انکار هولوکاست و تبلیغات انتخاباتی

لوس آنجلس تایمز
لوس آنجلس تایمز

» نگاه لوس آنجلس تایمز به مواضع نامزدهای اصلاح طلب

به نوشته یکی از روزنامه های ایران نامزد انتخاباتی و رقیب اصلاح طلب محمود احمدی نژاد با انتقاد از وی به دلیل انکار هولوکاست، اعلام کرد وی به اسرائیل خدمت کرده و ایران را در انزوای بیشتر گرفتار کرده است.

مهدی کروبی، روحانی میانه رو و یکی از دو نامزد اصلاح طلب و امیدوار به کنار زدن آقای احمدی نژاد در انتخابات 22 خرداد ماه است. رئیس سابق مجلس  ایران از تلاش برای بهبود روابط با غرب سخن گفته است؛ وی مشکلی در دیدار با آقای اوباما ندارد، به شرط آنکه این اقدام به منافع ملی کشور کمک کند.

روزنامه اعتماد ملی که ارگان رسانه ای کروبی است، به نقل از وی نوشت: “احمدی نژاد با طرح موضوع هولوکاست، بزرگترین خدمت را به اسرائیل کرد زیرا تمام دنیا به پشتیبانی از اسرائیل برخاست.”

رئیس جمهور ایران بارها هولوکاست را افسانه خوانده است و حتی در سال 2006، یک کنفرانس بین المللی را برای مناظره درباره نسل کشی یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم میزبانی کرده است.

احمدی نژاد ضمناً از نابودی اسرائیل سخن گفته است، هرچند این اظهارات بعداً رد شده است.

میر حسین موسوی، نامزد پیشروی اصلاح طلب نیز احمدی نژاد را به روش مشابهی به دلیل اظهارات آتشین و نزاع با جامعه بین المللی و دور کردن متحدان از کشور مورد انتقاد قرار داده است.

روزنامه آفتاب یزد به نقل از وی گزارش کرد: “امروز به جزء تعدادی دوست که از گذشته دور داشته ایم، هیچ ارتباط مناسبی با جامعه جهانی نداریم و در معرض تهدیدات قرار گرفته ایم.”

منازعه شدید احمدی نژاد با جامعه بین المللی، به جزء مسأله اسرائیل، بر سر برنامه هسته ای ایران بوده است. ایران می گوید تلاش های آن کشور صلح آمیز بوده و بر روی تولید جریان برق متمرکز است، درحالیکه آمریکا، اسرائیل و بسیاری از متحدان آنها نسبت به توسعه توانمندی تولید تسلیحات هسته ای از سوی ایران مشکوک هستند.

شورای امنیت سازمان ملل ایران را به دلیل امتناع از تعلیق غنی سازی اورانیوم، دانش فنی که می تواند هم در تولید انرژی هسته ای و هم بمب هسته ای به کار رود، مشمول سه دور از تحریم ها کرده است.

بسیاری از اصلاح طلبان و محافظه کاران، احمدی نژاد را به صرف زمان زیاد برای انتقاد از آمریکا و اسرائیل متهم کرده اند، درحالیکه تلاش کافی برای ترمیم اوضاع اقتصادی به عمل نیامده است. اقتصاد ایران، علیرغم درآمد سرشار نفتی از نرخ بالای تورم و بیکاری رنج می برد.

موسوی گفت، احمدی نژاد اقتصاددانانی را که نسبت به وخیم تر شدن تورم و از دست رفتن درآمدهای نفتی در نتیجه توزیع پول نقد در میان مردم هشدار می دهند، نادیده می گیرد. 70 درصد بودجه دولت به درآمدهای نفتی متکی است.

آفتاب یزد به نقل از موسوی نوشت: “وقتی اقتصاد دانان هشدار دادند نقدینگی حاصل از درآمدهای نفتی سبب ایجاد مشکل خواهد شد، کسی به آنها توجه نکرد.”

احمدی نژاد با وعدۀ توزیع پول نفت میان خانواده، ریشه کنی فقر و مقابله با بیکاری در سال 2005 به مقام ریاست جمهوری رسید.

رئیس جمهور ایران با دفاع از طرح تقسیم پول نقد می گوید این اقدام، اشتغال زا خواهد بود. با این حال، نرخ بیکاری مطابق آمارهای غیر رسمی به 30 رسیده است.

 

منبع: لس آنجلس تایمز- 16 مه

www.latimes.com/news/nationworld/world/la-fg-iran17-2009may17,0,4289836.story