ایمیل های اعتراضی بفرستید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» افزایش بازداشت فعالان کرد

همزمان با بازداشت، احضار و بازجویی فعالان سیاسی و مطبوعاتی در تهران و برخی از شهرهای بزرگ ایران، بازداشت ها، صدور احکام سنگین، اخراج معلمان و بی خبری خانواده ها از وضعیت بستگانشان در کردستان نیز همچنان ادامه دارد.

بعد از اخراج یک معلم کرد در آذربایجان غربی به علت فعالیتهای سیاسی، سه فعال دیگر کرد دیروز در شهر بوکان دستگیر شدند. محمد رضا شریف پور از فعالان ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی در شهرستان (بانه) در کردستان در آستانه 22 بهمن دستگیر و یک فعال سیاسی دیگر نیز به یک سال حبس و دوسال تبعید محکوم شد. مادر کاوه قاسمی کرمانشاهی از فعالان بازداشت شده حقوق بشر در کردستان هم  در گفتگو با روز از بی خبری مطلق در مورد وضعیت فرزندش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ـ هرانا-، فاخر عبدالله زاده فرد، معلم مدرسه سید عبدالله حسینی در منطقه مرگور و روستای کسیان، به دلیل فعالیت های مدنی و سیاسی از طرف هسته گزینش آموزش و پرورش آذربایجان غربی از کار برکنار و بعد از اعتراض نامبرده به حکم اولیه، حکم قطعی اخراج او به همراه احضار به دفتر اطلاعات ارومیه به وی ابلاغ شد.

این گزارش با اشاره به سوابق سیاسی خانواده فاخرزاده فرد، در ادامه افزوده است که پدر فاخر عبدالله زاده در سال 1373 به علت فعالیت سیاسی و ارتباط با احزاب کُرد، توسط نیروهای وزارت اطلاعات ترور شده و سه برادر وی نیز بر اثر فشار وزارت اطلاعات مجبور به ترک ایران شده اند. فاخر عبدالله زاده به دلیل استفاده از زبان کُردی و فعالیت در جهت احقاق حقوق اقلیت های قومی در منطقه هم چندین بار، قبل از اخراج، به حراست آموزش و پرورش منطقه احضار شده بود.

اخراج این معلم کرد در حالی صورت میگیرد که بنا به گزارش منابع خبری محلی، سه شهروند کرد در شهرستان بوکان به نام های یاسین مرادی، صادق آهنگری و جعفر رحمانی توسط  نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

پایگاه خبری تحلیلی روانیوز با اعلام این خبر افزوده است که پس از بازداشت،  منزل یکی از این شهروندان مورد بازرسی قرار گرفته اما تاکنون هیچ دلیلی برای دستگیری آنها از سوی مقامات رسمی شهر بوکان اعلام نگردیده اما به گفته بستگان آنها، نامبردگان به علت فعالیت سیاسی بازداشت شده اند.

 

بازداشت  و تبعید در آستانه 22 بهمن

تشدید بازداشت ها و فشارها بر فعالان سیاسی کرد طی روز گذشته در حالی صورت گرفته که کردستان در روزهای قبل و بعد از 22 بهمن به لحاظ بازداشتها و صدور احکام سنگین یکی از سخت ترین هفته های خود را پشت سر گذرانده بود.

به گزارش آژانس خبری مکریان، یک فعال کرد در شهرستان بانه به نام مهندس ابراهیم شریف پور روز بیستم بهمن از سوی نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شد.

این منبع خبری با اشاره به مبهم بودن دلایل بازداشت این فعال اصلاح طب و مشخص نبودن اتهام و محل نگهداری وی اعلام کرده است: “مهندس شریف پور عضو جبهه مشارکت و از فعالان ستاد مهندس موسوی درانتخابات اخیر در شهر بانه بوده است”.

از سوی دیگر بنا به گزارش خبرگزاری فعالان حقوق بشر در ایران ـ هرانا- روز یکشنبه 25 بهمن ماه بختیار خوشنام،  یکی از فعالین کرد اهل سقز به تحمل یک سال حبس و 2 سال تبعید در دادگاه انقلاب محکوم شد.در این گزارش با اشاره به اینکه وی دانش آموخته علوم سیاسی دانشگاه زنجان است، اعلام شده  نامبرده حدود یک ماه پیش از سوی نیروهای امنیتی در سقز بازداشت و پس از محاکمه در دادگاه انقلاب این شهر، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام براساس ماده 500 قانون مجازات اسلامی به یک سال زندان و براساس ماده 20 قانون مجازات به 2 سال اقامت اجباری در شهر سیرجان کرمان محکوم شده بود.

وی تاکنون به ارتباط با احزاب کرد تا به حال چهار بار بازداشت شده است. خوشنام هم اکنون دوران بازداشت خود را در زندان مرکزی سقز سپری می‌کند و برای تبعید باید به سیرجان منتقل شود.

اما در ادامه بازداشتها و تشدید فشار بر فعالان مدنی و سیاسی کردستان، علی قادرمرزی کارشناس راونشناسی بالینی و مسئول پیشین اداره بهزیستی شهر دهگلان و کارمند کنونی اداره بهزیستی شهر قروه شب پنجشنبه ۲۲ بهمن ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.علی قادرمرزی یکی از فعالان مدنی منطقه لیلاخ است  که پیشتر نیز در پاییز ۱۳۷۷ به اتهام همکاری با احزاب کرد مدتی را در بازداشت به سر برده بود. از علت دستگیری و مکان بازداشت نامبرده خبری اطلاعی در دست نیست و خانواده‌ی وی در بی‌خبری از وضعیت او به سر می‌برند.به گزارش هرانا “هم‌چنین در  روز دوشنبه ۱۹ بهمن ماه فعال سیاسی خانم آسو کلاه قوچی، بازداشت شده است. ماموران امنیتی با ورود به  منزل  وی در محله بردشت سنندج با ضرب و شتم اعضای خانواده نامبرده، وی را بازداشت کرده و محل نامعلومی منتقل کرده‌اند. از وضعیت کلاه قوچی تا این لحظه خبری در دست نیست.”

 

کاوه قاسمی کرمانشاهی و بی خری

در حالیکه بیش از دو هفته از بازداشت کاوه قاسمی کرمانشاهی فعال حقوق بشر و عضو شورای عالی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان می گذرد، خانواده و بستگان وی هیچ اطلاعی از وضعیت او در بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه ندارند.

فرنگیس داودی مادر کاوه قاسمی کرمانشاهی در گفتگویی کوتاه با روز می گوید: “از یک روز پس از بازداشت کاوه که طی تماسی کوتاه از سلامتی خود و همچنین اتهامات وارده خبر داد، تاکنون هیچ اطلاعی در دست نیست”.

وی  با اشاره به اینکه طی روزهای گذشته بارها به اداره اطلاعات و دادگاه انقلاب جهت کسب اطلاع از وضعیت فرزندش مراجعه کرده است، می افزاید: “برای اخذ مجوز ملاقات حضوری بارها به دادگاه انقلاب مراجعه کرده ایم، اما هر بار به بهانه ای از دادن اجازه ملاقات حضوری و یا حتی تماس تلفنی با پسرم خوداری کرده اند. در نتیجه آخرین تلاشهای ما برای دریافت اجازه ملاقات حضوری، مسئولان دادگاه انقلاب به ما گفته اند تا پایان دوره بازجویی اجازه ملاقات داده نخواهد شد”.

خانم فرنگیس داودی همچنین در باره تلاشهای وکیل فرزندش می گوید: “ایشان تلاشهایشان را برای دفاع از این پرونده آغاز کرده اند، اما تا پایان دوره بازجویی این پرونده فعال نخواهد شد”.

کاوه کرمانشاهی روزنامه نگار، مدافع حقوق بشرو عضو شورای عالی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان روز ۳ فوریه در منزل شخصی خود توسط ماموران لباس شخصی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شد.پس از تفتیش و بازرسی منزل تمامی لوازم شخصی او از جمله کامپیوتر و مدارک مربوط به کار وی ضبط گردید. هنگام دستگیری ماموران مذکور حکم دستگیری وی را که هیچ نامی از مرجع صادر کننده آن ذکر نشده بود وتنها وی رامتهم به تبلیغ علیه نظام مینمود به او نشان دادند.

 

اعتراض کنید

همزمان با ادامه تلاش سازمان های دفاع از حقوق بشر جهانی در ارتباط با نقض حقوق بشر در ایران و تشدید صدور و اجرای احکام اعدام 21 زندانی محکوم به اعدام کرد، کمیتهٔ دفاع از حقوق مردم ایران (کودیر) خواستار اقدام عاجل برای جلوگیری از اعدام زن جوان کردی شد که از خرداد ماه گذشته در تهران در زندان بوده است.

این کمیته در فراخوانی فوری که برای جلوگیری از اعدام “شیرین علم هولی” منتشر کرده همگان را فرا خوانده است که با ارسال نامه و ایمیل‌های اعتراضی به رهبران جمهوری اسلامی از آنها بخواهند “همهٔ بازداشت شدگان به هیچ‌وجه مورد شکنجه یا هرگونه آزار و اذیت دیگری قرار نگیرند، بتوانند با خانواده‌هایشان تماس بگیرند، به وکیل و هرگونه مداوای پزشکی ضروری دسترسی داشته باشند، و بدون تأخیر در دادگاه حاضر شوند تا بتوانند از خود در برابر غیرقانونی بودن دستگیری‌شان دفاع کنند”.

اما از سوی دیگر جمعی از فعالان حقوق بشر کردستان طی فراخوانی ضمن اعلام مخالفت با اعدام و شکنجه، خواستار بررسی مجدد و عادلانه پرونده شیرین علم هلو و همچنین حمایت همه جانبه نهادها و سازمان های مدافع حقوق بشر در جهت لغو حکم اعدام وی شدند.این فعالین در همین راستا اقدام به تشکیل کمپینی جهت جمع آوری امضا و ارسال آن به مسولان حکومت ایران و نهاد حقوق بشری جهانی کرده اند.

رضا منوچهری یکی از فعالان این کمپین در مورد اهداف آن در گفتگویی کوتاه با روز می گوید: “کمپین ها و تلاشهای حقوق بشری فعالان ایرانی و خارجی حداقل در مورد آقایان عدنان حسن پور، روزنامه نگار و هیوا بوتیمار فعال سیاسی - که قبلا به حکم اعدام محکوم شده بودند و بعدا در دادگاه تجدید نظر حکمشان از اعدام به زندان تخفیف داده شد- نشان داد که در صوت تداوم، این تلاشها موثر واقع خواهند شد”.

منوچهری در ادامه با اشاره به مدت زمان باقی مانده تا نظر نهایی دادگاه تجدید نظر، در مورد حکم اعدام شیرین علم هلو می افزاید: “یکی از دیگر از اهداف این کمپین این است که بتواند بر تصمیم گیری قضات، دادگاه و مقامات عالی دستگاه قضائی ایران و افکار عمومی جهانی تاثیر بگذارد و از سوی دیگر به افکار عمومی جهانی و مسولان قضایی و امنیتی حکومت ایران نشان دهد که افراد بازداشت شده تنها نیستند و در خارج از زندانها افراد و نهادهایی هستند که به شدت از حقوق آنها دفاع می کنند”.

درعین حال خانم ملائکه علم هلو از بستگان درجه اول این زندانی محکوم به اعدام در تماسی تلفنی با روز با اشاره به روند حقوقی پرونده شیرین علم هلو در مورد آخرین وضعیت وی می گوید: “این حکم توسط شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران صادر شده است؛ پرونده از سوی همان دادگاه به دیوان عالی قضائی کشور ارسال و حکم را به انها ابلاغ میکنند، اما با توجه با سابقه دیوان عالی کشور در رابطه با احکامی از این دست پاسخ آنها تائید حکم خواهد بود. اگر چه پاسخ  این نهاد قضایی  تا این لحظه به دادگاه انقلاب داده نشده و هیچ حکمی به طور رسمی اعلام نشده است، اما بر اساس مدت زمان قانونی این مسیر اداری که 20 روز تا یک ماه می باشد، در این مدت تنها از طریق وکیل ایشان و از طریق وی نیز به خانم علم هلو اعلام شده است که حکم صادره تائید و قابل اجرا خواهد بود. وکیل او آقای فریدون شامی هم بعد از اینکه حکم از سوی مسولان قضایی به وی ابلاغ شد بر اساس ماده 18 درخواست اعاده دادرسی نموده و هم ایشان و هم ما تا این لحظه  همچنان منتظر نظر دادگاه تجدید نظر هستیم”.

شیرین علم هلو (علم هولو آتشگاه) یک زن کُرد ۲۸ ساله است که به اتهام هواداری از حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)، از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به مرگ محکوم شده است. او که به جرم “محاربه با خدا” محکوم شده است، از زمان دستگیری‌ به کرّات و به طور مرتب تحت شکنجه و اذیت و آزار قرار داشته است تا به همکاری با پژاک اعتراف کند. او در تمام دوران بازجویی طولانی و طاقت فرسایش از داشتن وکیل محروم بوده است.

گفتنی است شیرین علم هلو به همراه 20 زندانی دیگر کرد به اتهام های متفاوتی که عمده ترین آنها “محاربه از طریق همکاری با احزاب کرد است”  به اعدام محکوم شده اند.