عملیات بزرگ در سوریه با حضور هزاران سرباز ایرانی

نویسنده

رییس سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد:” هزاران سرباز ایرانی درفرودگاه “حمیم”در “لاذقیه” سوریه پیاده شدند.” خبرگزاری رویترز از قول دو مقام ارشد منطقه به خبرداد که ارتش سوریه به همراه سربازان ایرانی و حزب‌الله و با پشتیبانی حملات هوایی روسیه آماده یورش به شورشیان درحلب شده‌ است.همزمان اخباری در گروهی از رسانه های عربی در باره حضور قاسم سلیمانی،منتشر شده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز: «تدارکات برای انجام یک نبرد بزرگ و قریب الوقوع در حلب مشهود است. ارتش سوریه، پیکارجویان حزب‌الله و هزاران سرباز ایرانی که در روزهای اخیر به صحنه آمده‌اند، همگی بسیج شده‌اند. دیگر این امر پنهان نیست که هزاران ایرانی اکنون در سوریه هستند و نقش آنها بنیادین است .”

برخی منابع موثق داخلی بر انتشار شفاهی اخباری صحه می گذراند که حکایت از پرداخت کلیه های هزینه عملیات روسیه در سوریه از جانب جمهوری اسلامی دارد. بر اساس این اخبار، سفر پنهانی قاسم سلیمانی به روسیه که به “ ائتلاف” طرفداران بقای بشر اسد منجر شد، برای تقبل هزینه های جنگی سوریه توسط جمهوری اسلامی بود.

روزنامه لبنانی «الاخبار»- نزدیک به حزب‌الله لبنان - با تایید این خبر، از آغاز مرحله دوم عملیات ائتلاف جدید که با حضور دولت سوریه، ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان تشکیل شده خبر داده است.

به نوشته “ الاخبار”:“این اقدام ایران نشان دهنده نقش مستقیمی است که تهران در کنار ارتش سوریه در عملیات زمینی بزرگ بعهده دارد.”

تکذیب  واقعیت

جمهوری اسلامی خبرورود سربازان ایرانی به سوریه را که هفته گذشته از سوی خبرگزاری “رویترز ” اعلام شده تکذیب کرده و” کذب محض” خوانده بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه در بیروت خبر داده بود :” صدها سرباز ایرانی برای شرکت در حملۀ زمینی متحدان بشار اسد از ده روز پیش با سلاح و تجهیزات نظامی وارد سوریه شده اند.

نیروهای حزب الله لبنان که از مدت ها قبل در سوریه علیه نیروهای بشار اسد می جنگند در این حملۀ زمینی شرکت خواهند داشت.

 مقامات مطلع به “رویترز” گفته اند که روند ورود سربازان ایرانی به سوریه طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. عملیات آیندۀ زمینی در مناطق ادلب و حماه صورت می پذیرد وهدف از این عملیات نظامی بازپس گیری مناطقی است که اخیراً توسط گروه “جیش الفتح” از کنترل رژیم بشار اسد خارج شده است.”

رامی عبدالرحمان، رییس سازمان دیده بان حقوق بشر،در تائید و تکمیل خبرتکذیب شده رویترز ساعتی پیش اعلام کرد:” علاوه  برحزب الله لبنان که قوای نظامی اش را در لبنان تقویت کرده است، هزاران نیروی نظامی جمهوری اسلامی  نیز در فرودگاه “حمیم” در لاذقیه پیاده شده اند.”

همزمان، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که جنگنده های “سوخوی” این کشور در بیست و چهار ساعت گذشته ۸۶ هدف را در استان های “رقه”، “حماه”، “ادلب”، “لاذقیه” و “حلب” را بمباران کرده اند که از آغاز بمباران های هواپیماهای روسی در سوریه بی سابقه است. هواپیماهای روسیه تاکنون حملات خود را بر مناطق مرکزی و شمالی سوریه به ویژه در “ادلب” و “حماه” متمرکز کرده اند که مناطق تحت نفوذ گروه نصرت در سوریه به شمار می روند.