پیروزی بر تحریم، حمله نظامی و جنگ نرم

نویسنده

» کزارش واشنگتن پست از ادعاهای رهبر

رهبر ایران روز شنبه گفت که کشورش بر تحریم ها، تهدید نظامی و جنگ نرمی که دشمن برای تضعیف ایران و مجبور کردن این کشور به متوقف کردن برنامه های اتمی اش بکار می برد، چیره خواهد شد.

آیت الله علی خامنه ای در سومین سخنرانی اش در یک هفته را در شرایطی انجام داد که تنش میان ایران و غرب بر سر برنامه های اتمی ایران، بالا گرفته است.

اشاره وی به سقوط ارزش ریال در برابر دلار به دلیل تحریم های غرب و سخنان لئون پانه تا مبنی بر احتمال جنگ سایبری بین ایران و آمریکا، بود.

خامنه ای در جریان سخنرانی اش در یکی از شهرهای شمال شرقی ایران، گفت:«ما نباید از دشمن غافل شویم. دشمن از راه های مختلفی وارد می شود. یک روز درباره تحریم حرف می زند، روز دیگر درباره حمله نظامی. یک روز درباره جنگ نرم. ما باید هوشیار باشیم. اما آنها باید مطمئن باشند که دشمنان در همه توطئه ها و نیرنگ هایشان شکست می خورند.

آمریکا و متحدانش، ایران را متهم کرده اند که برنامه های اتمی صلح آمیز تنها سرپوشی برای توسعه سلاح اتمی. ایران این اتهامات را تکذیب می کند و می گوید که برنامه های اتمی اش صلح آمیز است و برای تولید انرژی و تولید ایزوتوپ برای درمان سرطان است.

غرب دو استراتژی در برابر ایران اتخاذ کرده است که ترکیب تحریم و دیپلماسی است تا ایران را تشویق کند دست از غنی سازی اورانیوم بردارد که از آن هم سوخت اتمی گرفته می شود و هم یکی از مواد اولیه کلاهک اتمی است.

اما غرب هنوز احتمال حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران را منتفی نکرده است و پانه تا روز پنجشنبه هشدار داد که آمریکا بشدت پاسخ حمله سایبری ایران را می دهد. گفته می شود این نگرانی وجود دارد که ایران اولین کشوری باشد که تروریسم سایبری را در قبال آمریکا بکار ببرد.

ایران به نوبه خود اعلام کرده است که در کامپیوترهای مراکز اتمی، صنعتی و دولتی خود ویروس هایی کشف کرده است. ایران غرب را مقصر می داند. اسرائیل گفته است که تلاش می کند تا سیستم رایانه ای ایران را به ویروس آلوده کند

رهبران ایران دائما تکرار می کنند که ایران راه حل هایی برای شکست تحریم ها، مبارزه با حملات سایبری دارد و آماده است تا به یک حمله نظامی پاسخ بدهد.

خامنه ای می گوید:« بسیاری از سیاستمداران در آمریکا، انگلستان و کشورهای دیگر همه تلاش خود را کردند تا جمهوری اسلامی را به زانو در بیاورند. آنها دیگر نیستند و حتی نامشان هم فراموش شده است اما مردم ایران به لطف خدا همچنان پابرجا هستند.

 رهبران ایران همچنین معتقدند که همیشه می توانند برای نفت خود مشتری پیدا کنند و غرب، با محروم کردن خود از نفت ایران، بیشتر از ایران به خودش آسیب می زند.خامنه ای روی چهارشنبه گفت که کشورهای اروپایی با حمایت از تحریم ایران دست به کار “احمقانه” ای زده اند و به آنها گفت خود را فدای آمریکا کرده اند.

اما ایران اذعان دارد که تحریم ها تاثیر کمی داشته است.

پول ایران نزدیک به 40 درصد ارزش خود را در اوایل این ماه از دست داد. ارزش این پول به کمترین میزان خود رسید و قیمت یک دلار آمریکا 35500 ریال بود که پیش تر 24000 ریال و در سال 2011 ، ده هزار ریال خرید و فروش می شد. در حال حاضر نرخ ارزبین 29000 ریال و 32000 ریال در بازار آزاد در نوسان است. بالا رفتن قیمت ارز منجر به تظاهراتی یک روزه در بازار تهران شد.

عامل بی ارزش شدن ریال در برابر دلار، ترکیبی از تحریم ها و سوء مدیریت دولت است. خامنه ای مردم ایران را تشویق کرد تا اجناس ساخت ایران را خریداری کنند و اجناس خارجی را تحریم کنند تا از تولیدات ملی حمایت شود.

وی گفت:« ما باید کالاهایی که می خریم را انتخاب کنیم. برخی ها همواره به دنبال اجناس خارجی هستند و این اشتباه است.مصرف اجناس داخلی باعث افزایش تولید داخلی می شود. زمانی که تولید داخلی بالا برود، نرخ بیکاری پایین می آید و تورم کاهش می یابد. همه این مسائل به هم ربط دارند.

 

واشنگتن پست 13 اکتبر