شکست سیاست های سی ساله

نویسنده

» نگاه کوریه انترناسیونال به افزایش طلاق در ایران

مهدی باقرنژاد

تعداد طلاق در ایران چنان رو به افزایش گذاشته که مسؤولان کشور درصدد ایجاد “مدرسه ازدواج” برآمده اند. در این مدرسه، زوج ها خود را برای آغاز یک زندگی زناشویی آرام و باثبات آماده می کنند.

این مدرسه به هدف کاهش تعداد طلاق در ایران که به واقع مسؤولان را نگران کرده به وجود آمده است. سازمان ملی جوانان، تحت نظارت دولت، اقدام به صدور “مجوز ازدواج” قبل از انجام عقد می کند.

مهرداد بذرپاش، رییس این سازمان و مشاور نزدیک محمود احمدی نژاد، در این رابطه می گوید: “این مجوز نشان می دهد که چنین شخصی دانش و شناخت لازم برای حفظ خانواده را دارد.” براساس آمار رسمی، اکنون در ایران از هر ۷ ازدواج یک ازدواج به طلاق ختم می شود و این درحالی است که در تهران از هر ۴ ازدواج یک ازدواج به طلاق ختم می شود. در پایان سال ایرانی افزایش تعداد طلاق در کشور نسبت به سال ۲۰۰۵ [سال به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد] پنجاه درصد افزایش داشته است.

در ایران پایین ترین سن قانونی ازدواج برای مردان ۱۸ سال و برای زنان ۱۶ سال است. سال گذشته، متوسط سن زوج های جوان ۲۶ سال برای مردان و ۲۳ سال برای زنان بوده است.

این کلاس های ازدواج، توصیه های روانشناسی و اصول آموزش اسلامی را شامل و در سه دوره برگزار می شوند: قبل از ازدواج، در خلال ازدواج و بعد از ازدواج. هزینه ثبت نام ۱۰ دلار امریکا برای مدت ۱۶ هفته به همراه جزوه آموزشی است. در یکی از این جزوه ها نوشته شده که “یک شوهر خوب باید قدرتمند و چهارشانه باشد، از شأن اجتماعی برخوردار باشد و در نگاه، افکار و رفتارش اثری از هوسرانی دیده نشود”. او همچنین باید بتواند نیازهای همسر و فرزندانش را برآورده کند. زن نیز به نوبه خود باید سلامت و دارای اندام زیبا باشد و از شوهر خود فرمانبری کند.

مصطفی اقلیما، کارشناس امور اجتماعی، معتقد است که صدور مجوز ازدواج اجباری در حقیقت دخالت در زندگی خصوصی مردم است. او می گوید: “هیچ کس این حق را ندارد که به مردم بگوید چطور ازدواج کنند. زوج های جوان می توانند در صورت تمایل با یک کارشناس و متخصص مشاوره کنند ولی نباید اجباری در کار باشد.”

یک تحقیق دانشگاهی نشان می دهد که فقر، بیکاری، گرایش به مواد مخدر و ناتوانی جنسی جزو عواملی هستند که منجر به طلاق می شوند. با این حال، بسیاری از مسؤولان جمهوری اسلامی و گروه های مذهبی معتقدند که افزایش بی رویه طلاق به دلیل عدم رعایت ارزش های اسلامی است.

ازنظر زهرا شرف الدین، نماینده رسمی مرکز امور زنان و خانواده، اگر زنان به جای کار کردن به خانه داری روی آورند، تعداد طلاق کاهش می یابد. ۸۳ درصد ایرانیان که تقاضای طلاق می کنند دارای شغل هستند. درحقیقت، زنانی که منبع درآمد دارند، از وابستگی کمتری نسبت به شوهران خود برخوردارند و به همین دلیل آمادگی آنها برای طلاق بیشتر است. جامعه محافظه کار ایران در برابر این واقعیت به ضرب المثل معروفی اشاره می کند: “زن با لباس سفید عروسی به خانه شوهر می آید و با کفن سفید از خانه شوهر می رود.”

یکی از کارشناسان امور زنان که نخواست نامش فاش شود در این رابطه می گوید: “اینکه زنان را مجبور کنیم در خانه بمانند، چاره طلاق نیست. مثل این است که به مردم بگوییم به دلیل خطرات اتومبیل به اسب روی آورند.”

 

منبع: کوریه انترناسیونال، ۳۰ آوریل