اختلاس های چند رقمی به ایلام هم رسید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اعتبار میلیاردی مجمعی که آشپزخانه‌اش فعال است

یک روزنامه صبح تهران به نقل از یک نماینده مجلس، پرده از اختلاس چند صد میلیارد تومانی یکی از بزرگ‌ترین پتروشیمی‌ها در دومین استان تولید کننده گاز کشور برداشته؛ اختلاسی که بیش از دو سال قبل صورت گرفته و به گفته او اینک اقداماتی برای کاهش میزان واقعی این اختلاس و رهاندن عاملان اصلی “از دست قانون” در جریان است.

 مجتمع پتروشیمی ایلام در دو سال گذشته یکی از پرحاشیه‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور بوده که به نوشته خبرگزاری‌های حکومتی “با وجود پیشرفت ۵۵ درصدی متوقف شده است.” یک وبسایت استانی هم نوشته این پتروشیمی در شرایطی که فقط آشپزخانه آن فعال است، ماهیانه میلیاردهاتومان هزینه روی دست مردم می‌گذارد.

 

دست‌هایی در کار است

به گزارش روزنامه آرمان، از روزنامه‌های صبح تهران، نماینده ایلام، ایوان، شیروان چرداول مهران و ملکشاهی دیروز در مجلس در مصاحبه با “قدس آنلاین” گفته است: “میزان واقعی اختلاس در پتروشیمی ایلام ۴۴۰ میلیارد تومان است.”

احمد شوهانی، با بیان اینکه “بر اساس مدارک و مستندات موجود، علی رغم اعلام قبلی، مبلغ واقعی اختلاش در پتروشیمی ایلام ۴۴۰ میلیارد تومان است”، گفته: “دست‌هایی در کار است که میزان این اختلاس را کاهش دهند و اختلاس گران واقعی را از دست قانون برهانند.”

این نماینده مجلس اشاره مشخصی به هویت این افراد نکرده است اما در دو سال گذشته که پرونده اختلاس‌های مالی رسانه‌ای شده‌اند، اصولگرایان اطرافیان محمود احمدی‌نژاد ـ بخصوص اسفندیار رحیم‌مشایی و گروهی که “جریان انحرافی” نامیده می‌شوند ـ را متهم به دست داشتن در این اختلاس‌ها کرده‌اند.

به گفته نماینده ایلام در مجلس نهم “علی رغم بزه آشکار اختلاس گران در این پرونده، متخلفین همچنان آزادند و پیگیری این پرونده بعهده سازمان بازرسی کل کشور قرار گرفته و لازم است که هر چه سریع‌تر مطالبات مردم استان ایلام در رسیدگی به این پرونده مدنظر قرار گیرد.”

ماجرای اختلاس در مجتمع پتروشیمی ایلام دو سال پیش ابتدا توسط داریوش قنبری، نماینده وقت ایلام در مجلس رسانه‌ای شد. آنزمان برخی از خبرگزاری‌ها از جمله خبرگزاری مهر نرخ مبلغ اختلاسی را حدود ۱۰۰ میلیاردتومان اعلام کرده بودند.

داریوش قنبری گفته بود علیرغم دیدار مجمع نمایندگان ایلام در مجلس با مدیر عامل پتروشیمی کشور، او در این مورد “سکوت” کرد.

با این حال بعد از مدتی، در آذر ماه، ۱۳۸۹ احمد شوهانی، نماینده ایلام در مصاحبه با خبرگزاری فارس خبر از بازداشت “داوود فرمهینی فراهانی” مدیر عامل پتروشیمی ایلام به عنوان متهم اصلی این پرونده داد. در اسفند ماه‌‌ همان سال هم طی حکمی از سوی رئیس هیات مدیره پتروشیمی ایلام، جواد کمری، به مدیر عاملی این مجموعه منصوب شد.

 

 نقاط امید توسعه

این مجتمع پتروشیمی در ۲۶ کیلومتری شمال غربی مرکز استان ایلام واقع شده و به عنوان یکی از نقاط امید توسعه صنعتی استان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌های مهر و فارس، طراحی و ساخت این مجتمع شش سال پیش آغاز شد و به علت تحریم‌ها و مشکل نقدینگی این طرح تنها حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نیمه تعطیل است.این در حالیست که گفته می‌شود تاکنون هفت هزار میلیارد ریال اعتبار و سرمایه گذاری ارزی و ریالی برای اجرای این مجتمع هزینه شده است.

به گفته داریوش قنبری، نماینده ایلام در مجلس هشتم علاوه بر این مبلغ، ظاهرا ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای بهره برداری این پروژه نیاز است ولی به دلیل عدم اختصاص اعتبار لازم این پروژه نیمه کاره‌‌ رها شده است و کارکنان جذب شده برای این پتروشیمی به عسلویه و جاهای دیگر منتقل شده‌اند.

در مرداد ماه امسال وبسایت “ایلام نیوز” که اخبار استان ایلام را پوشش می دهد گزارش کرد: “اکنون پتروشیمی ایلام بعد از صرف صد‌ها میلیارد تومان هزینه باداشتن صد‌ها کارمند که عمدتاً دارای رابطه با مدیران مختلف استان از اصولگرا و اصلاح طلب وگذشته وحال هستند درحالتی قراردارد که فقط آشپزخانه آن فعال می‌باشد و ماهیانه میلیاردهاتومان هزینه روی دست مردم می‌گذارد.”

 به نوشته این وبسایت: “مدیران استانداری که مستقیماً به شبهات وپرونده‌های مالی متهم هستند و هر روز خبرنگاران استان مدارک مالی انحرافات آن‌ها را به مطبوعات می‌کشانند و از سوئی هر روز دم از کمبودمنابع مالی در استان می‌زنند معتقد به راه اندازی پتروشیمی نیستند و به مردم ایلام پیشنهاد می‌کنند به اموری مانند قالی بافی و پرورش بز بپردازند.”

ایلام نیوز حتی نمایندگان را هم از نقد خود در امان نگذاشته و نوشته بود: “ازآتش نمایندگان هم برای استان آبی گرم نمی‌شود. شما فکر می‌کنیداگرمدیریت فشل استان به همراه نمایندگان که حتی یک بار باهم یک صبحانه کاری نخورده‌اند پیگیر موضوع پتروشیمی ایلام باشند نمی‌توانند به جائی برسند؟ پرونده استاندار فعلی ایلام که مشخص است اماواقعاً نمایندگان استان هم برای مردم استان چه کرده‌اند؟”

 

تحرک برای فعالیت دوباره؟

بعد از عسلویه در استان بوشهر و در منطقه اقتصادی اختصاصی “پارس جنوبی”، استان ایلام دارای دومین ذخایر گازی برزگ کشور است و به ترتیب ۲۹ و ۱۵درصد ذخایر گاز و نفت کشور در این استان قرار دارد.

نمایندگان مجلس بار‌ها گفته‌اند این ذخایر می‌توانند تاثیر بسزایی در زمینه اشتغال زایی و تامین خوراک داشته باشند.

خبرگزاری ایسنا در فروردین ماه امسال از انتقال دفترمرکزی پتروشیمی ایلام به تهران خبر داده بود.

بر اساس گزارش ایسنا این مجتمع که چندی پیش به موجب مصوبات دولتی از تهران به ایلام منتقل شده بود بی‌سر و صدا مجددا به تهران منتقل شده است.

اینک با اظهارات اخیر نماینده ایلام در مورد میزان واقعی اختلاس در این مجتمع، به نظر می‌رسد بار دیگر حواشی پتروشیمی ایلام به رسانه‌ها کشیده شود.