آخرین اولتیماتوم به ایران

نویسنده

» مصاحبه مشاور اوباما با فیگارو:

لور ماندویل

 

ژنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، در کاخ سفید خبرنگار فیگارو را پذیرا شد و به سؤالاتی درخصوص موضع ایران و پرونده هسته ای این کشور پاسخ گفت.

دولت فرانسه معتقد است که موضع مقامات امریکایی در مورد جمهوری اسلامی چندان قاطعانه نیست. نظرتان در این باره چیست؟

به نظر من، روابط میان رییس جمهور ایالات متحده و رییس جمهور فرانسه بسیار خوب است و با یکدیگر مذاکرات بسیاری دارند. در مورد ایران، مسأله سرعت عمل مطرح است. متأسفانه دولتمردان جمهوری اسلامی دارند فرصت هایی را که به آنها اجازه می دهد وارد راه صحیح شوند از بین می برند. اگر آنها به واقع به مقاصد صلح آمیز فکر می کنند، باید قدر این فرصت ها را بدانند و مقاصد شفاف هسته ای خود را به همه نشان دهند. ما همیشه گفته ایم که آخر سال جاری مشخص خواهد شد ایران به سوی چه مقصدی در حرکت است و سپس نتیجه گیری های لازم را خواهیم کرد. من فکر می کنم که بین ایالات متحده و فرانسه هیچ اختلاف نظری در مورد اعمال تحریم یا گام بعدی این داستان وجود ندارد.

آیا اعمال تحریم می تواند راه حل این معضل باشد؟ آیا بهتر نیست دولت های غربی بیشتر روی جنبش مردم ایران حساب کنند؟

گفتنش آسان است، ولی عمل کردن به آن سخت است. درحقیقت، نه فرانسه و نه ایالات متحده هیچ یک مایل نیستند در سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی مشارکت داشته باشند. اگر چنین اتفاقی روی دهد، بی شک عامل دیگری باعث آن شده. مشکلات داخلی ایران بی شمارند و شاید همین مسأله باعث سردرگمی دولتمردان جمهوری اسلامی و عدم ارائه پاسخ شفاف به مسایل هسته ای شده است. ولی این مسایل چیزی را عوض نمی کند و از انتظارات ما درخصوص مذاکرات نمی کاهد. پیشنهاد ما صادقانه و شفاف است. ولی تاکنون مقامات جمهوری اسلامی این پیشنهاد را جدی نگرفته اند.

آیا روس ها با اعمال تحریم موافقت کرده اند؟

روسیه تاکنون به طور کامل با شیوه ما موافق بوده. ولی دولتمردان روسی می دانند که صبر ما به پایان رسیده و تا یک ماه دیگر باید شاهد تغییراتی باشیم. البته این در صورتی است که جمهوری اسلامی گام مثبتی برندارد.

 

منبع: فیگارو، ۱۴ دسامبر