ذخایر نفت در سراشیبی

نویسنده

» مقاله ساینس مانیتور در خصوص بازارآشفته جهانی

رابرت گیبسونز

در حالی که انتظار می رود اوپک تولید خود را در هفته جاری افزایش دهد و در سایه نگرانی های موجود در خصوص اوضاع اقتصادی دنیا، تجارت نفت این هفته  با رکود همراه بود.

تولید کنندگان حاشیه خلیج فارس و از جمله عربستان سعودی که نگرانند بهای تقریباً 115 دلاری هر بشکه نفت به رشد اقتصادی آسیب  بزند، مایلند  کشورهای صادر کننده نفت در اجلاس روز چهارشنبه تولید خود را افزایش دهند.

اعضای نمایندگی های سازمان اوپک در وین می گویند رسیدن به توافق برای پر کردن شکاف میان خروجی رسمی و تولید واقعی، که بالغ بر 1.4 میلیون بشکه در روز است، با وجود مخالفان سرسخت افزایش تولید نظیر ایران و ونزوئلا، می تواند کار مشکلی باشد. 

بهای نفت که منجر به برگزاری نشست اوپک شده است، در سقف بالایی قرار داشته است و قیمت نفت خام برنت دریای شمال در اغلب روزهای دو هفته گذشته بین 114 تا 117 دلار در نوسان بوده است.

نفت خام برنت برای تحویل در ژوئیه با 1.36 دلار کاهش به 114.48 دلار رسید که که کمترین قیمت در نزدیک به دو هفته پیش محسوب می شود و حجم مبادلات به 30 درصد پایین تر از حد متوسط دوره 30 روزه گذشته رسید.

جیم ریترباخ رئیس شرکتی در گلنای ایلینوی در یادداشتی نوشت: “بهای پایین فعلی نفت تا حد زیادی به ملغمه دلار قوی و بازار سست سهام مربوط می شود.”

وی گفت: “برخی مواضع پیش از اجلاس آتی اوپک نیز از ارسال علامت برخی وزیران نفت این سازمان مبنی بر افزایش تولید نفت حکایت دارد.”

فشار بیشتر بر بهای نفت به اخبار مربوط به از سرگیری انتقال 591,000 بشکه نفت خام در روز از خطوط لوله نفت حیاتی شرکت ترانس کانادا در روز یکشنبه نیز مربوط می شود.

نگاهی به گزارشات هفتگی منابع ذخیره آمریکا نشان می دهد ذخایر نفت خام این کشور هفته گذشته تا حدودی کاهش یافته است. انتظار می رود کاهش بیشتری در ذخیره بنزین و سوخت تبخیری رخ داده باشد.

تجار به بحران های یمن و سوریه نیز چشم دوخته اند. آمریکا از یمن خواست به سوی دموکراسی حرکت کند و علی عبدالله صالح رئیس جمهور این کشور در حال مداوای جراحات خود در عربستان سعودی است. جانشین وی در یمن تأکید کرده است که وی به یمن بازخواهد گشت. 

دولت سوریه نیز اعلام کرده است به حملات مسلحانه ای که به گزارش تلویزیون دولتی این کشور به کشته شدن بیش از 80 نیروی امنیتی در شمال غرب کشور منجر شده است، پاسخی قاطع خواهد داد.

در خبری دیگر، ارتش نیجریه اعلام کرد در حال انجام تحقیقات درباره تهدیدات مهمترین گروه شبه نظامی مخالف در این کشور، نیجر دلتا، در خصوص حمله به صنایع و تأسیسات نفتی این کشور عضو اوپک است.

منبع: کریستین ساینس مانیتور- 7 ژوئن