عضو کمیسیون امنیت ملی: کنترل ریزگردها فراتر از توان دولت است

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» آلودگی هوا به غرب کشور هم سرایت کرد

آلودگی هوا و وجود گرد و غبار که در روزهای گذشته در استان خوزستان متمرکز بود، به استان‌های غربی مانند آذربایجان غربی، ایلام و کردستان هم سرایت کرده است. نماینده ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه با روز می‌گوید کنترل ریزگردها فراتر از توان دولت است و مجلس از سازمان محیط زیست انتظارات بیشتری دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر موج جدید گرد و غبار در روزهای پایانی بهمن ماه مهمان مردم استان کردستان شده و این روند باعث کاهش دید در این استان شده است. به گفته محمد طالب حیدری، مدیرکل هواشناسی استان کردستان با بروز این پدیده، میزان افق دید در شهرستان های سنندج به چهار کیلومتر، بیجار، مریوان و بانه دو کیلومتر، سقز و هزارکانیان سه کیلومتر، قروه هفت کیلومتر و کامیاران به هشت کیلومتر کاهش یافته است.

 در روزهای گذشته وضعیت آلودگی هوا در ایلام هم به جایی رسید که آموزش و پرورش کلاس های درسی در برخی مقاطع را تعطیل کرد و کارمندان نیز با تاخیر در محل کار خود حاضر شدند. آنطور که روز دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش آذربایجان غربی دراین باره به خبرگزاری ایرنا گفته “به علت غبارآلود بودن هوا و بالا بودن میزان گرد و غبار، مدارس سری صبح مقطع ابتدایی در شهرهای ارومیه، پیرانشهر، میاندوآب، بوکان و مهاباد” تعطیل شده‌اند.

در همین روز مدارس مقطع ابتدایی در استان ایلام نیز تعطیل شدند.

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در مورد راهکارهای مقابله با پدیده آلودگی هوا به روز گفته بود که قرار است با حضور معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در این کمیسیون مساله مورد بررسی قرار گیرد و بازدیدی از منطقه هم صورت خواهد گرفت. نائب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس هم از بررسی طرحی در مجلس در همین زمینه خبر داده بود.

اینبار نماینده ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه با روز می‌گوید موضوع آلودگی هوا منحصر به ایران نیست و سازمان حفاظت از محیط زیست هم با اینکه تلاش‌هایی انجام داده اما فعالیتش مطابق با انتظار نمایندگان نیست.

 

احمد شوهانی در این مصاحبه علاوه به دلایل بارش ریزگردها و تلاش‌های دولت و مجلس به دیگر مشکلات زیست محیطی در استان ایلام مانند خشک‌شدن درختان بلوط در دامنه زاگرس و کمبود تجیهزات اطفاء حریق جنگل‌هاهم پرداخته است.

 

ازاو پرسید‌ه‌ایم کارشناسان محیط زیست، مسئولان دولتی، ناظران و نمایندگان مجلس هرکدام دلایل مختلفی برای وضعیت بحرانی آلودگی هوا در استان‌های کشور ارائه داده‌اند. در خصوص ایلام شما فکر می‌کنید دلایل حاد شدن این پدیده چیست؟

می گوید: چند روز است که ما در استان با پدیده ریزگردها روبرو هستیم. به نظر می رسد منشاء ریزگردها در استان‌هایی مانند ایلام و خوزستان، کشورهای پیرامونی باشد. البته ظاهرا به برخی از دیگر کشورها هم سرایت کرده است. دلایل این پدیده تغییرات اقلیمی در کشورهای منطقه است. به علت عدم هماهنگی بین کشورهای مختلف پیامد این وضعیت به ایران هم سرایت کرده است.

 

ولی ظاهرا موضوع جدیدی نیست در سالهای گذشته هم بارها شاهد بارش ریزگردها و آلودگی هوا بوده‌ایم. در مورد این سابقه شما همچنان معتقدید که عامل آن تنها تغییرات اقلیمی کشورهای همسایه است؟

فکر می‌کنم به هر حال مسائلی است که بیشتر طبیعی و اقلیمی هستند و عمدتا به علت وزش باد و مسائل جوی رخ می‌دهند. حداقل در استان ایلام، طبق آنچه من دیده و بررسی کرده‌ام، بیشتر آلودگی هوا ناشی از شرایط کشورهایی مانند عراق سوریه و کویت است که در همسایگی ما هستند. مطالعاتی هم که سازمان محیط زیست و سازمان‌های مرتبط داشته‌اند همین را نشان می‌دهد.

 

این وضعیت زندگی روزانه مردم در بسیاری از استان‌ها را مختل کرده است. مجموعه دولت و شما به عنوان نماینده مجلس چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

دولت در نوار مرزی استان ایلام اقدام به کاشت درخت کرده است. حالا ممکن است این اقدام در کوتاه مدت در خصوص جلوگیری از این ریزگردها جوابگو نباشد. در خصوص مردم هم واقعیت این است که کار آنچنانی انجام نشده جز اینکه در روزهای بحرانی مدارس و ادارات تعطیل شده‌اند. ولی اینکه کار خاصی صورت گرفته باشد خیر، کنترل ریزگردها اصولا فراتر از توان دولت است، بالاخص که پوشش این وضعیت در چند استان با جمعیت کثیر، سنگین خواهد شد. به هر حال من ندیده‌ام از طرف دولت کار آنچنانی انجام شده باشد. مردم خودشان پیشگیری می‌کنند و دولت کمک می‌کند که مردم کمتر از خانه‌هایشان بیرون بیایند.

 

شما عضو کمیسیون امنیت ملی هستید و موضوع آلودگی هوا هم این روزها در مجلس مطرح بوده. پیگیری‌ها از سوی نمایندگان به کجا رسیده و در دیدارها با مسئولان سازمان محیط زیست چه تصمیماتی اتخاذ شده است؟

مجلس یک مقدار از سازمان حفاظت از محیط زیست انتظار بیشتری دارد. از طرفی کشورهای پیرامونی مانند کویت و سوریه با یکدیگر مشکلاتی دارند. این موضوع نیازمند اهتمام بین‌المللی است. سازمان‌های بین‌المللی باید وارد شوند، چون این وضعیت تبعات محیط زیستی و انسانی سنگینی دارد. کشورهای همسایه هم با چنین مشکلی مواجه هستند و ما تنها نیستیم. لذا مجلس و بخصوص نمایندگان استان‌هایی که در معرض ریزگردها هستند، آنچه را مربوط به محیط زیست است پیگیری خواهند کرد. سازمان محیط زیست هم علیرغم اینکه در این راستا تلاش می‌کند اما معمولا معتقدست که این مساله فراتر از مرزهای جغرافیایی است و باید هماهنگی‌های بیشتری با کشورهای همسایه صورت بگیرد.

 

به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها اشاره کردید. در روزهای گذشته برخی از فعالان جامعه کارگری کشور از اینکه چنین تعطیلاتی شامل آنها نمی‌شود انتقاد کرده‌اند. شما به عنوان نماینده ایلام فکر نمی‌کنید تبعات آلودگی هوا ممکن است بیشتر از ادارات که عمدتا اماکنی سربسته هستند، دامنگیر کارگران در محیطهای صنعتی شود؟

در مورد خوزستان در جریان نیستم، اما در خصوص استان ایلام همه مقاطع تحصیلی هم تعطیل نشد، فقط ابتدایی تعطیل شد. در مورد ادارات هم بدون اشاره به کارمندی و کارگری بودن اعلام کردند که یک ساعت با تاخیر به محل کار بروند. قاعدتا وقتی وضعیت به این سمت می‌رود باید برای همه باشد. اگر این موضوع خطرات جسمی و انسانی به دنبال داشته باشد، قاعدتا مردم خودشان رعایت می‌کنند. هر چند من معتقدم این تعطیلات باید شامل قشر کارگر هم شود.

 

در کنار عواملی که در مورد آلودگی هوا مطرح است بعضا به مساله خشک‌شدن درختان دامنه زاگرس و آتش سوزی‌های سالانه در جنگل‌ها نیز اشاره می‌شود. در این ارتباط چه تلاش‌هایی صورت گرفته است؟

جنگل‌های زاگرس یک مقدار با مشکلات خشکیدگی مواجه شده است. دولت در این زمینه اهتمامات جدی دارد. اعتبارات خوبی هم به ویژه برای استان ما لحاظ کرده است. ما هم حداقل در خصوص حفظ وضعیت موجود در حال انجام کارهایی هستیم. در خصوص جلوگیری از خشکیدگی درختان بلوط و کاشت نهال‌های جدید هم اقدامات خوبی در حال انجام است. هزاران هکتار از زمین‌های استان نهال‌کاری شده که در آینده انشالله جوابگو خواهد بود.

 

بسیاری از فعالان محیط زیست از کمبود تجیهزات اطفاء حریق انتقاد دارند. در این زمینه نمایندگان مجلس چه تلاش‌هایی انجام داده‌اند؟

 متاسفانه در این زمینه کمبود داریم، به ویژه که جنگل‌های زاگرس بسیار وسیع است. به هر حال امکاناتی که در اختیار نهادها هستند محدود است. ما نیاز به بالگرد و تجهیزات دیگر داریم. می‌پذیریم که مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.