آخرین وضعیت موسوی و کروبی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در واکنش به راهپیمایی سه شنبه ها شایعه سازی می کنند

در حالیکه هیچ خبری از وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی در دست نیست، شایعاتی در خصوص انتقال آنها به مکانی نامعلوم پخش شده است. شایعاتی که مجتبی واحدی، سخنگو و مشاور مهدی کروبی معتقدست از سوی دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی برای انحراف اذهان مردم و تحت الشعاع قرار دادن تجمعات سه شنبه ها پخش می شود. همزمان یکی از نزدیکان کروبی به روز می گوید احتمالا پنجره های خانه را از داخل پوشانده اند تا نور به خارح از ساختمان انتقال نیابد.

شورای هماهنگی راه سبز امید در بیانیه ای از مردم خواسته است سه شنبه، 10 اسفند دست به تجمع و راهپیمایی از میدان امام حسین بسوی میدان آزادی بزنند.مجتبی واحدی می گوید این تجمعات در هر سه شنبه برگزار خواهد شد.

همزمان فشارها بر فرزندان مهدی کروبی بالا گرفته است. علی کروبی که از روز دوشنبه، دوم اسفند در بازداشت به سر می برد، تنها یک بار بعد از بازداشت با خانواده خود تماس گرفته و به گفته یکی از تزدیکان خانواده تنها گفته : حالم خوب است، کتک نخوردم؛ شکنجه هم نشده ام.

 واحدی هم می گوید هیچ خبری از علی نیست و او در تماس کوتاهش از محل نگهداری خود حرفی نزده و فقط احوالپرسی کرده و دیگر نه تماسی داشته ونه از او خبری هست.

سه فرزند دیگر آقای کروبی در نامه ای با اشاره به هجوم نیروهای امنیتی به منزل برادرشان علی کروبی و دستگیری او و بازجویی از همسرش، اتهام انتسابی به او را مسخره و مضحک توصیف کرده اند که “هیچ آدم عاقلی حتی در حاکمیت هم بعید است آن را باور کند.”

 ”جاسوسی برای دول خلیج فارس” اتهامی است که رسانه های حکومتی به علی کروبی نسبت داده اند.

زهرا و احمد، دو فرزند حسین کروبی چند روز است به مدرسه نمی روند. ماموران امنیتی که برای بازداشت حسین کروبی اقدام کرده و ناکام مانده اند، با حضور در مدرسه های این دو نوجوان 17 و 14 ساله، مدارک تحصیلی و پرونده های آنها را با خود برده اند. واحدی می گوید: متاسفانه برخوردهای مبتذل و غیر قانونی به اوج خود رسیده است.

حسین کروبی در این زمینه در فیس بوک خود نوشته است: در شرایطی که هیچ خبری از پدر و مادر نیست؛ در شرایطی که هیچ خبری از علی نداریم؛ در شرایطی که فرزندانم با تهدید برای مدرسه رفتن روبرو هستند؛ تنها شما مردم باعث دلگرمی و مقاومت ما هستید!

از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد هم هیچ خبری نیست. گزارش خبرنگاران روز از تهران حاکیست مسیرهای منتهی به کوچه اختر که منزل میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در آن واقع است به شدت از سوی نیروهای امنیتی کنترل می شود و اجازه تردد به مردم در این محدوده داده نمی شود.

یکی از ساکنان پاستور به روزمی گوید: ورود و خروج هر ماشینی ممنوع شده، قبلا ما می توانستیم از خیابان خورشید وارد خیابان سپه شویم یعنی از گیت اول بگذریم اما متاسفانه اکنون اجازه ورود به هیچ ماشینی جز ماشین های دولتی را نمی دهند.

همزمان بیژن رنجبر، رئیس دانشگاه تربیت مدرس تهران از تعلیق کلیه فعالیت های میرحسین موسوی در این دانشگاه خبر داده و به خبرگزاری فارس گفته است: اتفاقات رخ داده در این روز (25 بهمن) و فتنه انگیزی فتنه‌گران نشان داد که دیگر جای مماشات با این افراد که علنا در مقابل نظام ایستاده اند، وجود ندارد.

رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد و مقام های رسمی جمهوری اسلامی تاکنون درباره همه این اتفاقات سکوت اختیار کرده و هیچ توضیحی نداده اند اما واکنش ها به حصر و زندانی کردن رهبران جنبش سبز در خانه هایشان همچنان ادامه دارد. آیت الله دستغیب، نماینده مجلس خبرگان رهبری، حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی را غیر شرعی و غیر قانونی خوانده و خواستار پایان یافتن آن شده؛ علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی و فرزند آیت الله مطهری نیز خواستار حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی در تلویزیون شده است: “موسوی و کروبی به صدا و سیما دعوت شوند تا حرف‌شان را بزنند”.

 

ترفند حکومت

مجتبی واحدی، که بی خبری از وضعیت رهبران جنبش سبز را جنایتی بزرگ از سوی جمهوری اسلامی میداند درباره شایعات انتقال رهبران جنبش سبز به خانه های امن یا زندان می گوید: این یکی از جنایات جمهوری اسلامی است و فرقی نمیکند آقای کروبی و همسرشان یا آقای موسوی و همسرشان در خانه های خود زندانی باشند یا به محل دیگری منتقل شده باشند؛ اصل مساله این است که اینها زندانی هستند، بازداشت هستند و این بازداشت هم غیر قانونی است؛ حتی ظاهر را حفظ نکرده اند که حکمی از یک قاضی بگیرند. هیچ حکم قضایی در این زمینه وجود ندارد.

 او که می گوید رهبران جنبش سبز با دستور رئیس قوه قضائیه در حصر قرار گرفته اند، تاکید میکند: نگویید حصرخانگی، حصر درست نیست، زندان است، آقای موسوی و آقای کروبی و همسرانشان زندانی هستند. آن هم به بدترین شکل، حتی یک قاتل و چاقو کش هم حق دیدار و تماس با خانواده اش را دارد اما اینها ندارند.

به آقای واحدی می گویم که عدم حضور ماموران امنیتی در کوچه محل سکونت آقای کروبی و خاموش بودن چراغ های منزل ایشان، از دلایلی است که به شایعات انتقال او و خانم کروبی به محلی دیگر دامن زده است. او پاسخ میدهد: ماموران امنیتی داخل ساختمانی هستند که آقای کروبی در آن سکونت دارند. آنها کل واحدهای این ساختمان را به صورت غیر قانونی تصرف کرده و از کوچه به داخل ساختمان رفته اند. در مورد نور هم ممکن است پنجره های واحد مسکونی آقای کروبی را از پشت بسته باشند طوریکه نوری بیرون نیاید همچون منزل آقای موسوی که از سر کوچه بسته اند و کسی نمیداند پشت آن در آهنین چه خبر است. اما با این حال خبرهای انتقال آنها را نه می توان تایید کرد و نه تکذیب اما باید توجه داشت از روزی که ما برای سه شنبه ها فراخوان دادیم مدام سعی کردند با پخش خبرهای فرعی اذهان عمومی را منحرف کنند. این شایعات و خبرهای مربوط به انتقال هم فکر میکنم کار خود امنیتی ها است.

مشاور مهدی کروبی در این زمینه توضیح میدهد: دقیقا روزی که خبر تجمعات سه شنبه ها را اعلام کردیم، کلی جو سازی کردند که وزیر اطلاعات قرار است شب دو سند مهم ارائه دهد و… جریان های خبری هم به آن سمت رفتند و در اصل یک روز اینگونه سپری شد. بعد شایع کردند که آقای کروبی را با کیسه برده اند، آقای موسوی را زده و برده اند و جای سیلی روی صورتش بوده و… متاسفانه اینقدر که به این شایعات توجه شد و روی آن کار شد روی برنامه تجمعات کار نشد. لذا این کار خودشان است که اذهان مردم را از موضوع تظاهرات و تجمعات منحرف کنند.

 

سه شنبه های اعتراض

شورای هماهنگی راه سبز امید با انتشار بیانیه ای از مردم خواسته است که روز سه شنبه، 10 اسفند با شعار “یاحسین میرحسین، یا مهدی شیخ مهدی” به خیابان بیایند و از ساعت 5 بعد از ظهر از میدان امام حسین تا میدان آزادی راهپیمایی کنند.

این شورا اعلام کرده: “در صورتی که صدای اعتراض ما شنیده نشود و حصر و زندان خانگی غیرقانونی رهبران ادامه یابد، علاوه بر راه کارهای مناسب دیگر که شورا در اطلاعیه های بعدی خود پیشنهاد خواهد کرد، از هم اکنون همراهان سبز را دعوت به تجمعات اعتراضی غیر متمرکز در سراسر کشور در روز 24 اسفند می کنیم”.

از مجتبی واحدی می پرسم چرا سه شنبه ها؟ می گوید: سه شنبه اول شب تولد میرحسین موسوی است و سه شنبه دوم، روز جهانی زن و سه شنبه سوم هم چهارشنبه سوری است. ما سه شنبه ها را به دلیل تقارن با این مناسبت ها انتخاب کردیم. سال گذشته هم دیدیم که مردم از مراسم سنتی شان استفاده سیاسی کردند. اما اگر گروههای دیگر و مردم بخواهند تجمعات دیگری نیز برگزار کنند یا اعتصاب و تظاهرات نمایند هیچ مانعی نیست ما نه سخنگوی همه دوستداران مهدی کروبی هستیم و نه سخنگوی همه مردم.

او می افزاید: شورای هماهنگی تشکیلات راه سبز امید در ابتدا با چهارشنبه سوری موافق بود که من پیشنهاد دادم این دو سه شنبه هم اضافه شود و صحبت کردیم و قبول کردند و من تشکر میکنم از این هماهنگی.

 

پایان حصر، پایان تجمعات نیست

اما آیا پایان حصر رهبران جنبش سبز، پایان تجمعات خواهد بود؟ آیا سقف خواسته ها در این تجمعات تنها رفع حصر رهبران جنبش سبز است؟

مشاور مهدی کروبی به این دو سئوال اینگونه پاسخ میدهد: موضوع تجمعات فقط موضوع حصر نیست. آقای موسوی، آقای کروبی، خانم رهنورد و خانم کروبی چرا در حصر هستند؟ چون پای مطالبات مردمی و حقوق پایمال شده مردم ایستادند. چون درخواست تجمع برای احقاق حقوق پایمال شده مردم داده بودند و اکنون زندانی شده اند. در اصل تجمعات مردمی با پایان حصر، پایان نمی پذیرد.

آقای واحدی می افزاید: یکی از اعتراضات اصلی در این تجمعات، حصر و زندانی کردن آقای موسوی و کروبی و همسرانشان است ولی همه نیست چون اگر اینگونه باشد حکومت هم یاد می گیرد هر از چند گاهی زندانی میکند و بعد اذهان را منحرف کرده و آزاد می کند. اکنون بچه های بی گناه مردم رد زندان ها هستند، به لحاظ اقتصادی دولت به شدت فاسد است، انتخابات را هم خوب میدانید چه کردند. موضوع تجمعات و اعتراضات همان مسائلی است که باعث زندانی شدن و حصر آقای موسوی و آقای کروبی شده و تا وقتی که احقاق حقوق مردمی نشود مردم حق دارند تجمع برگزار کنند حتی گر فقط صد نفر باشند باز حق قانونی آنها است.

وی در عین حال با اشاره به بی خبری از وضعیت رهبران جنبش سبز یادآور می شود: رفع حصر غیر قانونی و ناجوانمردانه آقایان موسوی و کروبی و خانم ها رهنورد و کروبی به عنوان مطالبه ای اصلی به مطالبات قبلی مردم اضافه شده است.

مهدی کروبی، خود از ۱۴ روز پیش در حصر خانگی قرار گرفته، تلفن های ثابت و همراه و اینترنت او قطع شده بود اما فاطمه کروبی امکان خروج از منزل و دیدار با فرزندانش را داشت که از هفته گذشته او نیز همراه با مهدی کروبی در حصر قرار گرفته و اجازه خروج از منزل و دیدار با خانواده اش را ندارد.

محمد حسین، محمد تقی و یاسر کروبی، سه فرزند مهدی کروبی در نامه ای که در سایت سحام نیوز منتشر شده در این زمینه نوشته اند: مقامات ارشد کشور معین کنند که مبنای حقوقی حصر خانگی بدین نحو چیست؟ آیا حکمی قضایی در این باب صادر شده و اگر آری چه مقامی آن را صادر کرده است؟ قلمرو محدودیت حکم حصر تا کجاست؟ مقام ذیصلاح قانونی آن را صادر کرده یا حکم حکومتی است؟ و دامنه آن چه کسانی از اهل خانواده را در بر می‌گیرد؟

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نیزاز روز 25 بهمن در حصر قرار گرفته اند و بعد از صدور پیام موسوی درباره اعتراضات مردمی 25 بهمن، این حصر کامل شده است.میر حسین موسوی تاکنون تنها دو تماس کوتاه تلفنی با خانواده خود داشته و از وضعیت جسمانی او و خانم رهنورد هیچ خبری در دست نیست.

سه دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با انتشار نامه ای در کلمه اعلام کرده اند برای ملاقات با پدر و مادر خود به منزل آنها مراجعه کرده‌ اما ماموران امنیتی مانع ورود آنان به منزل والدین‌شان شده‌اند.

آنها نوشته اند که در منزل پدر و مادرشان هیچ نشانی از زندگی نبوده است.

 

حصر غیرشرعی را پایان دهید

در میان سکوت همه نهادها و اشخاص وابسته به حکومت، آیت الله دستغیب، نماینده مجلس خبرگان رهبری خواستار پایان “حصر غیر قانونی و غیر شرعی آقایان موسوی و کروبی” شد.

او در نامه ای به اعضای مجلس خبرگان رهبری، به شدت از وضعیت موجود انتقاد کرده و خواستار لغو نظارت استصوابی، برچیده شدن سانسور، محاکمه عوامل سرکوب مردم و شکنجه زندانیان، آزادی زندانیان سیاسی و رسیدگی به اعتراضات آقایان موسوی و کروبی شده است.

آیت الله دستغیب در این نامه که در وب سایت “حدیث سرو” منتشر شده حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی را غیرقانونی و غیر شرعی خوانده و خواسته است این حصر هر چه سریع تر پایان پذیرد.

علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی و فرزند آیت الله مطهری نیز، گفته است که باید از میرحسین موسوی و مهدی کروبی دعوت شود تا در صدا و سیما حضور یابند و حرفشان شنیده شود.

آقای مطهری که عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس است در مصاحبه با وب سایت سلام گفته است: باید از همان ابتدا به معترضان اجازه تجمع می‌دادند تا حرف‌شان شنیده می‌شد و حتی موسوی و کروبی می‌آمدند در صدا و سیما و حرف‌شان را می‌زدند و پاسخ می‌گرفتند، هنوز هم دیر نشده و معتقدم باید آنها را دعوت کرد تا حرف‌شان را بزنند.

او افزوده است: باور دارم که این گونه بهتر می‌توان مسأله را تمام کرد، ما خودمان بت‌سازی می‌کنیم و مشکلات را بزرگ جلوه می‌دهیم.

فرزند آیت الله مطهری در عین حال با بیان اینکه این افراد در به وجود آمدن این وضعیت مقصر هستند، خاطرنشان کرده: بنده هنوز هم معتقد هستم که باید صدای مخالفان و منتقدان را شنید و باید حق راهپیمایی مسالمت‌آمیز داشته باشند اما انتخاب ۲۵ بهمن برای درخواست راهپیمایی زمان مناسبی نبود