان سیاسی و مطبوعاتی و همچنین خانواده‌های جان باختگان اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ است که از ۱۳ شهریور ۸۹ در بازداشت به سر می برد. او به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” به یازده سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوع الخروجی از کشور و ۵۰ هزار تومان به اتهام تظاهر به بی حجابی محکوم شده بود؛ حکم زندان خانم ستوده در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس تبدیل شد.

از همسر خانم ستوده می پرسم آیا مسئولان قضایی پاسخی به خواسته های خانم ستوده و پی گیری های شما داده اند؟ می گوید: سیاست شان این است که هیچ وقت حاضر به صحبت نمی شوند. وقتی به دادسرا یا دادستانی مراجعه میکنیم غیر از سرباز و دیوار با هیچ چیزی مواجه نمی شویم نهایت اینکه کارمند جزئی بیاید و در نهایت هم بگوید که من کاره ای نیستم.

آقای خندان روز سه شنبه به صورت کابینی با خانم ستوده ملاقات کرده. از او درباره وضعیت جسمانی همسرش می پرسم. می گوید: نسرین این بار که اعتصاب غذا را شروع کرد وضعیت جسمی مساعدی نداشت اصلا آمادگی اعتصاب غذا را نداشت تابستان امسال خیلی وضعیت ناجوری به لحاظ جسمی داشت و هر دفعه که ما او را می دیدیم لاغرتر و ضعیف تر از قبل شده بود، خیلی غیرعادی بود و فشار روحی اش، خیلی زیاد بود. الان هم نسرین به مرحله خطرناکی رسیده اما خوشبختانه پذیرفته که وقتی وضعیت اش خیلی وخیم می شود اجازه بدهد به او سرم بزنند. او را به بهداری منتقل می کنند و سرم می زنند و دوباره به بند زنان برمیگردانند.اگر اینطور نبود یک هفته هم دوام نمی آورد چه برسد به 43 روز که در اعتصاب است.

او می افزاید: سه شنبه آن چیزی که خیلی محسوس بود لاغری بیش از حد نسرین بود که هر بار می بینیم نسبت به بار قبل خیلی بدتر می شود. البته سعی میکند به خاطر بچه ها ظاهرش را حفظ کند و در زندان دوستان هم بندش هم سعی میکنند قبل از ملاقات به او برسند و زیاد مشخص نباشد اما به هر حال مشخص است و وقتی با او صحبت کردم متوجه شدم که حالتش خیلی بحرانی است.

همسر خانم ستوده سپس می گوید درخواست ما این است که ممنوع الخروجی دخترم را رفع و پرونده ای را که برای دخترم ساخته اند مختومه کنند. همسر من امتیازی نمیخواهد او هیچ چیزی برای خودش نمیخواهد و تنها حرف اش این است که بچه مرا نباید مجازات کنید.