مجلس به پدر عروس رهبر رای نداد

نویسنده
نازنین کامدار

» ابقای لاریجانی شکست کاندیدای مطیع

با شکست حداد عادل در انتخابات ریاست مجلس،رقیب محافظه کارش علی لاریجانی با اختلاف ۷۴ رای بر صندلی ریاست تکیه زد تا برنامه ریزی های چند ماهه برای ریاست پدر عروس آیت الله خامنه ای به نتیجه نرسد.

رقابت این دو به گونه ای بود که کاظم جلالی، نماینده مجلس پس از آن به خبرنگاران گفت “دیگر چیزی به نام فراکسیون اصولگرایان وجود ندارد”.

رسانه های خبری قبل از برگزاری جلسه رای گیری برای ریاست مجلس، حداد عادل را کاندیدای جریان موسوم به “جبهه پایداری” و علی لاریجانی را نامزد جریان موسوم به “جبهه متحد” معرفی کرده بودند که با شمارش آراء در روز گذشته، وزن هر یک از این دو فراکسیون راستگرا هم تعیین شد.

 بنا به گزارش رسانه های دولتی در انتخابات هیات رئیسه موقت مجلس، علی لاریجانی با کسب 173 رأی از مجموع 275 آرای مأخوذه به عنوان رئیس موقت مجلس نهم برگزیده شد.غلامعلی حدادعادل هم 100 رأی آورد. باهنر نیز با 177 رأی و محمدحسن ابوترابی‌فرد با 167 رأی به ترتیب به عنوان نائب رئیس موقت اول و نائب رئیس موقت دوم مجلس نهم انتخاب شده اند.

با روشن شدن ترکیب هیات رئیسه، تکلیف فراکسیون های راستگرای مجلس هم که دیگر زیر عنوان واحد “فراکسیون اصولگرایان” قرار ندارند، مشخص شده است.

 کاظم جلالی، به عنوان سخنگوی “فراکسیون رهروان ولایت” در این باره گفته است: “اتفاقی که در این دوره رخ داد، این بود که نمایندگانی از متن مجلس، دست در دست هم گذاشتند و توانستند هیات رئیسه را انتخاب کنند. در انتخاب هیات رئیسه مشخص شد که هر فراکسیونی چه وزنی دارد و دیدیم اکثریت قاطع افراد پیشنهادی فراکسیون رهروان ولایت در هیات رئیسه مجلس رای آوردند.”

اودرباره فراکسیون اصولگرایان هم گفته است: “اکنون سه فراکسیون اصولگرایی در مجلس داریم؛ فراکسیون رهروان ولایت، پایداری و رهپویان که پایداری و رهپویان می‌توانند در یک فراکسیون جمع شوند اما همه ما فراکسیون‌ها برادریم و در واقع سه ضلع هستیم که مثلث اصولگرایی را در داخل مجلس نهم تشکیل می‌دهند. البته فکر نمی‌کنم فراکسیون‌های اصولگرایی رئیس واحدی داشته باشند و هر فراکسیون می‌تواند رئیس و هیات مدیره خود را داشته باشد اما نهایتا این سه فراکسیون با تعامل برادرانه پیش می‌روند چراکه گفتمان و چارچوب‌شان گفتمان اصولگرایی است”.

کاظم جلالی همچنین از پخش یک پیامک بین نمایندگان مبنی بر “نظر آیت الله خامنه ای درباره فرد مناسب ریاست مجلس” خبر داده و از آن با عنوان “تخریب لاریجانی” یاد کرده و افزوده است: “از همه مقدسات استفاده می‌کنند تمامی ابزار ها را به کار می گیرند، رسانه‌ها را به خدمت می‌گیرند، ‌اسم اصولگرایی را استخدام خود می‌کنند و بعد به یک جمع 80 نفری می‌گویند اینها اصولگرا هستند اما وقتی 160 نفر یکجا جمع می‌شوند، می‌گویند اینها اصولگرا نیستند. حتی آخرین اس ام اسی را که از شب گذشته به نمایندگان فرستاده می‌شد اگر ببینید، مشخص است که از همه مقدسات مایه گذاشتند و مضمون اس ام اس این بود که «ایشان گفته‌اند: برداشت من این است که اگر فرد فلانی انتخاب شود، بهتر است» بنابراین از اینها استفاده می‌کنند و اسم اصولگرایی را به استخدام خود درمی‌آورند”.

گفتنی است اشاره او به “تمامی ابزار ها” ناظر به اقدامات فراکسیون پایداری یا همان هواداران حداد بود که علاوه بر ارسال پیامک “نظر رهبری”، در زمان رای گیری نیز مدعی شدندکه “کارکنان مجلس” به داخل صحن آمده و به جای نمایندگان رای داده اند.

بنابه گزارش سایت جهان، حداد عادل کاندیدای ناکام ریاست مجلس، شب قبل از رای گیری، “مجلس مطلوب” را اینچنین توصیف کرده وخواستار رای نمایندگان به خود برای اداره آن شده بود: “باید در مجلس نظر رهبری را تامین کنیم البته رهبری در قانون گذاری و جزئیات دخالت نمی‌کنند و ایشان مجلس مستقل می‌خواهند ولی باید در جهت دیدگاه‌های ایشان حرکت کنیم. باید کاری کنیم که ناگزیر به مداخله مستقیم نشود چرا که ایشان امروز باید متکفل امور بیداری اسلامی در جهان باشند و دغدغه گرفتاری های مجلس را نداشته باشند”.
وی با بیان اینکه “نباید کاری کنیم ذهن رهبری مشغول گرفتاری‌های ما شود”، افزوده بود: “شعار بنده تعامل نتیجه بخش است نه تنازع بی نتیجه، مراد من از تعامل نتیجه بخش چشم پوشی از استقلال مجلس نیست، چرا که من وظیفه دارم از استقلال مجلس دفاع کنم. اما باید تعامل را هم رعایت کرد.”

گفتنی است سخنان این کاندیدای ناکام و پدر همسر مجتبی خامنه ای، از نگاه ناظران به معنای تلاش رهبر جمهوری اسلامی برای تشکیل یک مجلس “گوش به فرمان تر” تعبیر شده است؛ تلاشی که در پیام آیت الله خامنه ای به مناسب آغاز بکار مجلس یکدست اصولگرا با جملاتی نظیر “پرهیز از چالش های نا موجه” یا “همکاری حقیقی و صمیمی با قوا” نیز قابل مشاهده بود.

حداد عادل هم هفته قبل با تکرار همین عبارات گفته بود که در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس مجلس با “دولت تعامل می کنم و کوتاه می آیم”.

علاوه بر ارسال پیامک “نظر رهبری” به نمایندگان،به نظر می رسد روزنامه کیهان نیز با انتخاب تیتر درشت صفحه اول خود با مضمون “شاخص مجلس موفق پرهیز از چالش های ناموجه” است، خواستار انتخاب حداد و تشکیل مجلسی گوش به فرمان تر از ادوار هفتم و هشتم بوده است.

با وجود این تلاش ها علی لاریجانی دیگر محافظه کار کاندیدای ریاست مجلس به این کرسی تکیه زد.

به نوشته فارس، او در نخستین نطق خود هم به جای اشاره به “پیام رهبری به مجلس نهم” به پیام وی به مجلس هشتم اشاره کرد و گفت: “رهبر انقلاب در ابتدای مجلس هشتم فرمودند که مجلس باید مظهر حکمت نظام باشد؛ مجلسی که در این مسیر قرار دارد، باید هم شان خود را بشناسد و هم در همین طراز تعاملات خود را تعریف کند از این جهت و بر اساس نص قانون اساسی موضوع استقلال مجلس را ما به جدیت پیگیری می‌کنیم. استقلال مجلس به معنای ستیز با هیچ قوه‌ای نیست. استقلال مجلس به معنای این است که مجلس مستقل تصمیم بگیرد یعنی شرایط کشور را تجزیه و تحلیل کند و با مجموعه مقدورات کشور و با همه استعدادش تصمیم مستقل بگیرد”.

او با وجود تاکید آیت اله خامنه ای مبنی بر “پرهیز از چالش ناموجه” افزود: “مجلس خود را یک نهاد مستقل و برادر با قوای دیگر می‌داند اما برادری که قدرتمند است نه برادری که ذلیل باشد و در مقام برادری وقتی می‌توان به برادر دیگر کمک کرد که از قدرت برخوردار باشیم بر این اساس ما همین طریق را دنبال می‌کنیم و می‌دانم که برای حفظ حقوق ملت و مردم‌سالاری دینی چنین وظیفه‌ای برای مجلس نهم باید مد‌نظر باشد”.