جریان خرابکار در دولت گرانی می سازد

نویسنده
نازنین کامدار

» تلاش تبلیغاتی برای بی اثر نشان دادن تحریم ها

در حالی که مسئله گرانی فزاینده و پیوند آن با افزایش تحریم های بین المللی، در حال تبدیل شدن به یک نگرانی امنیتی برای حکومت است، جریان های راستگرا می کوشند تا “مقصر اصلی” گرانی ها را یک جریان موهوم در داخل حکومت معرفی کنند و نه تاثیر تحریم های بی سابقه.

گرانی ها حتی با صرفه نظر کردن دولت از افزایش قیمت حامل های انرژی و متوقف شدن اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، کماکان ادامه دارد. جریان حاکم با اشاره به “دست های پشت پرده مرموز” می کوشند تا فضا را برای همگان ناامن کنند و مانع از اشاره به تاثیر تحریم ها شوند. از سوی دیگر، دولت همچنان خود را در ماجرای گرانی ها بی تقصیر می داند و می کوشد تا با جلوگیری از انتشار آمارهای اقتصادی، موجب افزایش اعتراض عمومی نشود.


این همه درحالی است که تخمین های رسانه های مستقل و برخی نمایندگان درباره نرخ واقعی تورم، رقمی معادل شصت در صد را نشان می دهد، اما دولت همچنان بر کنترل تورم در حول و حوش 20 درصد اصرار می ورزد.

با این حال، روز گذشته غلام رضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بوجه مجلس نهم فاش کرد که اسنادی در مکاتبات بانک مرکزی را دیده که حکایت از تورمی بیش از 533 درصد می کند. رقمی که بازهم به اعتقاد بسیاری از آگاهان غیرواقعی و بسیار خوشبینانه است.


این نماینده مجلس دیروز در جمع خبرنگاران گفته است: “هیچ یک از آمارهای معاونت راهبردی، مرکز آمار و سازمان مدیریت که نرخ تورم را 22.5 درصد اعلام کرده اند صحت ندارد”.

او افزوده است: “مردم و مخصوصا قشر آسیب پذیر جامعه از گرانی بسیار رنج می برند و مجلس مصمم است تا به مطالبات مردم جواب بدهد. مجلس حاضر به همکاری همه جانبه با دولت است تا بتواند قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج مردم را کاهش دهد. مجلس حاضر است در صورت لزوم با اصلاح قوانین و تصویب قوانین جدید، حتی در حوزه هدفمندی یارانه ها در کنار دولت باشد تا بتواند مشکلات را حل کرد و شرایط را بهبود داد”.

در همین حال، بانک مرکزی، گزارش هفتگی خود از افزایش قیمت کالاهای اساسی را منتشر کرده و کاهش 9 درصدی قیمت گوشت را به عنوان یک اقدام بزرگ جلوه داده است.

در گزارش این بانک که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرده در باره افزایش قیمت ها یا تثبیت قیمت های گران کالاها آمده است: “در گروه لبنیات بهای شیر پاستوریزه معادل 5.9 درصد افزایش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه ثابت بود. بهای تخم مرغ معادل 3.6 درصد افزایش داشت.‌ در گروه برنج، قیمت انواع برنج داخلی و وارداتی بدون تغییر بود. در گروه حبوب نیز بهای تمام اقلام این گروه ثابت بود. در گروه میوه‌های تازه قیمت هندوانه معادل 4.9 درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 1.4 درصد تا 13.7 درصد کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت خیار معادل 5.4 درصد، گوجه فرنگی 14.3 درصد، بادنجان 3.9 درصد و سبزی‌های برگی 7.1 درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 3/. درصد تا 2.6 درصد افزایش داشت. قیمت گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود. بهای گوشت گوسفند معادل 80 درصد افزایش ولی قیمت گوشت مرغ 9.8 درصد کاهش یافت. بهای قند معادل 40 درصد و شکر 50 درصد افزایش ولی قیمت چای خارجی 0.1 درصد کاهش داشت. بهای انواع روغن نباتی ثابت بود”.

جهش یا تثبیت قیمت های سرسام آور کالاهای اساسی در کنار آنچه که به “سونامی اجاره بها” شهرت یافته، موجب شد تا در هفته گذشته رسانه های تبلیغاتی حکومت سعی کنند، در ابتدا “مقصر اصلی” این شرایط کم سابقه را “بی تدبیری” دولت معرفی کنند، اما با افزایش فشارها بر مردم، هم اکنون به دنبال “جریان های مرموز” می گردند.


بنا بر این گزارش تمام تلاش دستگاه های تبلیغاتی متمرکز بر آن است که ماجرای تحریم های بی سابقه علیه ایران موجب افزایش قیمت ها معرفی نشود. اتفاقی که با حساسیت عمومی در خرید و فروش سکه و ارز در زمان اعلام شکست مذاکرات مسکو و نیز آغاز تحریم نفتی اروپا، بی اثر بودن آن روشن شد.

با این حال، روز گذشته، روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی بر بی ارتباطی تحریم ها با گرانی های سرسام آور اصرار کرده و نوشت: “رسانه‌های فارسی زبان معاند با جمهوری اسلامی طی روزهای اخیر با اختصاص ویژه برنامه‌هایی سعی کرده‌اند ابعاد تحریم و اثرات آن را در جامعه وسیع و نشانه آن را نیز گرانی دربازارگوشت و فرآورده‌های دامی و دلار و سکه نشان بدهند. با این حال حتی کارشناسان اقتصادی مخالف نظام که دایم در حال گفت و گو با این رسانه‌ها هستند نیز نتوانسته‌اند گرانی‌های اخیر را حاصل تحریم‌ها بدانند وبه آن نسبت دهند و دایم از آثار روانی آن دم می‌زنند و این گرانی‌ها را حاصل وضعیت داخل می‌دانند”.


جوان افزوده است: “ایران پس از انقلاب اسلامی تا کنون همواره مورد تحریم‌های گوناگون از سوی دشمنان خود بوده و تحریم واژه‌ای ناآشنا در بین مردم کشور ما نیست. اما تحریم خرید نفت که از چهارروز پیش آغاز شده با هجمه بزرگی از عملیات روانی دشمنان همراه شده که منافع موج سواران دلال، زیاده‌خواهان محتکر، تولیدکنندگان بی‌تعصب و افزون‌خواه وشبکه خرابکار فعال در دولت گرانی‌ها را به تحریم متصل کرده وبه عنوان همراهان داخلی دشمنان در کنار رها‌سازی برخی وظایف از سوی مسئولان دولتی، تحریم راهمچون سایه‌ای در شب بزرگ جلوه می‌دهند. حال آنکه گرانی‌های اخیر ربطی به تحریم ندارد چراکه ازعملیات اجرایی این تحریم تنها چهار روز می‌گذرد.

جوان در پاسخ این سؤال که پس ریشه این گرانی‌ها کجاست نوشته اولین عامل را می‌توان بازماندگان محتکر دوران جنگ دانست که هر فرصتی رابرای ایجاد اخلال در بازارهای مختلف به منظور افزایش درآمدهای نامشروع ( حتی به بهای فشار به اقشار محروم) غنیمت می‌شمرند.” این روزنامه دومین عامل را هم “فعال شدن گروه خرابکار در دولت دانست”.

حسین شریعتمداری هم در روزنامه کیهان، یک “جریان مرموز” کشف کرده و در باره آن نوشته است: “تحریم های اقتصادی اگرچه در پیدایش پدیده گرانی بی تاثیر نیستند اما، نقش و ضریب اثر آنها در حد و اندازه ای نیست که گرانی لگام گسیخته و «جهشی» بسیاری از کالا و خدمات ضروری و مورد نیاز مردم را در پی داشته باشد”.

او افزوده است: “بی پرده باید گفت جریان مرموزی در داخل کشور اصرار دارد که تحریم های اقتصادی دشمنان بیرونی را «فلج کننده»! و راه کار برون رفت از آن را، تن دادن به خواسته های غیرقانونی و باج خواهانه حریف قلمداد کند. این جریان، دو طیف جداگانه با دو انگیزه متفاوت را درخود جای داده است که بعید نیست- و نشانه هایی نیز در دست است- که این دو طیف در یک نقطه با یکدیگر پیوند خورده و یا خواهند خورد”.

طرح امنیتی مدیر کیهان به آن جا می رسد که مقصود از این کار [در دولت] رساندن حکومت به نقطه ای است که انگار چاره ای جز گفتگو با آمریکا وجود ندارد و طراحان این نوع گفتگو هم خود را نجات دهنده و عامل این گفتگوها معرفی می کنند.

مخاطب یادداشت حسین شریعتمداری می تواند احمدی نژاد و رحیم مشائی یا علی اکبر هاشمی و تکنوکرات های هوادار وی باشند.

در همین حال، سازمان شبه نظامی بسیج دانشجویی نیز روز گذشته با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به سران قوا، دولت را مقصر گرانی ها دانست.

در نامه بسیج دانشجویی که شباهت زیادی به سرمقاله کیهان و گزارش جوان دارد، آمده است: “آقای رئیس جمهور! شما که در طول دوران ریاست جمهوری خود، بالغ بر صد سفر استانی داشته اید و ارتباط تنگاتنگی با بدنه مردم برقرار کرده اید، آیا این گرانی ها و تاثیر آن بر زندگی مردم را نمی بینید؟ آیا نمی بینید که مستقل از تمام تلاش هایی که شده همچنان امروز مردم درگیر نیازهای ساده معیشتی خود هستند و گرانی های اخیر مشکلاتی را برای اقشار مختلف مردم، خصوصا قشر مستضعف جامعه به وجود آورده است؟”

بسیجی ها پرسیده اند که آیا کارشکنی ها یا تحریم علت این گرانی هاست؟ آیا واقعاً کنترل بازار، خصوصاً قیمت اجناس ضروری کار سختی است برای دولت؟! در حالیکه در موارد مشابه در سالیان گذشته دولت نشان داد که به خوبی از عهده این کار بر می آید. انتظار ما از دولت خدمتگزار این است که با وجود احتمال درستی تمام مسائل، نگذارد ذره ای از مشکلات به مردم منتقل شود.