آزمایش موشک های بالستیکی در کویر

نویسنده

» گزارش لیبراسیون از حرکات پنهانی ایران

ارتش ایران طی سه روز یک سری از موشک های خود را در کویر مورد آزمایش قرار داد. هدف فرضی در این مانورها یک پایگاه خارجی بوده است.

ایران در این مانورها اقدام به پرتاب یک سری موشک های بالستیکی کرد که برخی از آنها قادرند حتی به اسراییل نیز اصابت کنند.

شبکه تلویزیونی عربی العالم دراین خصوص گزارش داد: “موشک های شهاب ۱، ۲ و ۳، قیام، فاتح و تندر در چارچوب هفتمین مانور پیامبر اعظم شلیک شدند.”

موشک شهاب ۳ که برد آن به دو هزار کیلومتر می رسد، یکی از موشک های بالستیکی ایران است که می تواند به اسراییل و پایگاه های آمریکا در منطقه برسد. برد دیگر موشک های شلیک شده در این مانور بین ۲۰۰ تا ۷۵۰ کیلومتر متغیر است.

به گفته ژنرال امیرعلی حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه، هدف از این مانور سه روزه که توسط سپاه پاسداران انجام شده، “ارسال پیام به کشورهای ماجراجو” که می خواهند به ایران حمله کنند بوده است.

این مانور در دشت کویر که در آن “یک پایگاه هوایی خارجی نیز شبیه سازی شده بوده” انجام شده است. حکومت تهران دلیل ساخت این پایگاه فرضی را کنترل دقت و کارآمدی موشک های پرتاب شده ذکر کرده است.

سران جمهوری اسلامی به طور مرتب تهدید می کنند که در صورت حمله به ایران، نه تنها اسراییل، بلکه پایگاه های آمریکا در خلیج فارس و خاورمیانه را نیز مورد حمله قرار خواهند داد.

اسراییل و ایالات متحده طی ماه های اخیر چندین بار به احتمال حمله علیه تأسیسات هسته ای ایران در صورت شکست در مذاکرات دیپلماتیک اشاره کرده اند.

مذاکرات مجدداً پس از ۱۵ ماه ازسر گرفته شد، ولی هر سه دور مذاکرات در استانبول، بغداد و مسکو به نتیجه ای که بتواند بن بست مذاکرات را ازبین ببرد نرسید و به همین دلیل اکنون احتمال یک مداخله نظامی افزایش یافته است.

موشک های بالستیکی تنها سلاح ایران به شمار می روند که می توانند اهدافی را خارج از مرزهای این کشور هدف بگیرند، چرا که ناوگان هواپیماهای جنگنده این کشور چندان مدرن نیست و ناوگان دریایی آن نیز از قدرت کافی برخوردار نمی باشد.

به گفته ژنرال حسین سلامی، شخصیت شماره دو سپاه پاسداران، شلیک موشک ها به پایگاه فرضی “۱۰۰ درصد با موفقیت همراه بوده”. او همچنین افزود: “این مانور نشان از قاطعیت، اراده و توان ملت ایران در دفاع از منافع ملی دارد.”

این مانور تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت و شامل حملات “هواپیماهای بمب افکن بدون سرنشین” نیز خواهد شد.

این زورآزمایی در زمانی انجام می شود که قرار است روز سه شنبه نشست جدیدی با حضور کارشناسان در استانبول برگزار شود تا بلکه بتوان پیشرفت هایی در پرونده هسته ای ایران حاصل کرد.

هیچ گونه اطلاعات دقیق و موثقی در مورد تعداد موشک های بالستیکی ای که ایران دراختیار دارد نیست. تهران تأکید می کند که مجموعه موشک هایش حدود پنجاه مدل مختلف را شامل می شود که اکثراً برگرفته از موشک های ساخت روسیه، چین و کره شمالی هستند.

به گفته کارشناسان غربی، ایران حداقل ده ها موشک شهاب ۳ و سجیل ۲ در اختیار دارد که می توانند اهدافی را در اسراییل یا در پایگاه های آمریکایی مورد اثابت قرار دهند.

منبع: لیبراسیون، ۳ ژوئیه