احمدی‌نژاد مسئول مشکلات معرفی شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» حمله هماهنگ امامان جمعه به رئیس دولت:

بازتاب‌های کنفرانس مطبوعاتی پرحاشیه محمود احمدی‌نژاد و سخنان وی درباره مشکلات اقتصادی کشور، همچنان ادامه دارد. ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و برخی گروه‌های اصول‌گرا در روزهای گذشته به انتقاد از احمدی‌نژاد پرداخته و دولت او را مسئول مشکلات کشور معرفی کرده اند؛ برخی از آنها گفته‌اند که احمدی‌نژاد فکر می کند مردم هالو هستند.

در همین حال یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است که دولت توان اداره امور اقتصادی کشور را ندارد و خواستار تشکیل یک کمیته فرادولتی برای مدیریت وضع کشور شده است.

در هفته‌های گذشته علاوه بر کالاهای مختلف، نرخ ارز نیز شاهد رشد تصاعدی بود و در روزهای پایانی هفته‌ی گذشته، ناآرامی و اعتصاب در بازار تهران به وجود آمد. از تهران همچنین خبر می‌رسد که بسیاری از صرافی‌ها خرید و فروش ارز را متوقف کرده‌اند.

عزت الله یوسفیان، از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در این باره گفته است: “اینکه گفته شود آنچه در بازار ارز اتفاق افتاده کار دلالان و اثر تحریم هاست در شان رئیس جمهور که مدیریت اجرایی را بر عهده دارد، نیست. کسی منکر تاثیر تحریم و افزایش قیمت ها نیست، اما مشکل عمده مدیریت است زیرا هیچ تهمیداتی در داخل اندیشیده نشد”.

اشاره وی به بخشی از سخنان محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس مطبوعاتی هفته گذشته است که نوسان در بازار ارز را ناشی از جنگ روانی و برخی اقدامات امنیتی معرفی کرد و دولت را در این زمینه بی‌تقصیر دانست.

در تحولی دیگر اسماعیل جلیلی، دیگر عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با اشاره به این‌که “دولت توان مدیریت بازار را ندارد” گفته: “ما نیاز داریم کمیته ای فرادولتی برای تکلیف کردن به دولت یا گرفتن مدیریت اقتصاد از دولت تشکیل شود تا در اقتصاد به ثبات و تعادل برسیم. تیم اقتصادی دولت امروز توان مدیریت شرایط بحرانی را ندارد و زمانی که کم می آورد به راحتی شانه از مسئولیتی که دارد، خالی می کند”.

سعید قاسمی، از اعضای سپاه پاسداران نیز به انتقاد از احمدی‌نژاد در زمینه مدیریت بازار ارز پرداخته و گفته است: “داستان دلار پوسیده بدون پشتوانه و کاغذی چیست که هر روز روی اعصاب جامعه راه می‌رود و مسئولین را به جان هم می‌اندازد، این توطئه انگلیسی است که تفرقه می‌اندازد”.

وی همچنین خطاب به احمدی‌نژاد افزوده است: “برادر عزیزم، مدل جدیدی را شروع کرده‌اید و یا اینکه با شما شروع کرده‌اند اما می‌خواهم بگویم فرصت شما تمام شده است. مواضعی که دارید و برخی از آنها را در سفر اخیرتان به نیویورک مطرح کردید، حرف‌های دو پهلو است و پالس‌ها و چراغ سبز به آن طرف نشان می‌دهد. لذا مواضع شما ما را اذیت می‌کند. به همین خاطر می‌خواهم بگویم مواضع‌تان را برگردانید و حرف‌تان را عوض کنید. این مدلی که شما دارید در گذشته برخی‌ها داشتند و آقا روح الله جلوی آن ایستاد. اگر مردم می‌خواستند نوکر آمریکا باشند و با آمریکا روابط داشته باشند اصلا چرا انقلاب کردند. رای مردم به شما رای به ارزش‌های عدالت محور بود. پس بدانید الان وقت این حرف‌ها نیست. اگر بنا باشد بر خلاف بیان رهبری که ما در وضعیت بدر هستیم، نه شعب ابیطالب، بخواهید با چنین وضعیتی به رهبری بگویید تحلیلشان راجع به تحریم‌ها اشتباه است و تاثیر بر جامعه بگذارید، باید بگوییم موهای ما در آسیاب سپید نشده و حواس ملت کاملا جمع است”.

الیاس نادران، نماینده مجلس، نیز انتقادهای مشابهی از احمدی‌نژاد دارد. وی در گفت‌وگویی با سایت الف، گفته است: “متأسفانه در ماه‌های اخیر می‌بینیم که برخی بی‌تدبیری‌‌ها در حوزه اجرایی به نحوی است که پذیرفتنی نیست، یعنی نه اینکه ما منکر فشارهای بین‌المللی هستیم بلکه اتفاقاتی که در بازار می‌افتاد اتفاقات طبیعی نیست که مثلاً بگویم متأثر از تحریم‌ها و فشارهای بیرونی است. برخی علائم نشان می‌دهد که متأسفانه در داخل سو‌ءمدیریت‌ها منجر به این می‌شود که بازار به هم ریختگی پیدا می‌کند. با یک دید واقع‌بینانه تحریم و فشارهای اقتصادی و سیاسی دشمن تا چه حد بر اقتصاد ما و بازار داخلی تأثیرگذار بوده است، چرا که برخی از مسئولان دولتی روی این گزاره تأکید اساسی دارند؟ و از آن به عنوان اولین عامل وضع موجود یاد می‌کنند”.

همین روند باعث آن شد که منصوبان رهبر جمهوری‌اسلامی در شهرهای مختلف به انتقاد از دولت بپردازند. احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان، دلیل مشکلات اقتصادی را “سوء تدبیر” دانست و خواستار اتحاد سه قوه برای حل این مشکل شد.

طباطبائی نژاد، امام جمعه اصفهان، نیز با اشاره به سخنان محمود احمدی‌نژاد، گفت: “متاسفانه رئیس جمهور در مصاحبه خود با رسانه‌های گروهی در مورد گرانی‌ها حرف‌هایی نامرتبط بیان کردند و این مسئله باعث اعتصاب بازاریان شد. به نظر من دلیل اصلی اعتصاب بازاریان در تهران جواب های نامرتبط رئیس جمهور در خصوص گرانی های افسار گیسخته در کشور بوده است چراکه رئیس جمهور در جواب خبرنگاران گرانی ها را ازدولت ندانسته وظاهرا وی خیال می کند که مردم مشتی نادان و “هالو” هستند”.

وی ادامه داده: “باید بگویم اگر در بازی شطرنج مهره‌ها را درست نچینی باخته ای و در اقتصاد هم اگر مهره اقتصاد را درست سر جای خود نگذاری به یقین می‌بازی و اشتباهات دولت‌های قبلی هم همین مسئله بوده است و به نظر من این مهره چینی‌های اقتصادی به ضرر اقتصاد بوده است. به نظر من درصد کمی از مشکلات اقتصادی و تورم به تحریم دشمنان مربوط است و دلیل اصلی آن سیاست های غلط اقتصادی است”.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و از حامیان محمود احمدی‌نژاد نیز به انتقاد از دولت و احمدی‌نژاد بابت مشکلات پرداخت: “شما به عنوان مسئول در برابر زندگی و معیشت این مردم مسئولیت دارید. روزی که رأی گرفتید و ادعا کردید می‌توانید، آیا می‌دانستید این کشور و مردم انقلابی هستند یا نه؟ اگر می‌دانستید که این کشور و این ملت انقلابی هستند و در برابر استکبار در حال مقابله و ایستادگی هستند پس باید آماده مقابله با هرگونه مشکل و بحرانی که استکبار برای این ملت ایجاد می‌کند، باشید. اگر می‌دانستید که نمی‌توانید در مقابل این مشکلات و بحران‌ها ایستادگی کنید اما، به مردم گفتید که می‌توانید، بی‌شک در حق مردم خیانت کرده‌اید و در این ارتباط نیز اگر می‌توانید کاری انجام دهید و آن را انجام نمی‌دهید و وارد عرصه نمی‌شوید، حکم منافق دارید. مردم فرافکنی هیچ یک از مسئولان را قبول نمی‌کنند، چرا که این ملت خاطره‌ای تلخ از فرافکنی مسئولان دارد.”

همچنین میرعمادی، امام جمعه خرم آباد با اشاره به برخی علل گرانی‌ها در کشور گفت: “اینکه برخی عنوان می کنند این گرانیها ناشی از تحریم ها و عدم رابطه با آمریکا است تصوری غلط بوده و موجب می شود که سایر علل و عوامل نادیده گرفته شود. متاسفانه در این زمینه مدیریت و هماهنگی مناسبی صورت نگرفته است. باید هماهنگی لازم صورت می گرفت تا یک شبه قیمت کالاها این قدر بالا نرود”.

رضا استادی، امام جمعه قم و ازاعضای جامعه مدرسین نیز از دیگر منتقدان وضعیت اقتصادی کشور بود: “فشارهایی غیر از فشار تحریم‌ها به خاطر مدیریت بد و بی تدبیری باعث گرفتاری مردم شد و تقوای مدیران ایجاب می‌کند که این مشکلات را برطرف کنند. تقوای مدیران ایجاب می کند که مسئولان استبداد به رأی نداشته باشند و نگویند هر چه من و گروه من می‌گوید درست است. مسئولان ما اگر متقی هستند باید دور هم بنشینند و این مشکلات را برطرف کنند”.

امام جمعه زنجان نیز مسوولان دولتی را به فرافکنی متهم کرد و گفت: “برخی هنرشان این است که به دنبال مقصر می گردند و به جالی اصلاح وضعیت سعی می کنند همدیگر را در بوجود آمدن وضعیت موجود مقصر معرفی می کنند. نباید ریشه و علت اصلی همه مشکلات اقتصادی کشور را آمریکا و کشورهای غربی و تحریم ها دانست و باید دلیل آن را در تنبلی ها و کوتاهی های موجود در کشور جستجو کرد. الان دیگر جای دنبال مقصر گشتن و فرافکنی کردن نیست بلکه باید هوشیارانه در مقابل مشکلات برنامه ریزی جامعه و کامل داشته باشیم”.