الگوی برخورد با دانشجویان غلط است

نویسنده

آرش معتمد

“زیبنده نیست در کشوری که در آن به درازای تاریخ، تمدن وجود داشته و بیش از 2900 سال پیش نخستین منشور حقوق بشر نوشته شده چنین وضعیتی به وجود آید و با نخبگان برخوردی این چنینی صورت بگیرد.”

این جملات بخشی از سخنان مهندس مهدی امینی زاده، معاون دبیر کل سازمان ادوار تحکیم وحدت در گردهمایی اعتراضی احزاب اصلاح طلب در حمایت از دانشجویان دربند بود.در این گردهمایی که به همت شاخه گیلان سازمان ادوار تحکیم وحدت و با حضور جمعی از فعالین سیاسی این استان گیلان برگزار شد، ابتداسید محمد سید رییسی، دبیر سازمان ادوار تحکیم وحدت شاخه گیلان ضمن سخنانی به تشریح مبانی مشروعیت وطبقه بندی بحران ها اشاره کرد و سپس به تعریف شکل نظام سیاسی ایران پرداخت.

او سپس با معرفی سازمان دانش آموختگان ادوار تحکیم وحدت، به عنوان حلقه متوسط مدرن جمع حاضر را هم حلقه متوسط مدرن و اهل فکر نامید و گفت:” حضور در اینجا و بلند کردن صدا و فریاد کشیدن هیچ فایده ای ندارد. این بحثها باید آکادمیک شود و دوستان باید بنشینند و بحث کنند و کارگاه تشکیل بدهند مثل روندی که در دانشگاه تهران وجود دارد”.

تشدید این روند به نفع کشور نیست

مهندس مهدی امینی زاده، معاون دبیر کل سازمان ادوار تحکیم وحدت دومین سخنران این جلسه بود که با تاکید بر اینکه “نه در مکتب علی (ع) و نه در مکتب حضرت محمد(ص) سرکوب و اجبار وجود نداشته است” الگوی انتخاب شده از سوی برخی مسوولان در مورد برخورد با دانشجویان را نادرست ارزیابی کرد.

این عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت نقبی هم به حادثه 18 تیر ماه زد و با مخاطب قرار دادن مسوولان گفت: “18 تیر را به 16 آذر دیگری تبدیل نکنید”.

وی تجمع شش نفره‌ تعدادی از دانشجویان در مقابل دانشگاه صنعتی امیرکبیر را آرام عنوان کرد وپلمپ دفتر سازمان ادوار تحکیم وحدت را غیر قانونی خواند. او افزود: “در دفتر ادوار هیچ چیز مخفی وجود نداشت. ادوار برای فعالیت از وزارت کشور مجوز دریافت کرده و در واقع حزبی رسمی است که در چارچوب قوانین، فعالیت می‌کند”.

او بر همین اساس دستگیری عبدالله مومنی، سخنگوی ادوار تحکیم وحدت را تعجب برانگیز خواند، زیرا: “همه مومنی را به عنوان فردی آرام که معتقد به فعالیت در چارچوب‌های قانونی بود می‌شناختند”.

امینی زاده، مومنی را نماد فعالیت دانشجویی معرفی و تاکید کرد او همیشه در برخوردها و صحبتهای خود بر انجام حرکت بومی برای برقراری دموکراسی و آزادی در داخل کشور تاکید داشت.وی سپس با اشاره به فشارهای خارجی به کشور، تشدید روند برخورد در داخل را بی فایده دانست و گفت: “زیبنده نیست در کشوری که به درازای تاریخ، تمدن وجود داشته و بیش از 2900 سال پیش نخستین منشور حقوق بشر نوشته شده چنین وضعیتی به وجود آید و با نخبگان برخوردی این چنینی صورت بگیرد.”

روشن شدن ماهیت اصلاح طلبان واقعی

سروش اکبرزاده، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی دیگر سخنران این جلسه، احزابی مانند ادوار تحکیم وحدت راکه حرکت در چارچوب قانون را در دستور کار خود قرار داده‌اند دوستان نظام اعلام و تاکید کرد که نظام باید نگاه به دوستان خودش را تغییر دهد و کسانی را که برای اصلاح وضع موجود هزینه می‌پردازند از خود دور نکند: “اگر این روند ادامه یابد باعث ایجاد شکاف عمیق بین حاکمیت و مردم می‌شود”.

محسن باقری، نایب رییس جبهه‌ مشارکت منطقه‌ گیلان هم در ادامه‌ این مراسم به انتقاد از برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان و اصلاح طلبان پرداخت و با اشاره به دستگیری ملوانان انگلیسی و چگونگی برخورد نهایی با آنان گفت: “دانشجویان دستگیر شده فرزندان همین آب و خاکند.”

کیوان محمدی، رییس شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه هم یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که روش برخی از اصلاح طلبان و همچنین دانشجویان را مورد انتقاد قرار داد.

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه گیلان در نقد انتخاب احمدی نژاد و اینکه جمعی این انتخاب را حاصل تفکر پوپولیستی عنوان می‌کنند، گفت: “وقتی احزاب و صنوف واقعی در کشور وجود نداشته باشد روشن است که در دوم خردادی از صندوقهای آرا نام محمد خاتمی بیرون می‌آید و در سوم تیری هم نام احمدی نژاد”.

رییس شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در پایان سخنان خود انجام فعالیت سیاسی را هزینه بردانست: “مانند کار اقتصادی که ورشکستگی هم در خود دارد یا ورزش که در خود مصدومیت هم دارد”.

در ادامه این جلسه سهیلا مدارایی، دبیر کل حزب مشارکت مردمی ضمن سخنانی در مورد لزوم آموزش جوانان برای انجام فعالیت‌های سیاسی، بدون هزینه‌های اضافی تاکید کرد.

کاظم نصیراف، دبیر کل جمعیت کارکنان ایران هم آخرین سخنران این مراسم بود که حرکت دانشجویان را شایسته‌ برخوردهایی از قبیل بازداشت ندانست.

وی ایجاد آگاهی در سطح دانشگاهها را کافی ندانست و گفت: “باید آگاهی‌ها در سطح جامعه را هم افزایش داد”.

این مراسم در پایان با آرزوی آزادی برای دانشجویان بازداشت شده در 18 تیر ماه به پایان رسید.