سینماگران آمریکایی در کنار پناهی در انفرادی

نویسنده
بابک مستوفی

» اسپیلبرگ و اسکورسیزی خواستار آزادی کارگردان دایره شدند

جمعی از سرشناس ترین ترین فیلمسازان آمریکایی،  با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی جعفر پناهی شدند. در میان امضا کنندگان این نامه استیون اسپیلبرگ، فرانسیس فورد کوپولا و مارتین اسکورسیزی در کنار فیلمسازانی چون جیم جارموش و انگ لی دیده می شود. جالب اینکه مشهورترین فیلمسازان منتقد دولت آمریکا نظیر مایکل مور و اولیور استون هم این نامه را امضا کرده اند.

بدین ترتیب سازندگان برخی از ماندگارترین فیلم های تاریخ سینما از “پدرخوانده” تا “راننده تاکسی” با اعلام حمایت از یک فیلمساز دربند ایرانی، لحظه مهمی را در تاریخ سینما و سیاست ایران رقم زدند.

جعفر پناهی فیلمساز برجسته ایرانی که فیلم های تحسین شده ای همچون “آفساید” و “دایره” را در کارنامه دارد، دو ماه قبل در منزل شخص اش در تهران دستگیر و روانه زندان اوین شد.

در این نامه که “جعفر پناهی را آزاد کنید” نام دارد، آمده است: “جعفر پناهی فیلمساز ایرانی شناخته شده در جهان که فیلم هایی چون بادکنک سفید، دایره، طلای سرخ و آفساید را در کارنامه دارد، با هجوم نیروهای امنیتی به خانه اش در تاریخ یکم مارس دستگیر شده است و از آن تاریخ در زندان بدنام اوین نگهداری می شود.”

در ادامه این نامه به وضعیت پناهی در زندان اشاره شده است: “نامه اخیر همسر پناهی نگرانی او را درباره وضعیت قلبی پناهی و اینکه او به سلول کوچک تری فرستاده شده است، نشان می دهد. فیلم های پناهی ظرف ده سال گذشته در ایران توقیف شده اند و طی چهار سال گذشته جلوی کار او را گرفته اند.در ماه اکتبر گذشته گذرنامه او ضبط و ممنوع الخروج شد. مقامات جمهوری اسلامی جرمی برای او مشخص نکرده و اعلام کرده اند که دستگیری او «مشخصاً» به فیلم های او ارتباط ندارد.”

درخواست فیلمسازان آمریکایی در این نامه بدین شرح آمده است: “ما - امضا کنندگان این نامه- درکنار رفیق فیلمسازمان در انفرادی می ایستیم و ضمن نکوهش این بازداشت، از دولت ایران می خواهیم که سریعاً جعفر پناهی را آزاد کند.”

در پایان نامه ضمن اشاره به موفقیت ها و اهمیت سینمای ایران و اینکه این سینما باعث توجه خارجی ها به مردم ایران شده، آمده است: “مانند همه هنرمندان دنیا، فیلمسازان ایرانی باید مورد تقدیر قرار بگیرند، نه اینکه سانسور شوند، تحت فشار قرار گیرند یا زندانی شوند.”

امضا کنندگان این نامه عبارتند از:پل تامس اندرسون( سازنده ماگنولیا)، جوئل و اتان کوئن(فارگو)، فرانسیس فورد کوپولا(پدرخوانده)، جاناتان دمی(سکوت بره ها)، رابرت دنیرو(قصه برانکس/ و بازیگر)، کرتیس هنسان(محرمانه لس آنجلس)، جیم جارموش(عجیب تر از بهشت)، انگ لی (طوفان یخ)، ریچارد لینکلیتر(پیش از طلوع)، ترنس مالیک(خط قرمز باریک)، مایکل مور(فارنهایت11/9)، رابرت ردفورد(نجواگر اسب/ و بازیگر)، مارتین اسکورسیزی( راننده تاکسی)، جیمز شامو(نویسنده طوفان یخ)، پل شریدر(آدم های گربه ای)، استیون سودربرگ(ارین براکوویچ)، استیون اسپیلبرگ(ایندیانا جونز)، اولیور استون(پیچ تند)و فردریک وایزمن(رقص/ مستندساز).

کمیته ای که این نامه را تهیه و به امضا این فیلمسازان برجسته رسانده، متشکل از جمشید اکرمی(منتقد فیلم با سابقه که در آمریکا سکونت دارد)، گادفری چشایر(منقد فیلم متخصص سینمای ایران که جندین بار به ایران سفر کرده)، جم کوئن، کنت جونز و آنتونی کافمن است.