بازداشت شبانه کارگران و ٰرئیس شورای شهر بافق

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» برخوردهای امنیتی با کارگران معدن

کارگران معدن سنگ آهن بافق در استان یزد در شرایطی پنجمین روز اعتصاب خود را سپری کردند که شماری از آنها به همراه رئیس شورای شهر بافق بازداشت شدند.

 سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه نیز با انتشار اطلاعیه‌ای “برخورد پلیسی امنیتی” با کارگران معدن سنگ اهن بافق را محکوم کرده و خانواده‌های بازداشت‌شدگان نیز مقابل مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در بافق استان یزد تحصن کرده‌اند.

در بخشی از بیانیه این تشکل کارگری با اعلام حمایت از اعتراض صنفی هزاران کارگر معدن سنگ آهن بافق “اعمال هر گونه حرکات سرکوب‌گرانه پلیسی امنیتی، بازداشت، زندان و اخراج علیه این کارگران” محکوم شده است.

کارگران معدن سنگ آهن بافق در اعتراض به بازداشت دو همکار خود و تلاش ماموران امنیتی برای بازداشت ۱۶ کارگر دیگر از سه‌شنبه شب گذشته دست به اعتصاب زده‌اند.

ایلنا، خبرگزاری کار ایران، روز شنبه یکم شهریور ماه از بازداشت پنج کارگر اعتصابی این معدن به همراه محمدحسن تشکری، رئیس شورای شهر بافق خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از محمد عباسی بافقی، سخنگوی شورای شهر بافق، گزارش کرده که این افراد حدود ساعت ۲ بامداد روز شنبه در یک خانه بازداشت شده‌اند.

سخنگوی شورای شهر بافق گفته است “این کارگران جزو لیست بازداشت ۱۸ نفره پلیس هستند که به دلیل پناه گرفتن در میان کارگران معترض، این نهاد پیشتر موفق نشده بود آنان را بازداشت کند.”

همزمان گزارش شده که تعدادی از اعضای خانواده های کارگران بازداشت شده مقابل کارفرمای معدن سنگ آهن بافق تحصن کرده‌اند.

یکی از کارگران معدن سنگ آهن بافق به خبرگزاری ایلنا گفته است: “خانواده‌های هفت کارگر بازداشت شده گفته‌اند تا آزادی کارگران به این تحصن ادامه می دهند و تا ظهر روز شنبه اجازه خروج مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران از دفترش را نداده‌اند.”

این تجمع از غروب دیروز و پس از وعده‌های مدیر عامل معدن به مقابل فرمانداری شهرستان بافق منتقل شد.

هفته گذشته با شکایت کارفرما حکم بازداشت تعدادی از کارگران معترض معدن بافق صادر شد و پلیس دو نفر از آنها را بازداشت کرد.

آنزمان ایلنا از استقرار پلیس در معدن بافق برای متفرق کردن تحصن‌کنندگان و بازداشت ۱۶ کارگر خبر داده بود. این دسته از کارگران پس از آنکه از احتمال بازداشت خود باخبر شدند به معدن پناه برده و استقرار پلیس هم به این بهانه صورت گرفته است.

 سایر کارگران معترض این معدن در اعتراض به این بازداشت‌ها از سه‌شنبه هفته گذشته دست از کار کشیده و خواهان آزادی همکارانشان شده‌اند.

پنج هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق پیشتر چندین‌بار، از جمله از ۲۷ اردیبهشت تا چهارم تیر ماه، در اعتراض به خصوصی‌سازی این واحد دست به اعتصاب زده بودند.

آنها برای تحقق مطالبات خود دو ماه مهلت داده بودند اما پیش از پایان این مهلت،‌حکم بازداشت ۱۸ کارگر صادر شد.

برکناری مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران،‌ تضمین امنیت شغلی و ارتقای سطح استخدامی تمامی ‌کارکنان از جمله مطالبات این دسته از کارگران بود.

روز شنبه، ۱۷ خرداد‌ماه، رئیس شورای شهر بافق با حمایت از این تجمع بیست روزه، وعده داد تا “زوایای مخفی خصوصی‌سازی روشن نشود دست از پی‌گیری بر ندارد.”

 محمدحسن تشکری، که خود اینک به همراه کارگران بازداشت شده گفته بود “برخی از مخالفان حرکت مردم و کارگران که در صدد خصوصی سازی سنگ آهن مرکزی هستند، شورای اسلامی شهر را نشانه گرفته‌اند و در درصدد تخریب ای نهاد شورایی هستند.”

کارگران این معدن سنگ آهن بافق سال ۹۰ نیز به دنبال معرفی یک فرد غیربومی برای مدیریت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران اعتصاب و تظاهرات کرده بودند.