زیمنس خارج می شود

نویسنده

» مقاله فایشننشیال تایمز درباره فشارهای اقتصادی به ایران

شرکت زیمنس اعلام کرد در پی کسب قراردادهای جدید در ایران نیست. به این ترتیب، زیمنس اولین شرکت بزرگ آلمانی است که به فشارهای اعمال شده از سوی آلمان و ایالات متحده علیه ایران می پیوندد.

اقدام شرکت زیمنس در حالی صورت گرفته است که تلاش های ایالات متحده و اروپا برای وضع تحریم های جدید سازمان ملل علیه تهران، همچنان با موانعی روبرو شده است. این اقدام در عین حال، از اهمیت فشارهای غیر رسمی و در عین حال سنگین واشنگتن، برای متقاعد کردن شرکت های بین المللی به قطع پیوندها با ایران حکایت می کند.

مقامات دولت آمریکا می گویند، اگر شرکت ها به همکاری با ایران ادامه بدهند، ممکن است با گروه هائی نظیر سپاه پاسداران وارد معامله شوند که در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفته اند.

پس از آنکه سال گذشته گزارش هائی از فروش دانش فنی ردیابی تماس ها در داخل ایران، از سوی شبکه مشترک زیمنس- نوکیا به جمهوری اسلامی منتشر شد، این شرکت تحت فشار بیشتر ایالات متحده قرار گرفت. قرارداد زیمنس با ایران باعث شد، گروه های مختلف داخلی به تحریم این شرکت روی آورند. 

پیتر لوشر مدیر اجرائی زیمنس دیروز در نشست سالانه سهامداران این شرکت فاش کرد، هیأت مدیره در ماه اکتبر تصمیم گرفته از انجام هرگونه فعالیت جدید در ایران خودداری کند.

وی گفت باید مفاد برخی قراردادهای موجود اجرا شود، اما «ما از اواسط سال 2010، هیچ دستور خدماتی دیگری را از ایران نخواهیم پذیرفت.» زیمنس در سال مالی گذشته در ایران 500 میلیون یورو (معادل 700 میلیون دلار) فروش  داشته است. این رقم، 7 درصد کل فروش شرکت زیمنس در سال گذشته است. از سوی دیگر، تجارت زیمنس با آمریکا اهمیت بسیاری برای این گروه صنعتی دارد و بیش از 70,000 نفر از 402,000 نیروی کار آن، محلی  هستند.

سخنان آقای لوشر درحالی ایراد شده که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، هشدار داد مهلت ایران «در حال تمام شدن  است». ایران به دفعات، ضرب الاجل های بین المللی برای توقف غنی سازی اورانیوم را نادیده گرفته است.

مرکل این سخنان را پس از دیدار با شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل عنوان کرد. پرز از آلمان به دلیل آنکه اجازه می دهد شرکتهای آلمانی به تجارت با ایران ادامه دهند، انتقاد کرده است.

ایالات متحده و متحدان اروپائی آن کشور، هنوز باید چین و روسیه را به مشارکت در وضع تحریم های بیشتر متقاعد کنند. این درحالی است که چین جای آلمان را به عنوان اولین شریک تجاری ایران گرفته است و مقاومت بسیاری در برابر اعمال تحریم های جدید می کند.

هرچند دویچه بانک و کامرس بانک آلمان پس از تصویب قطعنامه های قبلی سازمان ملل و فراخوان های ایالات متحده از هممکاری با ایران دست کشیدند، اما شرکت های آلمانی همچنان به تجارت با این کشور ادامه داده اند.

شرکت خودروسازی دایملر آلمان در حالی در سال 2007 از ایران خارج شد، که هنوز به شرکت خودروسازی کرایسلر آمریکا مقروض بود و تحت فشار شدید واشنگتن قرار گرفته بود. با این حال، تا کنون هیچ شرکت بزرگ دیگری به طور علنی، از این شرکت آلمانی پیروی نکرده بود.

یکی از مقامات شرکت زیمنس گفت: «اقدام زیمنس، گام بزرگی برای صنایع آلمان بود. این شرکت به مدت یک نسل به همکاری با ایران مشغول بود؛ بنابراین این یک تصمیم دشوار بوده و با درنظر گرفتن منافع شرکت در ایالات متحده اخذ شده است.»

 

منبع: فایننشیال تایمز- 27 ژانویه 2010